Köp inte silverjons-sandaler

Natur-kompaniet (av alla butiker) säljer och gör stor reklam för Teva-sandaler med joniserat silver i sulan.

Joniserat silver är erkänt skadligt för naturen - redan vid halter från 1-5 µg/l dör alger och fiskar. Silver i reningsverken gör att rötslammet inte får spridas på åkrarna som gödningsmedel. Kemikalieinspektionen har information om både detta och andra svettluktdödare triclosan tributyltenn etc Nyligen har man också hittat bakterier som blivit resistenta mot silverjoner - dvs vi tar ifrån sjukvården ett av de sista vapnen mot bakterier. Vi riskerar att få bakterier som är resistenta mot allt. se www.chemicalnet.se/iuware.aspx?pageid=1303

Anledningen att använda joniserat silver i sandaler är att ta död på bakterier och därmed slippa lukt - men det dödar inte bara bakterierna i din svett, utan det läcker också ut i naturen.

Köp aldrig sådana produkter! Tvål och vatten är ett erkänt bra medel mot svettlukt och det dödar inte miljön.

Ofta är handlarna helt okunniga om att produkterna innehåller miljöfarliga ämnen. Upplys dem! Fråga om varorna du ska handla innehåller joniserat silver, triclosan eller TBT. Varje gång!

Jonas Ericson
 
Även hudnära kläder innehåller silverjoner.
Om man vill undvika sånt ska man undvika till exempel kläder med X-tatic och Polygiene

http://www.x-staticfiber.com/
http://www.polygiene.com/

Polygiene (avknoppningsföretag från Perstorp) finns bland annat i Haglöfs nya Climatic-kläder. De hävdar själva att kläderna inte släpper ifrån sig silvret.

Ett annat problem med bakteriedödare som spolas ned i avloppet är att de ju till slut kommer till ett reningsverk och dräper de bakterier som är till för att rena vårt avloppsvatten.
 
Vad värre är väl att silverlösningar numera säljs som hälsokost pga dess antibakteriella verkan. Man kan ju fundera på vart dessa partiklar tar vägen efter man druckit dem.
 
Varför skulle någon vilja desinficera mag och tarmsystemet? Det har ju ingen betydelse om kläderna inte släpper från sig silver eller ej, om man inte tar hand om kläderna på något sätt efter att de slitits ut?
 
Varför skulle någon vilja desinficera mag och tarmsystemet? Det har ju ingen betydelse om kläderna inte släpper från sig silver eller ej, om man inte tar hand om kläderna på något sätt efter att de slitits ut?

Fråga de lättförledda fårskallarna som hakat på detox-trenden,bland metoderna finns silverkurer i tablettform.


peter
 
Silverjoner är det som är bevisat farliga. I en del fall sitter de hårt bundna till annat och är inte miljöfarliga - men sådana salter har heller ingen antibakteriell effekt, så räkna med att det som säljs är miljöfarligt.

Om det vore så väl att det satt kvar i kläderna hela tiden så handlade det "bara" om att ta tillvara kläderna på rätt sätt efteråt - men det läcker, och läcker rejält. Det man har testat är vid tvätt, men det vore märkligt om man hittat ett sätt att hålla kvar silversalterna i ett par Teva som kan vara konstant genomblöta under en veckas paddling, instängda i en 35-gradig sittbrunn....

Partikulärt silver vet man inte tillräckligt om för att tvärsäkert slå fast att det är miljöfarligt, men man misstänker starkt att viss silverresistens uppkommit genom detta.

Jonas
 
Luktfria kläder...

Av vad jag läst är det bara merinoull som är ett miljövänligt alternativ för luktfria kläder. Tankar kring detta?

Kläder som inte luktar svett (eller iallafall inte lika mycket) står ju högt på önskelistan inför längre expeditioner där man ogärna bär med sig flera ombyten. Men givetvis faller produkterna bort om de är miljöfarliga! Som konsument har jag möjligheten att rösta med plånboken, något jag gärna gör oavsett kostnaden.
 
Jag blir bedrövad när jag läser sånt här.

När kommer tillverkarna av friluftskläder ta miljön på allvar? De borde väl fatta att vi friluftsintresserade bryr oss om naturen, kanske mer än människor med andra intressen.

Vad jag sett hittills är det bara Klättermusen och Patagonia som verkar tänka på miljön när de producerar kläder.

Min erfarenhet av kläder med material som är bakteriedödande är att de inte är bättre än andra kläder.

Att ifrågasätta klädernas miljöpåverkan hos försäljarna kan vara ett bra sätt att få igång tillverkarna att tänka mer på miljön.
 
Vad jag sett hittills är det bara Klättermusen och Patagonia som verkar tänka på miljön när de producerar kläder.
Vad gör Patagonia? Jo föreslår att underställ mm ska skickas tillbaka till tillverkaren och användas i framställning av nya. Hur himla miljövänligt är det jämfört mad att förbranna vid den lokala återvinningsstationen.

http://www.patagonia.com/web/eu/patagonia.go?assetid=9156

Annars så gör de kanske mycket bra men föreslå att folk ska skicka ett paket till Frankrike med en begagnad tröja är inte direkt miljövänligt tycker jag.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.