Fridyknings lektion

Jag ska ha en en gympa lektion i fridykning och har tänkt att gå igenom tekniker för att hålla andan och simma mm.
Tänkte om det är något specielt ni tycker ska vara med?

PS Räkna med att samtilga INTE har provat på fridykning förut.
 
Tidtagning 5 min
Samtliga ligger vid kanten
och håller i räcket som löper
utmed kanten i hopp basängen
och håller adnan.

Fakta om fridykning 10 min
Så att alla ska veta grunderna
till fridykning, men också
hur man tävlar i det m.m.

Säkerhet 10 min
Innan vi börjar med den
Praktiska dykning ska alla vara
medvetna om vilka risker det
finns vid fridykning samt hur
man miskar risken för att olycka
ska inträffa och vad man gör sen.
(OBS! Detta är endast grunder!)

Tekniker för att hålla andan 5 min
Olika tekniker för att öka
tiden man kan hålla andan.
Ex hyperventilering och
tips om avslappnande övningar.

Ny tidtagning 5 min
För att se om tiderna har
förbättrats.

Djup dykning 10 min
Saker man bör tänka på vid
djup dykning. Olika Tekniker
m.m.

Dyka fritt 10 min
Så att alla får testa hur det
är att fridyka på "riktigt".

Tävling Rest Tid

Det är det sista som jag inte är riktig säker på, någon som har tips på en bra övning/tävling som man kan göra inom fridykningen.
 
scruler; sa:
...Tekniker för att hålla andan 5 min
Olika tekniker för att öka
tiden man kan hålla andan.
Ex hyperventilering...

Du tar på dig ett stort ansvar om du ska lära ut hyperventilering och hur man håller andan i 5 minuter. Tänk på att eleverna kanske testar på egen hand någon gång senare utan uppsikt, oavsett om du varnar för alla risker.

Jag var med i en fridykarklubb några år och vi hyperventilerade hejvilt inför tävlingar i att simma längs under vatten etc, utan större tillbud. Men det hände att det blev lite "fyllkörning" några sekunder när allt syre hann upp i skallen.. Väldigt individuellt vad man tål (och kan nog skifta från gång till gång), vissa kan tuppa av när de håller andan 5 minuter, andra klarar det bra. Det har ju hänt att folk drunknat när de hyperventilerat och gardinen gick ner.
 
en viss försiktighet

Att hyperventilera på rätt sätt ökar möjligheten att stanna längre under vattnet men gör man fel kan det snabbt bli livsfarligt.. När man hyperventilerar så vädrar man ut koldioxid ur blodet utan att på samma gång kompensera syrenivån, detta ger en fördröjd andningsreflex eftersom det är koldioxidnivån i blodet som ger andningsreflexen. Skulle andningsreflexen komma för sent så har redan syrenivån sjunkigt så lågt att man blir medvetslös och när andningsreflexen drar igång så andas man in vatten och drunknar..

Jag vet inte vad jag tycker om att utbilda elever på en gympalektion i avancerad fridykning om man inte är utbildad fridykningsinstruktör..


(eller e jag negativ)
.
[Ändrat av -Patric- 2004-09-27 kl 11:12]
 
Re: en viss försiktighet

-Patric-; sa:
När man hyperventilerar så vädrar man ut koldioxid ur blodet ... detta ger en fördröjd andningsreflex eftersom det är koldioxidnivån i blodet som ger andningsreflexen.

Precis. Och man skulle ju kunna tycka att särskilt nybörjare behöver ha kvar den där lilla påminnelsen om att hjärnan är på väg att stängas av på grund av syrebrist - den lilla påminnelsen som hyperventileringen tar bort så fint.

Jag är defintitivt ingen fridykningsexpert (anhållningsrekord 5 minuter, men på land :)), men det handlar väl mer om att känna, tolka och hantera sina andningsreflexer än att stänga av dem?

Hyperventilering känns lite som att klättra utan rep för att komma högre. Utan rep och säkringar och sånt skit kan man lägga mer energi på själv klättringen ;)
 
Fridyker inte men snorklar en del.
Är också tveksam till att lära ut hyperventiation till nybörjare. Att påpeka att det finns risker med det kanske dock är på sin plats, för en del har säkert hört talas om tekniken eller tar reda på det efter lektionen...
Att påpeka att dyktiden kan förlängas om man är avslappnad (jämfört med spänd och nervös) känns mer ofarlig.
En övning kan vara att plocka saker från bassängbotten.
Hur är det med ytorganisation om någon blir liggande på botten? Finns det mer personal än du vid bassängkanten?
/Stina
 
jamo; sa:
scruler; sa:
...Tekniker för att hålla andan 5 min
Olika tekniker för att öka
tiden man kan hålla andan.
Ex hyperventilering...

Du tar på dig ett stort ansvar om du ska lära ut hyperventilering och hur man håller andan i 5 minuter. Tänk på att eleverna kanske testar på egen hand någon gång senare utan uppsikt, oavsett om du varnar för alla risker.

Jag var med i en fridykarklubb några år och vi hyperventilerade hejvilt inför tävlingar i att simma längs under vatten etc, utan större tillbud. Men det hände att det blev lite "fyllkörning" några sekunder när allt syre hann upp i skallen.. Väldigt individuellt vad man tål (och kan nog skifta från gång till gång), vissa kan tuppa av när de håller andan 5 minuter, andra klarar det bra. Det har ju hänt att folk drunknat när de hyperventilerat och gardinen gick ner.

Det gäller nog inte att hålla andan i 5 minuter. Utan det är nog tidsåtgången för just det momentet...
 
Ja Själv klart ska dom inte lära sig att hålla andan i 5 min =P. Och jag hade tänkt visa att man kan hyperventilera inte lära ut det, säga att det finns som teknik alltså. Ledsen om jag orsakat några missförstånd. Mesta av lektionen komemr att vara på land, sen så har jag snackat med några nu och dom tycker det känns lite obehagligt med fridykning så det enda som kommar att vara i vattnet kanske kommer bli vatten polo med fenor.
[Ändrat av scruler 2004-09-27 kl 15:52]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joooi Fridyknings övningar och tips Dykning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.