Info om klätterrep

Hej.
Söker lite info om egenskaper om dynamiska klätterrep, alltså töjbara rep.
Förklaring på:
Dynamisk töjning?
Statisk töjning?
Fångryck? Lär väl inta vara samma som brottgräns?

Funderar på ett litet udda användningsområde för ett klätterrep.
Åker mycket snöskoter på vintern, uteslutande lössnö/friåkning.
Man sitter då fast ett antal gånger varje dag, på mer eller mindre oländiga ställen. (Har man inte kört fast, så har man inte testat tillräckligt ;-)
För att komma lös så hjälper det mycket om någon drar i en av skidorna på skotern.
Kruxet är att man ofta är själv när man sitter fast, det kan vara svårt för andra att ta sig dit och hjälpa till.

Tanken är då att man skulle kunna ha ett klätterrep med sig, nån sling, ett block/talja och nån typ av replås.
Sätta fast en sling med talja i den fastkörda snöskotern.
Sätta fast repet i ett träd eller liknande.
Dra repet genom taljan, spänna upp det så mycket man orkar, låsa fast repet med låset.
Repet är då uppspänt och man kan gå till skotern och försöka komma lös.

Men...
Repet måste då vara så pass mjukt så man klarar av att töja det en del genom att dra själv.
Har man ett för stumt rep så har man ju visserligen drag i det när det är uppspänt, men så fort skotern rör sig framåt försvinner dragkraften.
Man vill ju ha draget kvar så länge som möjligt.

Vad tror ni, hur mjukt rep ska man ha?
 
Ett dynamiskt klätterrep töjer sig ungefär 5-10%, men det har inte så mycket återsvikt som ett gummiband. Testa att falla i ett dynamiskt rep jämfört med en bungy-lina. Den enda effekten är att du skulle behöva dra ut repets töjning innan du får någon drageffekt. Jag skulle inte använda dynamiska rep i block/talja. Du skulle bara förlora energi på att töja ut det.
 
Du kan ta ett statiskt rep lika gärna, men sätt fast blocket i en fjäder (rätt mjuk). Alltså en fjäder mellan blocket och slingan till trädet. Eller montera en liten båtvagnswinsch på skotern!
 
Om inte färdiga vinschar är alternativ så är nog ett semistatiskt rep samt några karbiner och 2-3 t-blocks bästa alternativet (om du ska använda klätterutrustning) så du kan bygga hiss 1:3 eller 1:5. Då kan du sitta på skotern och använda hissen samtidigt. Men utrustningen blir nog lika dyr som en billigare vinsch
 
Okej, då funkar det inte alls som jag hade hoppats.
Trodde repen skulle vara mjukare så man kunde spänna upp dom, lite som en gummisnodd.

Nån skrev nåt om att spänna upp nån typ av fjäder...
Det slog mig att det finns en produkt som kallas Snobunje, amerikansk såklart...
Det är en gunnkisnoddsaktig grej som skulle passa bra.
En sådan tillsammans med ett rep och replås är nog det jag söker.
Se filmen som visar funktionen: https://www.youtube.com/watch?v=reGEYKsmr4I

Men då behövs inget töjbart rep för den delen.

Winsch är uteslutet då det väger för mycket, tar en del plats samt blir alldeles för bökigt att hålla på med...
 
Ett dynamiskt klätterrep töjer sig ungefär 5-10%, men det har inte så mycket återsvikt som ett gummiband. Testa att falla i ett dynamiskt rep jämfört med en bungy-lina. Den enda effekten är att du skulle behöva dra ut repets töjning innan du får någon drageffekt. Jag skulle inte använda dynamiska rep i block/talja. Du skulle bara förlora energi på att töja ut det.

Menar du att de töjer ut sig, men inte går tillbaka helt till ursprungslängden?
Eller vad menar du?
Är det isåfall därför det står hur många fall ett rep klarar.
 
Menar du att de töjer ut sig, men inte går tillbaka helt till ursprungslängden?
Eller vad menar du?
Är det isåfall därför det står hur många fall ett rep klarar.

Klätterrep töjer sig inte pga att material i sig töjs ut som hos ett gummiband, istället består klätterrep av flera tunna trådar som tvinnats tillsammans. Buntar med sånna trådar utgör kärnan i ett klätterrep och när man faller och repet töjer sig så är det tvinningen i de trådarna som rätar ut sig. Tvinningen kommer att gå tillbaka men det går inte lika snabbt som hos en gummisnodd utan har man tagit flera fall på kort tid brukar man byta ände på repet för att ge det tid att återgå till ursprungsläget.
 
Okej.

Tackar då vet jag.
Tur att jag frågade expertisen, annars hade jag köpt ett rep och blivit missnöjd när det inte fungerade som jag trodde.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...