Om GPS i en haveriutredning

Ladda ner Havikommissionens rapport om en kollision mellan två militära helikoptrar och läs om hur GPS använts i utredningen. PDF-fil 1,7 MB. Sök på GPS i dokumentet.

Det ser ut som om man använt Google Earth för vissa kartor.

Det finns även en animation att ladda ner. AVI-fil 6,3 MB.
 
Användbart

Spårloggar från GPS har används i skridskosammanhang vid utredning av olyckor och incidenter i några fall. GPS-data har kunnat ge värdefull information för att rekonstruera olycksförloppet och räddningsinsatsen. Det är till stor nytta om spåren innehåller tidsinformation. Tyvärr sparar vissa Garmin-modeller inte tiden i ”sparade spår”.

Även tidstämplar i digitala foton samt samtalslistor i mobiltelefoner kan vara till hjälp vid rekonstruktion av förlopp.
 
Att läsa

haveriutredningar är lärorikt.

Utredningen borde innebära radikala åtgärder från försvarsmakten och kanske även från regeringen.

Att ha en stor flotta av helikoptrar men att inte se till att säkerhetskulturen utvecklas och personalen drillas och tränas verkar synnerligen korkat.

Att militära helikoptrar inte längre i samma utsträckning utnyttjas civilt kanske är en av förklaringarna till den dåliga utvecklingen av den militära helikopterverksamheten?

Thure
 
Användas mer

Att militära helikoptrar inte längre i samma utsträckning utnyttjas civilt kanske är en av förklaringarna till den dåliga utvecklingen av den militära helikopterverksamheten?

Thure

Ja, det stämmer nog att den i dagsläget minimala användningen av militära helikoptrar och dess förare bidrar till att det utvecklas åt fel håll.
 
Man kan ju undra varför samhället köper in flygräddning av ett civilt företag, för tillfället http://www.norrlandsflyg.se/
Borde det inte vara billigare/mer resurseffektivt att det vore samhället som drev verksamheten. Risken med denna typ av upphandling är väl att mycket kunskap går förlorad den dag man byter aktör. Fast Norrlandsflyg sitter nog i en guldsits...
 
Borde det inte vara billigare/mer resurseffektivt att det vore samhället som drev verksamheten.
Är inte alls insatt i den verksamheten men logiskt sett är det väl normalt just för att resurserna kan utnyttjas bättre som privata aktörer i vissa lägen kan bli en kostnadseffektivare lösning.

Problemet är väl snarare när det offentliga enbart handlar upp på pris och brister i den styrning och kontrollfunktioner som krävs för att säkerställa att kvaliteten bibehålls.
Risken med denna typ av upphandling är väl att mycket kunskap går förlorad den dag man byter aktör.
Ja det är naturligtvis en risk som måste vägas mot risken att offentlig verksamhet som inte drivs resurseffektivt slukar medel som kunde använts bättre på andra håll.
 
Man kan ju undra varför samhället köper in flygräddning av ett civilt företag, för tillfället http://www.norrlandsflyg.se/
Borde det inte vara billigare/mer resurseffektivt att det vore samhället som drev verksamheten. Risken med denna typ av upphandling är väl att mycket kunskap går förlorad den dag man byter aktör. Fast Norrlandsflyg sitter nog i en guldsits...
Därför att det finns just civila aktörer.
Staten får inte konkurrera ut civila aktörer genom att utnyttja helikoptrar som är betalade med skattemedel. Det bryter mot konkurrenslagarna och leder/har lett till en massa gnäll från de privata aktörerna.
Istället blir det så här dumt att man måste köpa tjänsten två gånger. En gång för att använda i krig och en gång för allting annat.
Reglerad konkurrens är vad vi får för våra skattepengar.
 
Därför att det finns just civila aktörer.
Staten får inte konkurrera ut civila aktörer genom att utnyttja helikoptrar som är betalade med skattemedel. Det bryter mot konkurrenslagarna och leder/har lett till en massa gnäll från de privata aktörerna.
Istället blir det så här dumt att man måste köpa tjänsten två gånger. En gång för att använda i krig och en gång för allting annat.
Reglerad konkurrens är vad vi får för våra skattepengar.
Vadå, skulle vi inte få använda statligt finansierad personal och materiel om det fanns privata aktörer?

I så fall vore det mot konkuransreglerna att låta hemvärn/militärer hjälpa till vid skogsbränder eller att leta efter försvunna bärplockare.

Mycket märkligt.
 
Vid skogsbränder o liknande finns ju ingen privat aktör att nyttja, iallafall ingen som klarar det på egen hand.
Likaså vid eftersök av försvunnen. Vi som gör sånt är ju en del av räddingstjänsten / polisresurs.
 
Vad baserar du det på?
Jag misstänker att du reagerade med ryggmärgen och inte läste vad jag skrev. Jag skrev alltså inte att upphandlingar alltid sker till absolut lägsta pris och utan kontrollpunkter.

Däremot skrev jag och menar att det är ett problem när så sker. Det baserar jag nog främst på sunt förnuft men var det verkligen det du undrade?

Att upphandling av tjänster ibland varit misslyckade kan väl knappast vara någon kontroversiell åsikt men jag tycker det är bra att politiker och tjänstemän har fått erfarenhet och därmed verkar ha blivit bättre på uppgiften.
 
Vad jag har förstått så minskade man helikopterflygningarna pga av att det saknades pengar (och ja, Försvarsmakten måste skärpa sig och börja ha koll på hur dyrt allt egentligen är). Piloter och helikoptrar fanns men det var för dyrt att flyga och därefter underhålla helikoptrarna.

Detta ledde i sin tur till att man även fick dra ner på en av uppgifterna; stöd till samhället. Händelsekedjan fortsatte då med att piloterna fick ännu färre flygtimmar och helikoptrarna ännu mindre underhåll (vissa saker funkar ju bäste när de används regebundet).

Utbildningsnivån sjönk och snart så kunde man inte delta i vissa internationella övningar och svårare uppgifter inom ramen för stöd till samhället. Detta gjorde i sin tur till att man inte tyckte det var värt att satsa på utbildning/underhåll då man ändå inte klarade av uppgifterna som fanns. Mindre pengar gav färre flygtimmar... Ja, jag tror ni kan se vartåt det bär.

Vad gäller stöd till samhället så tycker jag att om det finns resurser i staten så ska de användas istället för att hyra in någon annan. Utbildningen och materielen finns ju där, den är ju redan betald till och med! Men som jag skrev tidigare så har man ju snålat in på både ett och två. Då måste man helt enkelt hyra in folk som löser uppgiften...

För att inte vara en trådkapare så måste jag väl skriva någon rad om GPS. Det är väl bra att man kan rekonstruera förlopp i efterhand. Eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.