GPS och flygresor...??

Re: Teknolog

Brune; sa:
Håkan K; sa:
gpsking; sa:
Jag är teknolog/.../
Vad innebär det?

/Håkan
Teknolog är ”titeln” för en blivande Civilingenjör (studerande vid Teknik Högskola/ universitet).

Såledens ingen garanti för att man vet något om elektronik, EMC, störningar mm, då det finns många inriktningar på Civilingenjörsutbildningen. Kan tänka mig att de som läser kemi, bygg, geoteknologi inte läser mycket elektronik.

Per Brune Y-are
Den definitionen är mycket lik min och jag är tveksam till (om man inte har ett intresse utöver studierna i luftfartssäkerhet mm) hur man kan hävda nån slags "expertstatus" bara för att man pluggar till civ.ing.

/Håkan - M (oxå LiTH) och i flygbranschen
 
Nu är det snart kanske OK att ringa med mobilen på flyget. Airbus har gjort lyckade tester där man har en liten basstation i flygplanet, länkar samtalet via Globalstar till marknätet el motsv.

Frågan är hur billigt det blir att ringa.

Och frågan är hur många som vill ringa, personligen tycker jag att det är rätt skönt att ha mobilen avstängd en stund. Och att de andra passagerarna oxå har det

/Håkan
 
Re: Re: Teknolog

Håkan K; sa:
Teknolog är ”titeln” för en blivande Civilingenjör (studerande vid Teknik Högskola/ universitet).
Per Brune Y-are
[/QUOTE]
Den definitionen är mycket lik min och jag är tveksam till (om man inte har ett intresse utöver studierna i luftfartssäkerhet mm) hur man kan hävda nån slags "expertstatus" bara för att man pluggar till civ.ing.

/Håkan - M (oxå LiTH) och i flygbranschen [/QUOTE]

För många karaktärsfasta personer är väl teknolog ett förstadie till teknokrat?

/Mez;
teknokrat med tekn-ologiskt urspung i LinkÖÖping
 
Riskbedömningar

Riskbedömningar är svårt. Anledningarna till att elektronisk utrustining är mer eller mindre förbjuden under flygningar kan vara många.
Följande är vad jag tror mig ha förstått (är dock inte pilot...)

-Tänk på att man måste stoppa ner _allting_ i fickor eller under sätena när planer startar eller landar. En anledning är att när planet är på marken så kan det tvärstanna, genom panikbromsning eller krock. Och då kommer lösa föremål att flyga genom kabinen. Små elektroniska manicker gör rätt ont att få i nacken...

-Det förekommer många anekdotiska bevis för att man kan använda mobiltelefon/gps under flygning. Men problemet är, att bara för att det går bra en gång är det inte säkert att det går bra alla gånger. Hur ofta får en olycka inträffa på grund av att man använder sändare/mottagare i ett flygplan? Är en gång per 10.000 flygning säkert nog? Eller en gång per 100.000 flygning?

- Föregående gäller också användingen av all elektronik vid start och landning: hur ofta får ett plan krascha på grund av en påslagen PC med dålig skärmning? En gång per 10.000 start kanske? (leder, om jag minns rätt, till ett par krascher per dag...)

-Kabinpersonalen kan inte se på utsidan av en manick om den är "fabriksny" eller taskigt modifierad. Alltså bättre, ur säkerhetssynpunkt, att förbjuda allt.

Själv är jag rätt nöjd med att flygbolagen försöker minimera riskerna, och ser inga större problem med det. (Jag klarar mig utan elektroniken i 20 minuter...)
 
Re: Riskbedömningar

Inget fundamentalt fel i din analys även om risksiffrorna är betydligt mindre.

Å andra sidan så finns det ett mycket stort informationsvärde och underhållningsvärde i att se hur planets position ändrar sig på en karta. Att veta var man är och vad man ser när man tittar ut genom fönstret.
Man blir då en nöjd och glad passagerare vilket även det har stort värde för stämningen ombord.
Kan även ha betydelse vid en eventuell säkerhetsincident.

Att förse planen med GPS-plottrar synliga för passagerarna borde kanske vara standard i nybyggda plan? Tom Waxholmsbolaget i Stockholms skärgård har sådana displayer i passagerarutrymmen.

Thure

Jott; sa:
Riskbedömningar är svårt. Anledningarna till att elektronisk utrustining är mer eller mindre förbjuden under flygningar kan vara många.
Följande är vad jag tror mig ha förstått (är dock inte pilot...)

-Tänk på att man måste stoppa ner _allting_ i fickor eller under sätena när planer startar eller landar. En anledning är att när planet är på marken så kan det tvärstanna, genom panikbromsning eller krock. Och då kommer lösa föremål att flyga genom kabinen. Små elektroniska manicker gör rätt ont att få i nacken...

-Det förekommer många anekdotiska bevis för att man kan använda mobiltelefon/gps under flygning. Men problemet är, att bara för att det går bra en gång är det inte säkert att det går bra alla gånger. Hur ofta får en olycka inträffa på grund av att man använder sändare/mottagare i ett flygplan? Är en gång per 10.000 flygning säkert nog? Eller en gång per 100.000 flygning?

- Föregående gäller också användingen av all elektronik vid start och landning: hur ofta får ett plan krascha på grund av en påslagen PC med dålig skärmning? En gång per 10.000 start kanske? (leder, om jag minns rätt, till ett par krascher per dag...)

-Kabinpersonalen kan inte se på utsidan av en manick om den är "fabriksny" eller taskigt modifierad. Alltså bättre, ur säkerhetssynpunkt, att förbjuda allt.

Själv är jag rätt nöjd med att flygbolagen försöker minimera riskerna, och ser inga större problem med det. (Jag klarar mig utan elektroniken i 20 minuter...)
 
Re: Riskbedömningar

Jott; sa:
Riskbedömningar är svårt. Anledningarna till att elektronisk utrustining är mer eller mindre förbjuden under flygningar kan vara många.
Följande är vad jag tror mig ha förstått (är dock inte pilot...)

-Tänk på att man måste stoppa ner _allting_ i fickor eller under sätena när planer startar eller landar. En anledning är att när planet är på marken så kan det tvärstanna, genom panikbromsning eller krock. Och då kommer lösa föremål att flyga genom kabinen. Små elektroniska manicker gör rätt ont att få i nacken...

Om flygplanet dessutom är på kollisionskurs och piloten måste dyka snett ner åt vänster räcker det oftas med flygande kaffekannor och serveringsvagnar.

Jag brukar dessutom nogrant lyssna på inledningsanförandet för att få reda på om jag sitter på rätt flyg. Hittils har piloten alltid hittat rätt.
Har således aldrig behövt en GPS på flyget.
 
Re: Re: Riskbedömningar

thureb; sa:
Att förse planen med GPS-plottrar synliga för passagerarna borde kanske vara standard i nybyggda plan? Tom Waxholmsbolaget i Stockholms skärgård har sådana displayer i passagerarutrymmen.

British Airways har det, i alla fall på de flighter jag flugit nyligen. Antingen i taket eller valbart på mini-TVn ovanför brickan i ryggstödet (och visst, det var i budgetklass). Så det kommer! Och skojigt är det! Gör att man kan komma ihåg att kika ut över Island - Grönland och se om man har tur med vädret. :)
 
Värdelöst vetande del 1673

thureb; sa:
Att förse planen med GPS-plottrar synliga för passagerarna borde kanske vara standard i nybyggda plan?
Kartplotter är nog ett korrektare uttryck, för positionsbestämningen kommer inte nödvändigtvis från GPS. Den kan även komma från något av INS-systemen (Inertial Navigation System, tröghetsnavigering).

Ett fabrikat är Airshow från Rockwell Collins. De har en särsklid funktion som visar riktningen mot Mecka när bönetiden infaller. Läs mer på http://www.airshowinc.com/ws_display.asp?filter=airshow420.overview
 
Mer onödigt vetande

Senast jag flög med SAS inrikes så frågade flygvärdinnan vad det var jag höll mot fönstret. Eftersom jag var beredd på frågan hade jag letat reda på reglerna i Scanorama i fall någon av kabinpersonalen hade några invändningar mot att jag hade GPSen påslagen, men det hade dom inte.

Boeing 737-600 hade en maxfart på 854 km/h och marschfart 840 km/h. Marschhöjd lite över 33000 fot (dryga 10000 m), medan returresan men en de Havilland Q400 (Turboprop) hade en maxfart på 660 km/h och flög på en höjd av ca 7500 m som max. Onödigt vetande, men kul.

Per Brune
 
Mera av det som ni redan vet

Intressant diskussion med många tänkvärda och visa inlägg-
Personligen har jag konstaterat att alla GPSer jag haft och prövat under åren funkat även på flyget om man har gynnsam fönsterplats utan att det varit alltför upphetsande.
 
Svårt med mottagningen i de Havilland Q400

Den sträcka jag oftast flyger, trafikerar SAS med de Havilland Q400.

Detta plan har vingarna fästa i överkanten på flygkroppen och motorerna ”skuggar” många fönsterplatser. Se på denna blid hur det är skugga under vingen

2_banking_imagelow.jpg


Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.