Grattis jägare!

Men visa gärna vad du bidragit till att föra denna debatt vidare? vi kan göra ett litet vad, jag vågar påstå att jag kan hänvisa till mer forskning, fakta och en mer försonende ton än dig i denna tråd?

Are you up for it gullet?

så fort du skriver ett enda inlägg som förtjänar att annat bemötande än hån och förakt så kommer du att få det, dina inlägg håller nu så låg nivå att dom inte kan bemötas seriöst.. jag märker tydligt på tonen att du själv ser dig som intelligent men dina inlägg säger något annat..
 
"Jag har faktiskt valt stora delar av mitt sätt att leva baserat på att det är ekologiskt hållbart. Att hålla på och källsortera och kompostera är inte direkt "trevligt".

Du menar på fullt allvar att du vigt ditt liv åt "ett högre ändamål"? Vad svarar man på det?

"Inte heller är det trevligare att åka kollektivt än att ta bilen.""

Jag antar att du bor nära städer för att kunna åka kollektivt? Det är nog inte ett alternativ om du bor på glesbygden.
 
"Är det så att folk i glesbygden tror att bara för att man bor i stan så får man vara med och bestämma? Då kanske dom skulle flytta in till stan ett tag och se att så inte är fallet. Dom som bestämmer vagens vara eller icke vara är riksdagen och där har även de som bor i glesbygden röstat in representanter."

Här har vi ett exempel på majoritetens diktatur. Dvs majoriteten i storstaden ska bestämma över minoriteten i glesbygden. Såna här beslut borde tas mer regionalt.

"Sen är det så att vi som bor i städer har samma rätt att vistas i glesbygden som de som bor i glesbygden har rätt att vistas inne i stan. "

Japp!

"Allstå borde väl dom som bor i städer ha rätt till att ha en åsikt om vargen."

Japp!

Jag anser också att vargen har ett existensberättigande i Sverige. Frågan är dock var vargen ska vara och hur många vi ska ha. Detta är beslut som borde tas mer regionalt. Jag skulle själv inte ha något emot om vi i Stockholmsområdet fick lite varg hos oss.
 
Du menar på fullt allvar att du vigt ditt liv åt "ett högre ändamål"? Vad svarar man på det?

Inte hela mitt liv, men delar av mitt liv.

Vad du ska svara vet jag inte, men i min ögon så är vi människor så pass "starka" att vi har råd att vara ödmjuka mot naturen.

Skitit fullkomligt i miljön har människan gjort de senaste 200 åren. Vad det lett till kan vi se på ozonlagret och växthuseffekten.
 
Det är svårt att bedriva jakt med hunden kopplad.

Ja men då kanske man får ANPASSA sig och inte bedriva löshundsjakt? eller acceptera att en och annan hund blir slagen eller skadad av rodvjur.

Det jag ville veta var om ni jägare var villiga att avstå endel av eran kvot viltkött till förmån för rovdjur?

Om du följer någon av länkarna jag hänvisade till tidigare i tråden så ser du att vargen inte alls var helt borta och en stor del av vargpopulationen vi har är invandrad varg från ryssland/finland. Och ja att lokalbefolkningen även då bestred vargens återkomst är ett bevis på att vi inte tagit oss så vidare långt i debatten.

Jag försökte inte svartmåla någon som bor utanför staden med mitt inlägg bara det att jag formulerar mig klumpigt när jag blir irriterad, ber om ursäkt för eventuella missuppfattningar och det meningslösa slutet. Sorry!
 
"Inte hela mitt liv, men delar av mitt liv."

Då måste jag missförstått ditt inlägg. Min poäng är att vi bosätter oss där vi får ut mest av det vi vill uppnå med livet. Om man bosätter sig i staden fast man egentligen vill bo på landet för att leva "ekologiskt" så har man missat mycket av meningen med livet. Jag bor i staden för att den tillgodoser mina behov bäst just nu. Längre fram kanske jag bor på landet för att det passar mina behov bäst just då.

"Skitit fullkomligt i miljön har människan gjort de senaste 200 åren. Vad det lett till kan vi se på ozonlagret och växthuseffekten."

Det där sortens miljödeterminism har jag hört till leda. Miljön har inte mått bättre på 50 år. Miljöförstöringarna har minskat radikalt. Allt har blivit bättre!
 
"Ja men då kanske man får ANPASSA sig och inte bedriva löshundsjakt? eller acceptera att en och annan hund blir slagen eller skadad av rodvjur."

Eller så ser vi till att vi har så många vargar som lokalbefolkningen tolererar? Det behöver inte vara 1 eller 0.

"Det jag ville veta var om ni jägare var villiga att avstå endel av eran kvot viltkött till förmån för rovdjur?"

Något som alltid märks i såna här debatter är att de som inte berörs är mer än villiga att spendera andra människors kapital. Jag är marklös jägare så jag kan vara hur frikostig som helst men det är inte min sak att säga hur vi ska spendera andra människors kapital.

"Om du följer någon av länkarna jag hänvisade till tidigare i tråden så ser du att vargen inte alls var helt borta och en stor del av vargpopulationen vi har är invandrad varg från ryssland/finland."

Det betvivlar jag inte. Faktum kvarstår dock att vargen har varit utdöd på många ställen och att glesbygdsbon därmed bott där före den nuvarande vargstammen.

"Och ja att lokalbefolkningen även då bestred vargens återkomst är ett bevis på att vi inte tagit oss så vidare långt i debatten."

Jag tror att det är en fin gräns mellan att bevara vargen och köra över lokalbefolkningen och jag tror att vi har passerat denna nu. Som jag ser det finns det två ytterligheter i denna debatt. Den ena har vi sett exempel på i Folke. Den andra är den disneyfierade storstadsbon som älskar naturen på avstånd och ser på naturen som ett museum dit han kan åka 2 veckor per år och som tycker att glesbygdsbon ska ge fan att åka skoter/helikopter eller jaga på hans semesterort. Så länge som det är dessa två som sätter agendan på diskussionen så kommer vi inte speciellt långt, det har du rätt i.
 
Är alla galna...

Den här tråden verkar het. Och jag måste oxå få vara med. Har läst hela tråden från början. Glädjer mig att se att nivån blivit lite högre än början. Trots lite otydlig ironi och en del olyckliga formuleringar från författaren arntur som han också bett om ursäkt för. Mer än mobben som jagat denne arntur under tråden. Det tragiska är att mobben inte ser sig som delskyldiga till den låga nivå förr långt serare. Dåligt att människan inte kan kritisera konstruktivt utan måste gärna ha lite stöd från andra svaga. Så nu har även jag delat ut en känga. Nu till tråden.

Jag är inte jägare och jag är stockholmare. Inte för vargjakt i allmänhet därimot för skyddsjakt av djur som bevisligen inte är i sitt rätta element. Detta ger inte en eller ett få tal rätten att ta vargen eller andra djur i från oss Svenskar (vilket tråden handlade om). Därimot vet(hoppas) jag att Sverige jägare är ett ytter seriösa och vettiga människor. De flesta är det i varje fall men det är idioterna som märks. Idioter är de som ställer sig i ytterkanterna och är skiter i vad andra tycker.

Vi har lagar om jakt och de flesta följer dessa. Berätta för mig vad som händer en bonde vars djur vargen river? är han lämnad åt så att säga vargarna eller finns det ett skyddsnät.
Också har här framgått att det är något jägar förbund som vill utrota vargen. Tycker det låter galet.
Är jägaren i allmänhet rädd att vargen ska äta upp älgen för dem? finns det belägg att det är så eller är det en myt. Jakt är väl viltvår i huvudsak och nöje i andra hand....?
Det jag vill säga att det finns sk. idioter överallt alltså kan man inte säga att jägare är så och lokalbefolkningen är si, storstad människor tänker si och alla i glesbyggden vill ha det så.
 
"Inte hela mitt liv, men delar av mitt liv."

Då måste jag missförstått ditt inlägg. Min poäng är att vi bosätter oss där vi får ut mest av det vi vill uppnå med livet. Om man bosätter sig i staden fast man egentligen vill bo på landet för att leva "ekologiskt" så har man missat mycket av meningen med livet. Jag bor i staden för att den tillgodoser mina behov bäst just nu. Längre fram kanske jag bor på landet för att det passar mina behov bäst just då.

"Skitit fullkomligt i miljön har människan gjort de senaste 200 åren. Vad det lett till kan vi se på ozonlagret och växthuseffekten."

Det där sortens miljödeterminism har jag hört till leda. Miljön har inte mått bättre på 50 år. Miljöförstöringarna har minskat radikalt. Allt har blivit bättre!

Är ni galna. Stämmer att vi börja förstöra miljön i och med vår industrialismen runt 1800.
Stämmer kanske också att det har blivit bättre, miljön mår bättre nu än för 50år sen.... men en knarkare är friskare än ett lik, vilket uselt försvar. Är det bra i dag är utvecklingen som du ser hållbar? mår naturen bra? och du ser kanske bara till sverige(det är inte bra här heller, men vi är inte berädda att ge mer). Alla sk. uvecklingsländer strävar efter att få samma standard som vi
vilket kommer leda till att det kommer bli sämre om inge hittar på ett sätt till en hålbar utveckling.
Sen kommer väl frågan är du beredd att chansa på att det inte kommer bli värre och att det inte är vi som är orsaken? är du så tuff... med detta är en annan tråd och har inget med jakt att göra.

90% av sveriges gymnasieelever tror på den så kallade växthusefekten endast 10% är berädda att sänka sin levnadstandard. Så alla ni som inte orkar värna om den miljö ni har runt er sluta försvara era handlingar med att säga att ni är trötta på att höra alla säga si och så , fan stå för att skiter i det istället och låt de som bryr sig vara.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.