Naturskog avverkningar av Bergvik Skog AB!!!

Dock måste vi vara medvetna om att om vi ska bedriva ett rationellt skogsbruk i detta land (vilket jag anser att vi ska) så kan vi inte spara riktigt allt. Generellt tycker jag att det i Sverige är en ganska god balans mellan naturvård och produktion. Men allt kan bli bättre och mer optimerat!

/Andreas

Inte riktigt spara allt? Vi kan väl spara NÅGOT!?

Det finns knappt någon gammal skog alls kvar att spara i Sverige, i alla fall utanför fjällen. På 1800-talet var det brist på skog i Sverige och på flera håll förbjudet att avverka skog. Idag finns det mer skog än någonsin i Sverige - men all är planterad.

Jag tror inte att någon egentligen ångrar detta, med tanke på vad det gjort för svensk ekonomi. Men nu har vi chansen att göra något åt detta. Låt oss avsätta en del av skogsarealen till att utvecklas till "naturskog". Det handlar inte om så stora områden att vi får torka röven med grus i framtiden.

Det är otroligt att ett land så stort och glesbefolkat som Sverige har så lite gammal skog. T.o.m. i Europa finns många länder med mycket större andel gammelskog än vi.
 
ala; sa:

Definitionerna är lite oklara. Naturskog används väl ibland. Jag tycker det är ganska ofta man läser om urskogsområden som hotas av avverkning men det går kanske inte under den vetenskapliga definitionen.

Jag tycker det är helt sjukt att de bolag som du kanske arbetar för har förstört sveriges skog och att industriskogen är så väl utbredd. Idag när urskogen är borta så håller Stora Enso på och härjar i andra länder. De importerer uskog från de baltiska staterna tex.

Hur svårt hade det varit på en skala att spara 5 % av urskogen? Helt sjukt som sagt.
 
Kan hålla med om att det finns alldeles för små & få områden med skyddad skog i landet, särskilt i södra Sverige. Om vi nu tar Värmland, som den här tråden började i, så finns det ingen urskog alls här (ok, det är en definitionsfråga, men ingen sammanhängande skog över 150-200 år iallafall då) och bara 0,6-0,7% av den totala arealen är skyddad.

Känns lite tråkigt i ett län/land med så mycket skog, att man ska behöva resa 50-100 mil bort för att få uppleva riktig svensk urskog...
 
öringen; sa:
matslandgren; sa:
Idag finns det mer skog än någonsin i Sverige - men all är planterad.

Hmmm nu tog du visst i lite väl mycket va? :)

Faktiskt inte. Det finns mer skog nu än någonsin under historisk tid. Du kan läsa detta i böcker av naturvårdsverket eller annan litteratur:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/ omverket/arsredo/ar00/popvers.pdf

Sverige hade förr stora områden av betes- och ängsmarker, som dominerade jordbrukslandskapet (före industriella revolutionen var ytan av ängar 20 gånger större än ytan av åker). Efter införande av konstgödsel och vallodling behövdes inte längre ängarna och egentligen inte hagarna heller. Dessa har ersatts av åker, växt igen eller planterats med skog. Det finns <1 % kvar av de gamla slåtterängarna (jämförbart med naturskogen...)
 
norpan_; sa:
En Tjäder spelplats är väl ganska värdefull?

Absolut. Men en avverkning kan genomföras på ett sådant sätt att en tjäderspelsplats räddas. Vad som hänt med tjäderspelsplatsen är dock oklart eftersom trådskaparen, enligt egen utsago, inte bemödade sig att uppsöka området.

/Andreas
 
nermander; sa:
Ett alternativ är naturligtvis att vi minskar vår produktion av vike och papper i Sverige men det bygger på att vi alla är beredda att sluta torka oss i häcken, läsa tidningen och i övrigt använda papper och trä. Annars får vi öka importen av virke och massa men vad är det för miljötänkande? Under vilka miljömässiga förhållanden produceras detta virke?

Är inte papper och massa en av Sveriges största exportvaror?

Jo! Så visst kan vi minska produktionen endel utan att behöva importera för egen användning. Jag hårddrog det en aning. Dock importerar vi från ryssland och baltikum redan idag för att kunna hålla full fräs på de svenska industrierna.

/Andreas
 
matslandgren; sa:
Dock måste vi vara medvetna om att om vi ska bedriva ett rationellt skogsbruk i detta land (vilket jag anser att vi ska) så kan vi inte spara riktigt allt. Generellt tycker jag att det i Sverige är en ganska god balans mellan naturvård och produktion. Men allt kan bli bättre och mer optimerat!

/Andreas

Inte riktigt spara allt? Vi kan väl spara NÅGOT!?

Det finns knappt någon gammal skog alls kvar att spara i Sverige, i alla fall utanför fjällen. På 1800-talet var det brist på skog i Sverige och på flera håll förbjudet att avverka skog. Idag finns det mer skog än någonsin i Sverige - men all är planterad.

Jag tror inte att någon egentligen ångrar detta, med tanke på vad det gjort för svensk ekonomi. Men nu har vi chansen att göra något åt detta. Låt oss avsätta en del av skogsarealen till att utvecklas till "naturskog". Det handlar inte om så stora områden att vi får torka röven med grus i framtiden.

Det är otroligt att ett land så stort och glesbefolkat som Sverige har så lite gammal skog. T.o.m. i Europa finns många länder med mycket större andel gammelskog än vi.
Men du kan väl inte på fullaste allvar mena att vi inte sparar något? Visst kan vi spara mer, det håller jag med om. Men att hävda att vi inte sparar något tycker jag är fel.

Enligt skogsstatistisk årsbok 2005 kan man exempelvis utläsa:

Nationalparker och naturreservat nedan gränsen för fjällnära skog, Landareal: 225 718 ha

Biotopskydd: 12 218 ha produktiv skogsmark

Naturvårdsavtal: 24 570 ha produktiv skogsmark

Till dessa kommer andra naturvårdsområden och inte minst skogsbrukets frivilliga avsättningar.

Detta var några exempel på att vi sparar NÅGOT. Sen kan man tycka att det är för lite. Det kan jag också tycka men jag menar på att det är viktigt att prioritera vad som är mest viktigt att spara och inte huvudstupa kasta sig in och säga att ett område som ovanstående SKA SPARAS utan någon speciell grund för det.

/Andreas
 
Jag håller med dig Michael!

crazy; sa:
Definitionerna är lite oklara. Naturskog används väl ibland. Jag tycker det är ganska ofta man läser om urskogsområden som hotas av avverkning men det går kanske inte under den vetenskapliga definitionen.

Jag tycker det är helt sjukt att de bolag som du kanske arbetar för har förstört sveriges skog och att industriskogen är så väl utbredd. Idag när urskogen är borta så håller Stora Enso på och härjar i andra länder. De importerer uskog från de baltiska staterna tex.

Hur svårt hade det varit på en skala att spara 5 % av urskogen? Helt sjukt som sagt.

Definitionen på urskog är väl egentligen att den ska vara helt opåverkad av människan vilket i praktiken ingen skog är eftersom vi ju påverkat den indirekt genom utsläpp. Dessutom har vi människor hindrat den naturliga störningen brand från att agera i skogarna så egentligen är väl definitionen sådär. Man pratar ibland om urskogsliknande skogar eller skogar med urskogskaraktär. Nåväl definitionerna är inte det viktiga.

Jag håller helt och hållet med dig om att det skogsbruk som har bedrivits i Sverige har varit fullständigt förödande! Urskogar och naturskogar har avverkats. Löv har sprutats bort med hormorsly. Oändligt stora kalhyggen har brutits upp i Norrlands inland. Naturligtvis skulle vi ha sparat 5% (eller helst mycket mer) av urskogen men det är sent att tänka på nu. Tyvärr.

Viktigt är dock att det är inte detta skogsbruk som bedrivs i Sverige idag. Certifiering och ett ökat miljötänkande gör att skogsbruket IDAG är ganska balanserat (som jag ser det). Vid avverkningar lämnas arealer orörda och evighets träd lämnas (normalt minst 5% av planerad avverkning för FSC-certifierade bolag), högstubbar lämnas osv.

Intressant statistik från tidigare nämnda skogsstatistiska årsbok visar på i mina ögon goda resultat!

Mängden död ved ökar (även utan Gudrun)!

Virkesförrådet av grova lövträd ökar!

Arealen gammal skog på skogsmark ökar sedan 1995 efter att ha minskat från 1985!

Arealen lövrik skog ökar!

Som sagt, det är inte perfekt idag heller men blanda inte ihop dagens skogsbruk med tidigare synder!

Vad gäller mitt yrke (vad det nu spelar för roll) så jobbar jag i högre grad med natur- och kulturvården än med produktionen. Jag jobbar heller inte på något stort bolag i nuläget.

/Andreas

[Ändrat av ala 2005-11-24 kl 17:07]
 
Enligt skogsstatistisk årsbok 2005 kan man exempelvis utläsa:

Nationalparker och naturreservat nedan gränsen för fjällnära skog, Landareal: 225 718 ha

Biotopskydd: 12 218 ha produktiv skogsmark

Naturvårdsavtal: 24 570 ha produktiv skogsmark

/Andreas

Bara för att få lite perspektiv på siffrorna. Från samma förträffliga statistik (skogsstatistisk årsbok 2005)anges att I Sverige finns totalt 22.7 miljoner ha skogsmark.
J
 
Jonas.O; sa:
Bara för att få lite perspektiv på siffrorna. Från samma förträffliga statistik (skogsstatistisk årsbok 2005)anges att I Sverige finns totalt 22.7 miljoner ha skogsmark.
J

Absolut en viktig poäng som jag dessvärre missade att ha med. Enligt naturvårdsverket bedrivs skogsbruk på 95% av den produktiva arealen. Det var mest det där med att INGET sparas som jag satte mig emot. Jag tackar för din komplettering.

/A
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.