Tag line

Hejsan, vänder mig till er då jag står lite vid ett vägskäl angående en pullcord/Tagline.

sambon och jag ska iväg norrut till lofoten och tromsö och klättra lite flerrepslängder,
då jag inte har ett dubbel eller tvilling rep så letar jag efter en lina som primärt kan utföra två saker.
till viss del lättare ryggsäcks haul, samt att kunna rappelera 60m på ett enkelrep.

frågan är då, jag har sökt runt lite, och hittat sterling tag line(2-3k), edelrid rap line(2k) och 6/7mm repsnöre (600:-, vilken diameter rekomenderas?)
pengar är väl som alltid ett problem, så finns det något tips att hämta här?
 
Lite beroende på vad ni tänkt fira, men min erfarenhet är att det är svårt att dra ner ett rep med en tagline om det är för mycket friktion (för flackt). Mycket av klättringen på Lofoten är rätt flack. Antar att ni tänkt använda en "rap ring" också?
 
När det gäller att hissa blir det också problematiskt när det är flackt. Om det inte är aphård klättring och inte väldigt långa leder skulle jag rekommendera att ta med mindre i säcken och klättra med den på ryggen så långt det är möjligt. Att hissa enstaka repor/passager är en annan sak.
 
Ja vet inte riktigt vilka leder som vi kommer att klättra, och ja klart det blir mer friktion att dra ner repet om det är flackt, mest hissningen av ryggsäck blir vid överhängande och vertikal terräng, dock är det ju inte bara vid lofoten jag kommer göra långa enkelreps eppelleringar, utan blir ju på hemmaplan också, eller på andra ställen i framtiden.
 
Det är värt att iallafall köpa ett dubbelrep att knyta ihop med singelrep Om du ska fira på klippa. Betydligt lägre risk att det fastnar samt enklare att dra i än pullcord eller tagline eller vad det nu heter. inte kul att hamna i läge där en behöver börja ledklättra på ett tunnt repsnöre om det fastnat
 
Ja i en perfekt värld där student ekonomi inte spelade någon roll och jag visste hur jag klättrar med ett dubbel eller tvilling rep ordentligt, så hade jag redan haft och nyttjat, tyvärr har jag bara erfarenhet av enkelrep, och ekonomin är som den är. sen är det ju jag som måste släpa på repet upp för väggen så så lätt som möjligt är ju rätt trevligt att ha.

en led som jag kollat in är Bara Blåbär i lofoten, med 50m rap längder. vilket tänkde denna fråga i mig.
 
Finns en ny firningspist climbers right om Bara Blåbær. Förändrar egentligen inte vilket rep ni använder, men den firningspisten förbättrar era möjligheter avsevärt. Låna halvrep av en kompis? De flesta av oss använder ändå bara våra halvrep några veckor per år. Det är väl ganska få leder på Lofoten där du kan tänkas klara av att dra upp en ryggsäck? Så lättast är väl att ha den på sig. Antingen har du två ryggsäckar, en liten för den som leder och en stor för andremannen, eller varsin likastor.
 
Gör den nya firningspisten på bara blåbär att man slipper dra ner firningsrepet i sprickan, vilket kunde lätt hända tidigare?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.