GPS och flygresor...??

Hejs...

Vet att det surrats en smula om detta förut, om man får använda sin GPS när man är ute på flygresa.

Har för mig att någon skrev att SAS tillät att man hade GPS'en på under flygning. Men jag har flugit en hel del i jobbet på sista tiden, och man tjatar hela tiden om att "elektroniska apparater som tar emot eller sänder radiosignaler måste vara avslagna under hela flygningen"

Så hur fanken är det nu??? Vill ju pillra med min GPS under flygningarna, så man slipper sitta och glo på vingarna som ser ut som de håller på att lossna... ;-)

MVH Tony
 
Varierar

Reglerna varierar från bolag till bolag, och också från en tid till en annan.
Vad jag vet var det officiellt inte tillåtet på SAS, men brukade gå bra ändå (i sista änden är det besättningen som bestämmer), sedan blev det tillåtet och därefter återigen förbjudet.
Om de har ändrat igen vet jag inte.

Finessen med en GPS som en iQue är att den ser ut som den PDA den också är, så den är det ingen som ifrågasätter. Min Vista har de ibland undrat om. Då uppstår en konversation liknande denna:

"Sorry, sir, is that a mobile phone?"
"No, it's not, it just looks like one. Acutally, it's a travel planner, which comes in handy when you are organizing your flights."
"Oh, how convenient. I hope you enjoy your flight with us, sir."

Det är enda gången man blir så vackert tilltalad...

Anders
 
Absolut bäst för alla inkl medpassagerarna i sätena närmast tycker jag det är om man frågar någon i kabinpersonalen.
Visa upp mottagaren och fråga om det är OK att du har den på under flygningen.
Jag tror nog att de flesta bolag tillåter det, utom under start o landning.
Största anledningen till det är att du förväntas vara uppmärksam om något händer o inte pillar med annat.
Påverkan på system ombord är en annan risk som inte kan bortses från även om det är osanolikt att en GPS stör bak i kabinen.

Med tanke på oron för attentat ombord så lugnar det säkert någon medpassagerare att höra kabinpersonalen godkänna ditt användande.

Vid en flygning från Spanien o hem satte jag upp antennen med sugfot på fönstret o satt o lekte, efter några minuter hade nästan alla pax i kring mig varit o titta o frågat o pillat. Skulle tro att det nog blev ett visst habegär hos några av dom :)
 
1. Hur många gram semtex behövs det i en antennattrapp fastsugen vid fönstret för att spränga det? Männen bakom Reid trodde uppenbarligen att det räckte med mängden i en sportskos klack för att åstadkomma fatal skada och han tänkte väl knappast sätta upp foten mot fönstret.

2. Om gps-mottagaren inte kopplar bort den interna antennan då extern antenn ansluts kan man mkt väl tänkas få självsvängning via antennförstärkaren i den externa antennen. Det skulle skicka ut en stark signal på GPS bandet vilket inte är önskvärt.
 
Ännu säkrare

Det säkraste sättet måste ju vara om de flyger utan passagerare över huvud taget.
Speciellt som de då lika gärna kan stå kvar på backen, och alltså inte ens riskerar att trilla ner.

Hur man än gör så finns det alltid idioter som kan missbruka allting. Problemet är att idioterna liknar de andra så mycket på utsidan.

Anders
 
Re: Ännu säkrare

apersson850; sa:
Problemet är att idioterna liknar de andra så mycket på utsidan.
Anders

Menar Du på utsidan.se? :)

Annars förde vi en rätt lång debatt här för drygt ett år sedan om riskerna med GPS-mottagare i flygplan. Jag menar nu som då att om man tillåter ospecificerad "elektronisk utrustning" så kan man gott tillåta GPS-mottagare också. Jag skulle tro att en modern laptopdator med en processor som arbetar externt med flera hundra MHz kan ge rätt smaskiga störningsmattor långt upp i GPS-området. Har någon mätt? Eller sett referenser till mätningar?

Någon person (i något annat sammanhang) trodde att förbudet mot GPS i kommersiella flygplan berodde på att någon (i USA förståss) skulle kunna se att piloten kanske inte valt rakaste flygvägen, och då skulle kunna stämma flygbolaget på oerhörda skadestånd. I USA är ju även det otroliga möjligt...

Annars är man rätt noga med att kolla bagage i USA numera. När man checkar in sitt bagage får man inte låsa väskan, för kontrollanterna måste kunna gå in och se vad som finns. Om man ändå låser bryter de upp låset vid behov. Om man prompt vill ha sin väska låst (som man förvisso vill om den ska lastas om till ett annat plan under färden) får man gå med den till ett speciellt kontrollställe, där den röntgas. När allt är klart låser kontrollanten väskan, och sedan flyttas den av speciell personal över till flygbolagets incheckningsband. Åt minstone var det så när jag flög från San Francisco i oktober och härom veckan.

ALj
 
GPS på Malmö Aviation

polen200306-741.jpg


Min GPS på en Malmö Aiation flygning MMX-ARN i sommras.

Jag frågar aldrig om jag får ha elektronik igång för man får ändå oftast ett NEJ av den inkompetenta personalen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.