Några tankar och frågor Garmin 60CSX

Nu har jag använt min Garmin60csx ett par månader tillsammans med Bluchart. Och det har fungerat bra. Med er hjälp :)

Några frågor:

Den har vid flera tillfällen omotiverat stängt av sig. Någon som har erfarenhet av detta?

Om man vill lägga in en karta över land och skog, är det då bara terrängkartan man har att välja på?
Eller kan man lägga in andra kartor på något vis.

Kan man på något vis lägga in tex egna linjer tex markgränser, startlinjer osv så att man får upp dom på plottern?

Jag tycker waypointsflaggorna är för stora. Sen skulle jag vilja ha fler olika symboler att lägga in.
En för waypont och en för att markera ett trevligt ställe osv. Erfarenheter kring detta?



/Johan Bergh
 
Ett sätt att lägga in egna linjer är att skapa tracks i Mapsource (går bra att göra med senare versioner) och sedan ladda dem som sparade spår till din GPS.

Anders
 
375hh; sa:
Den har vid flera tillfällen omotiverat stängt av sig. Någon som har erfarenhet av detta?

Jepp. Min stänger av sig ibland och tappar även kontakten med minneskortet så att jag bara ser basemap. Kommer att reklamera den under denna vecka pga detta.
 
ikoner

Jag antar att 60 funkar lika som min Quest. Man kan skapa egna ikoner om ingen av de inbyggda passar. Jag har t.ex gjort en ring som är transparent inuti.
 
Just det önskemålet med att kunna lägga in olika begränsningslinjer gärna med olika färg och tjocklek har jag också... Går det?
 
Mackan73; sa:
Just det önskemålet med att kunna lägga in olika begränsningslinjer gärna med olika färg och tjocklek har jag också... Går det?

Det borde finnas 2 sätt
Det lätta sättet: skapa rutter och skicka över dessa till GPSen.

Det jobbigare men snygga sättet: använd mapeidt, Wordpad och gpsmapper och editera kartan. Funkar inte på Bluechart och Cityselect.

Per Brune
 
Det finns obegränsade möjligheter med typ-filer som modifierar sättet som mottagaren visar olika objekt på skärmen. Men ännu saknas mig veterligen en bra vägledning i hur man ska skriva typ-filen.
 
Egna waypointsymboler ...

... ritar man i programmet xImage som finns på Garmins hemsida. Det medföljer 24 blå pluppar, som man kan öppna och rita om i t.ex. Paint. Obs. att den blåröda färgen blir transparent på GPS-skärmen. En nackdel (som kanske har blivit åtgärdad i något program, jag har inte senaste versionen av t.ex. Trackmaker) är att den egna symbolen inte följer med när man laddar ner sina waypoints till datorn och sedan för tillbaka dem.
 
Enklaste sättet att göra egna linjer osv är att lägga ett transparant blad ovanpå vektorkartan. Och enklaste sättet att få ett tranwparant blad är att ladda ned en img fil med höjdkurvor från http://www.gpsmaps.de. Vill man sen inte ha höjdkurvorna kan man ta bort dem. Nya linjer kan man rita in i GPSmapedit. OCh sedan kan man g4e de nya linjerna önskat utseende genom att använda en typ-fil.

Det här blir väl bra vinterpyssel. Spara koordinaterna för linjernas ändpunkter redan nu. Annars kan man faktiskt flytta linjer i GPSmapedit.
 

avslutad210712

Gäst
375hh; sa:
Den har vid flera tillfällen omotiverat stängt av sig. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag och en arbetskompis var bland de första som köpte 60CS, dvs utan X, och vi hade båda problem med att de stängde av sig själva om man gjorde snabba rörelser med GPS'n. Vi fick små "gummikuddar" att lägga bakom blecken till batterierna och efter det har min GPS bara stängt av sig vid två tillfällen under två års vandringar och då har det båda gångerna suttit i batterier av tvivelaktig kvalitet, tvivelaktigt tillstånd och dessutom av olika fabrikat - "lekbatterierna" hemifrån har liksom följt med i början på vandringarna.

Låter dock konstigt om det fortfarande skulle vara samma fel eftersom det var ett välkänt fel hos Garmin i England. Så ta kontakt med den du köpt GPS'n av och kolla om det kan vara något känt fel. Annars torde det vara ett garantiärende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
Bobobo Fler tankar kring GPS på motorcykel Navigering 5
CyberJunkie Tankar om Sportmanship?? Navigering 13
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
niklaz Garmin Streetpilot för iPhone - frågor Navigering 0
mindful Allmänna frågor om GPS för friluftsaktiviteter Navigering 3
tommysvensson Frågor om Garmin FR 405CX... Navigering 1
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
at1981 Frågor om Garmin GPS:er Navigering 6
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
aik_putte Lite frågor om GPS Navigering 3
lizardking Frågor inför köp av ny GPS Navigering 7
Tony-Avesta Frågor om Garmin Colorado Navigering 6
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
Mikael_B Frågor om International Marine Map Navigering 12
apfaktor Frågor inför GPS-köp. Navigering 11
johsjo Zumo frågor Navigering 2
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Frågor om Nüvi Navigering 4
Higgis Frågor ang Quest Navigering 5
Higgis frågor ang Garmin Ique 3600 Navigering 11
zanoii Garmin MapSource-frågor Navigering 13
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
halligang Frågor om GpsMap 60C(S) Navigering 1
garminetrex Frågor om Garmin Emap Navigering 3
Tony-Avesta Friluftskartan, några frågor.... Navigering 14
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
Backpacker Generella GPS frågor Navigering 4
Joe Roberts Diverse frågor om Etrex Legend Navigering 7
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
ssundin VISTA frågor Navigering 6
Tony_Avesta Har testat lös antenn RA45, lite frågor alltså Navigering 2
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.