Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Yep, inte helt enkelt. Känner igen det där med att bilar kör alldeles för nära i sida och bakom när man har motorcykel. Då tar jag själv upp hela körfältet för säkerhets skull.
 
Avståndet mellan vägren/asfaltskant och cyklist brukar oftast vara det samma som mellan cyklist och bilist. Så av ren självbevarelsedrift bör cyklisten ligga åtminstone någon meter ut från vägkanten, så att bilisterna tvingas göra en en liten sväng när de ska förbi. För om billisterna ändå måste göra en sväng vid omkörning, så brukar bilisterna vilja ha marginal.

Dessutom brukar själva vägbanan vara betydligt jämnare och finare skick än själva vägrenen. Den sistnämnda är ju ofta gropig, sandig och frekvent täckt av krossade glasbitar från tomflaskor.

Sedan så rekommenderar jag varmt mindre asfalterade byvägar, där cyklisten huvudsakligen kan koncentrera sig på den vackra omgivningen. På de stora vägarna får cyklisten tyvärr mest koncentrera sig på ren överlevnad.
/Niklas
 
Kör man på 70 väg får man faktiskt finna sig i att man delar vägen med långsamtgående fordon typ jordbruksredskap, cyklister, gångtrafikanter, ryttare. Det finns mängder med motortrafikleder där dessa trafikanter inte är tillåtna. Kör där så slipper du möta denna typ av trafikanter.

Bäst är som sagts om man undviker att cykla nära vägkanten speciellt om man har tunna däck det är lätt att hjulen skär ner i gruset och man kan lätt ramla omkull. I värsta fall ut i vägbanan. Att döda eller svårt skada en annan människa är ett livstrauma för alla normala människor. Och även om billisten tvingas släppa på gasen några sekunder så är det faktiskt att föredra.

Cyklar man på allmän väg är det bra om man har så färggranna kläder som möjligt. Reflexväst är bra och man skall självklart ha lyse om man cyklar när det är mörkt.

Hans Friedel
 
Med risk för att bli bränd på bål... Ta inte upp hela vägbanan på t.ex. 70-väg cyklandes i 35 km/h. Man blir lite frustrerad som bilist på attityden "- Vi tränar på allmän väg, ni får vänta och vi håller inte åt sidan". Med motorcykeln kan man smita förbi utan problem men med bil får man snällt vänta tills cykelhuliganerna behagar flytta åt sidan.

Körde hem från semestern på västkusten förra sommaren och det var en lite bredare väg än den på bilden tidigare i tråden och 90 som hastighet.

Kommer där ikapp ett gäng cyklister 15-20 stycken som kör bl a två i brädd, precis innan jag ska köra om är det den cyklist som ligger sist som svänger ut och ska börja köra om de andra cyklisterna hela mitt körfält är full med cyklar och i mötande kommer bilar! Jag kastar mig på bromsen och tutan, lyckligtvis blev det ingen olycka, men det var bara tur och att jag släppt gasen och låg i drygt 60 hjälpte nog till. Jag hoppar ut ur bilen för att skälla ut cyklisterna, de tycker inte att de har gjort något fel "Vi är ute och tränar" var deras kommentar, det lönar sig inte att diskutera med idioter!
 
Kommer där ikapp ett gäng cyklister 15-20 stycken som kör bl a två i brädd, precis innan jag ska köra om är det den cyklist som ligger sist som svänger ut och ska börja köra om de andra cyklisterna hela mitt körfält är full med cyklar och i mötande kommer bilar! Jag kastar mig på bromsen och tutan, lyckligtvis blev det ingen olycka, men det var bara tur och att jag släppt gasen och låg i drygt 60 hjälpte nog till. Jag hoppar ut ur bilen för att skälla ut cyklisterna, de tycker inte att de har gjort något fel "Vi är ute och tränar" var deras kommentar, det lönar sig inte att diskutera med idioter!

Jag tolkar det som att du räknade med att kunna köra om fastän det var två rader av cyklister som cyklade i klunga och det kom mötande bilar. Kanske är det för att jag är både racer-cyklist och bilist som jag har svårt att se situationen som lika solklar som du upplevde den.
 
fast frågan är, om det är en rättighet att kunna köra om cyklister samtidigt som man har möte... jag tycker att bilarna är alldeles för nära då, om det inte är en väg med ordentlig vägren förståss.

Sen vet jag inte vad som är bättre, att ligga en eller två i bredd när man är så många. 25 cyklister på två rader blir väl typ ett 20 meter långt ekipage. Hade dom legat på en rad så hade det blivit typ 40 meter långt, dvs nästan som två långtradare efter varandra... och det hade antagligen ändå inte heller då varit helt okej att köra om med möte. Huruvida man tränar eller inte tycker jag är oväsentligt...

Lagen å andra sidan är väl ganska klar på att man bör cykla på en rad, om man är i vägen för övrig trafik. Om man växlar så det ena ledet hela tiden går fortare kan kanske dessa cyklister hävda att dom håller på med en omkörning, men jag vet inte... det var bara en ide...
"Cyklister ska färdas efter varandra. Kan det ske utan fara eller olägenheter för andra trafikanter får man dock färdas i bredd."

Det finns fler regler som kan vara tillämpliga i det här fallet.
tex nåt i stil med: omkörning får bara göras om det kan ske utan fara.

Sen kan man även fundera på om man får stanna alla medtrafikanter och skälla ut dom som man tycker gör fel? tex glömmer blinka? Vilka har rätt att stanna andra fordon?

det finns dom som gör fel i alla läger... och allt är inte självklart...
frågan är hur man ska få det att fungera på ett bra sätt för alla.
 
Senast ändrad:
Mopeder, icke-träningscyklister och gångtrafikanter håller normalt åt sidan så man kan samsas om vägbanan. Jag håller åt sidan om jag cyklar själv och viker av eller tar ned farten lite med bil om det går eller behövs. Rådet att undvika alla 70-vägar känns ju vettigt. Det värsta är det fåtal gånger jag hamnat länge bakom cyklister som verkligen skiter i de som kommer bakom. Tänk väldigt kurvig väg med skymda kurvor och de kör yvigt och två i bredd ändå. Då är spandexkillarna billiga kan jag säga :)

Kör man på 70 väg får man faktiskt finna sig i att man delar vägen med långsamtgående fordon typ jordbruksredskap, cyklister, gångtrafikanter, ryttare. Det finns mängder med motortrafikleder där dessa trafikanter inte är tillåtna. Kör där så slipper du möta denna typ av trafikanter.
 
Det här är väl en årligt återkommande debatt. Min inställning är att om man som cyklist inte kan tighta upp leden (om man ligger på två-led) och uppträda med hänsyn till övrig trafik så är man antingen väldigt orutinerad, kanske ouppmärksam (sitter och snackar) eller helt enkelt arrogant. Om man som bilist inte kan hålla humöret i styr utan måste snika förbi, och kanske lägga sig på tutan, så är man helt enkelt psykopat. Man äventyrar ett antal människors hälsa.
 
För att bredda diskussionen lite, ska cyklister cykla på cykelbanan eller på bilvägen precis bredvid? För övrigt så skall man som cyklist inte cykla inne i Göteborgs stad, alls! om det finns risk för att köra ner i spårvagnsspår.
 
Klungcyklingsdiskussionen lämnar jag därhän, för jag cyklar alltid ensam.
Men jag brukar försöka att ha några decimeter mellan mig och diket, ifall det kommer ett omkörande fordon som nästan touchar armbågen är det skönt att ha den där extra marginalen att gira ut på. Den extra marginalen är även skön att ha när vinddraget från lastbilar eller bussar får mig ur balans.
Och som många tidigare nämnt, bilister tycks hålla ut mer om man ligger lite längre ut i vägbanan. Det är när man ligger och trycker alldeles i vägkanten som de närmaste omkörningarna sker.
Om möjligt så underlättar jag gärna för omkörande bilar förstås, t.ex. om jag ser mötande trafik samtidigt som jag närmar mig en busshållplats eller parkeringsficka så glider jag in där och lättar lite på pedaltrycket så fordon som närmat sig bakifrån kan köra om smidigt och utan fara.
 
Jag tolkar det som att du räknade med att kunna köra om fastän det var två rader av cyklister som cyklade i klunga och det kom mötande bilar. Kanske är det för att jag är både racer-cyklist och bilist som jag har svårt att se situationen som lika solklar som du upplevde den.

Jag hade kunnat passera cyklisterna med ca en halvmeters maginal utan att passera mittlinjen, så ja jag kunde säkert ha kört om, ändå större marginal om de höll sig till lagen och inte körde i brädd!

Bara för att cyklisterna "tränar" får de bryta mot regler som säger att man inte ska köra i brädd?
Snart kommer de väl att börja med riktig klungkörning och skära kurvor över i mötande körfält...

Om det är någon träning för cyklisterna att hålla på och köra om varandra hela tiden kanske de skulle välja mindre trafikerade vägar.

Kanske vore det också bättre för cyklister som tränar att dela upp sig i grupper om ca 4-5 om de ska använda vanliga vägar som träningsanläggningar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...