Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro

Upptäckte en konstig kartskarv när jag i Mapsource tittade på ett område jag varit i. En skarv mellan två "Gröna kartan". Det är alltså normalt 5 m höjdkurvor. På den västra delen däremot visas 10 m höjdkurvor och dessutom är kodningen för kurvorna tydligen olika, eftersom de är feta i väster.

Konstig kartskarv_50.png

Bilden är en skärmdump, med RIK-karta till vänster och Mapsource till höger. Den har krympts till 50 % för att kunna ses hyfsat här. Utsnittet är 3 x 3 km, med kartskarven 2 km åt öst.

Observera också den tydliga förkastningen av den nordliga vägen som går öst-väst. Dessutom, en mycket konstig höjdkurva i bildens nedre mitt: Från "västerkartan" går en höjdkurva från söder upp helt fel.

Nu har jag inte standardvisning i Mapsource, utan använder mig av Utsidans "bengibollens" typ-filer (Nya .typ-filer till fripro). Det är inte orsaken med feta höjdkurvor, utan snarare inkonsekvent kodning...

Någon som har sett något liknande? Vad kan det bero på?
 
Skarven i kartan

Där kartan i ditt klipp har en synlig skarv, går en gräns mellan två gamla ekonomiska kartblad i RT90 där Y=1475000.

Terrängkartan gjordes förr som en mosaik av 5x5 exonomiska kartblad, och processen var till största delen reprografisk, dvs man monterade analoga deloriginal och gjorde en "samlingskopia" av allt som hör till en kartfärg.

I det ledet uppstod en del skarvar i kartbilden, men de kunde oftast döljas bakom linjerna i koordinatnätet.

Vid framställning av de första kartorna i RIK-format skannades de analoga deloriginalen till den topografiska kartan. Höjdkurvor för sig, myrar för sig, sjöytor för sig, osv.

Scanningen gjordes i regel till binära rasterbilder, vilka gavs sina rätta färger vid efterföljande sammanläggning till den kompletta kartbilden. Den kartbild som visas till vänster ovan har versionen T2, vilken är helt igenom framställd med analog teknik.

Olika ekvidistans

Här kan jag bara spekulera:

I teorin kan det vara en felkodning i Lantmäteriets data, även om jag bedömer risken som liten. Mer troligt är att uttaget av data för Friluftskartan gjordes vid en tidpunkt då upprustningen av den topografiska kartan till en fullt digital version inte var helt klar, utan man fick ta det som fanns, och i det här fallet höjdkurvor från både Terrängkartan och Vägkartan, vilka har olika ekvidistans.

Vägkartan i samma område:
skarv_vk.png


Så här ser samma område ut idag, då kartan helt och hållet är producerad med digital teknik (en viss antydan till skarv kan fortfarande återfinnas , om man vet var man ska leta):
skarv.png
 
Skarvar

Tack för svaret! :)

Det är lösningen på gåtan! Tänkte inte på det. :(
Jag har inte Vägkartan, så kunde inte jämföra. Det förklarar det mesta, utom de "feta" 100-meters nivåkurvorna (förtydligande; inte alla kurvor är feta) och möjligen inte "vägförkastningen". Den senare kan väl trots allt även bero på detta, pga skillnaderna i kartornas noggrannhet..

När jag idag tittade lite närmar på området i Mapsource, upptäckte jag också att det finns skillnad i hur höjdkurvorna visas i olika zoom-nivåer. Man måste zooma in mer för att se 10-metersnivåerna på delar som har ursprung Vägkartan. Vid "2 km skala" ses 50 m respektive 25 m kurvor, och först vid "1,5 km-skala" syns samtliga nivåkurvor. Det kanske beror på en annan modifiering som gjorts av hur min Mapsource visar kartorna eller så är de kodade olika beroende på ursprung?

Dessutom, det finns många sådana kartskarvar i trakten. Kan man hoppas på en uppdatering av "FriPro" inom överskådlig tid?
 
Utan att ha kollat kodning i data så är min gissning att det finns vissa skillnader i hur höjdkurvor är kodade för vägkartan jämfört med terrängkartan.

Det är ju fråga om två helt skilda dataset, där kurvorna i vägkartan är mer generaliserade än vad de är i terrängkartan.

Hur data är kodat redovisas alltid i de beskrivningar som följer med en leverans av data från Lantmäteriet.

Lägger man ihop data från två olika källor så ökar ju risken för att det blir fel i något led.

Angående uppdatering av "FriPro" så är det en fråga för Sportmanship att svara på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.