Kartram

Fick just nya Fastighetskartan på pretex, knepigt format. Finns det någon som vet en lämplig IKEA-ram man kan ram in den med? 40x90cm tror jag kartan är.
 
Enligt

Lantmätereriets hemsida är formatet 43x91 cm med en kartyta på 40x80 cm.

Ikearamar finns t ex i formatet 70X100 (Ribba) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00100797

Men jag skulle hellre föreslå att du monterar på en masonitskiva som du själv sågar till eller ber att få kapad till formatet 43X91 cm. Kartan moterar du med vanligt tapetklister det blir snyggt resultat med Pretexkartor.

Ytterligare en variant är en glasskiva måttbeställd på glasmästeri som du monterar på väggen med 4 spik eller skruv. Bäst om kartan fortfarande är monterad på en masonitskiva eller liknande.

Thure
 
Så klistret väter inte igenom då?

Har du prövat med plexiglasskiva ovanpå, glas känns lite risky om man skall ta ner den och ha den på bordet och glana på. Går det att limma ovansidan mot plexi kanske?
 
Pretex

är om jag förstått rätt nästan samma sak som våtrumstapet med latexbeläggning på papperet på ovan och undersidan. Ytan är realtivt motståndskraftig och jag kan inte förstå att det skulle bli bättre med glas eller plexiglas ovanpå kartan ur tydlighrts/upplösningssynpunkt. Tvärtom risk för att det blir oönskade reflexer i glaset / plexiglaset.

Jag har limmat ihop 4 enkeltryckta blad av nya topografiska kartan på latexbehandlat papper och satt upp det hela på en skjutdörr med utmärkt resutat.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.