Gymövningar

Finns det några tips på bra gymövningar för att förbättra klättringen?
Jag är rätt färsk inom klättring och är nog lite för tung egentligen, men tycker det är skoj.
Jag har mångårig vana av gymträning så styrkan är nog inga problem, men jag tänkte om det kanske finns lite specialövningar som man kan lägga in när man ändå är på gymmet?

/Andreas
 
Tillägg (med reservationer för jag själv inte har tillämpad tänket på klättring, bara på annat):

Jag har läst och hört att det är bättre för klättringen att göra fler pullups med en foten på en stol eller motsvarande än att göra färre pullups frihängande. Skälet skulle vara att det förstnämnda liknar klättring mer än det sistnämnda (om du nu inte pysslar med överhängande klättring utan fotgrepp). Att ha assymetriska pullups (med foten/fötterna på en stol) - alltså ena handen högre eller längre ut eller vriden eller i undergrepp eller osv - är ett annat sätt att göra dem mer lika klättring och/eller tyngre.

Man blir bra på det man tränar på (så ett sittande "lattdrag" med stång bakom nacken är nog inte optimalt för klätterkroppen)!

Mina 2p. :)


Just do it!
 
Mina amatörtankar:
Om du har tränat en del på gym sedan tidigare tror jag nyttan av gymmet för klättringen är ytterst begränsad tyvärr. Isåfall tror jag att du ska koncentrera dig på att träna underarmarna och handstyrkan. Rotatorkuffar och triceps är ett annat tips, men... nja..

Lite att fundera över: Två tjejjer jag klättrar med ibland orkar 1 eller 2 chins/pullups, med en 12-kilos extravikt gör jag 4-5 st (fick jag chansen att säga det ;-) ). Tjejjerna ifråga klättrar ändå snäppet hårdare leder än jag! Finare teknik är en förklaring, men jag tror även att klätterspecifik styrka är en minst lika viktig faktor. All träning är väldigt specifik, tyvärr är det inte så sjävklart att man orkar göra detdär långa sträcket och hålla den lilla desperata crimpen bara för att man orkar lyfta lite mera i chin-stången.
/Jörgen
 
Om du ändå gymmar så kan du passa på att göra lite mer klätterspecifika grejor.

Dragövningar är bra, men skippa gym-rycket på latsdragen. Altså, gympumparen brukar köra latsdrag med handledsremmar, tungt som tusan och inte hela vägen, oftast stannar man vid hakan eller går bakom huvudet (ingen klättar så...). Skippa remmarna, gå framför huvudet och kör ända ner tills du har stången framför bröstet och lås av där en stund, går det inte så har du för tung vikt. Har du kör länge på gym är du antagligen tokstark på draget ner till öronhöjd, sedan ganska svag längre ner. Testa även enarmsdrag på latsen. Sneda pullups är också bra, alltså med ena handen i stången och den andra i en handduk du lagt över stången.

Handstyrkan är bättre att du sparar till att dra i plastgrepp en eller ett par gånger i veckan (ta det lungt i början). Några enstaka stångrullningar, åt bägge håll, kan vara bra för att mjuka upp och träna "andra sidan".
 
Håller med Vandrare! Skippa alla remmar, håll stången bara med fingertopparna när du kan och törs. När du tröttnar på repetitioner, stanna upp och håll statiskt i nåt läge tills mjölksyran kommer krypande. Ändra läge några centimeter och håll statiskt igen tills fingrarna inte lyder längre, ganska likt att leta sig upp på en pumpande led faktiskt.

Björn
(som själv är för lat men...)
 
Jag är rätt färsk inom klättring och är nog lite för tung egentligen, men tycker det är skoj.
Själv tror jag inte att det är så bra med styrketräning specifikt för klättring om du är rätt färsk... Om du fastnar rejält med klättring och klättrar rätt ofta så kommer styrkan och tekniken lite samtidigt i början. Jag tror då att det är onödigt slitsamt att både klättra och styrketräna för klättring i det stadiet. Jag tror snarare på de motverksövningar som är till för att hålla musklarna i balans.
Om du inte fastnar rejält? Då ser jag ingen anledning till klätter-specifikt träning överhuvudtaget.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.