Modifiera BlueChart?

Jag har BlueChart (BC) i min Garmin 60C som jag använde vid skridskoåkning utanför Blidö i helgen. Problemet är (bara) att i denna typ av skärgård - med många grynnor och bränningar - så blir skärmen helt och hållet fullklottrad med symbolerna för dessa båtfaror och skymmer visningen av öarna, vilket förtar hela grejen med att ha karta i GPSn.

Det vore alltså fantastiskt att kunna "stänga av" eller radera visningen av symbolerna för grynnor och bränningar i BC. Någon som vet om/hur man kan göra detta? Jag har prövat med de olika detaljvisningsnivåer som kan väljas i GPSn med det hjälper inte, antingen blir det karta+symboler eller ingenting alls.

Mvh/Björn
 
I Friluftskartan går det bra att rensa med programmet Maptools som togs fram för detta syfte och som du finner om du söker här i forumet. Man kan både ta bort oönskad information eller byta symboler till något grafiskt prydligare.

Bluechart delar i mitt tycke den egenskapen med Friluftskartan att den är ett grafiskt missfoster. Presentationen aviker för mycket från papperskortet som jag antar följer vedertagen internationell standard.

I Bluechart skulle jag vilja byta ut de gula ballongerna som indikerar grund mot något mindre plottrigt. De stora korsblafforna soom indikerar sten i ytan borde också kunna minskas, plus att de inte borde visas när man zoomat ut kraftigt.

Kartindex ligger i atlbluechartfilen med den gulblå skivtraven direkt under GARMIN men jag har inte hittat någon detaljkarta med de grund jag är ute efter (då jag öppnar med GPSmapedit.
 
Mapedit öppnar inte Bluecharts ...

... vad jag har funnit. Och det beror inte på att lösenord saknas. Jag har för mig att jag på någon hemsida har läst att detta inte heller är planerat för kommande versioner.
 
Men det kanske går att öppna filerna som textfiler vilket är vad som behövs. Jag har inte återfunnit den gula bubblan, symbolen för grund, i sammanställningen över garmins kartsymboler. Förmodligen var marina kartor inte med där. Men redan för att symbolen är så frekvent bör den vara lätt att identifiera och borde kunna bytas ut till något mindre iögonfallande.
 
Någon som lyckats lösa detta förbaskade problem?
Någon som prata med Sportmanship?

Man tror ju ibland att man kikar in i en ostbutik.

Likaså skulle jag vilja ta bort hus.
 
Inte bara om Bluechart men...

...efter en hel dels utredning (läs surfande & klurande) angående hur Garmins IMG-format funkar och vad som har gjorts i form av tredjepartsprogram för detta format, så måste jag skriva av mig lite och höra om det finns nån annan som också intresserat sig för img-formatets mysterier?
De stora delar av layouten för img-filer har ju dokumenterats på http://sourceforge.net/projects/garmin-img
Mkt bra pdf finns där med läsvärd info!

För att bli lite mer teknisk så verkar det som img-formatet har två "krypteringar". Dels XOR på hela filen med en 1-byte nyckel medskickad som första tecken. Detta hindrar ju effektivt att man skall få ut nåt vettigt om man försöker öppna kartfilen i en texteditor, men det är väl det enda, för eftersom vi har nyckeln så är det en baggis att dekryptera XOR-kodningen.
Det ger oss en fil där vi iaf kan läsa headerinformation och med dokumentationen ovan även tolka vad vi ser.
Det verkar som att "låsta" filer dessutom har själva kartdelen i filen krypterad med nån okänd algoritm.
MEN...
3:e part-program som tex MapEdit har uppenbarligen lyckats med en egen avkodning för img-filer och det programmet kan också läsa in CitySelect-filer som skall vara låsta och GPSen vägrar läsa om man skickar upp dom med tex mapsend/img2gps.
Däremot så tar inte MapEdit Bluechart-filer vilket ju konstaterats ovan. Anledningen är enligt MapEdits skapare: "Unfortunately BlueChart format is still not researched."
Så det verkar som det skiljer sig en del från land-IMG-filerna.

Vad vill jag då med detta inlägg? =) Tja, dels så är det ett svar till Jonas ovan att det inte är så lätt som att bara öppna filerna i notepad.
Dels så är jag nyfiken på om nån annan här har nån mer ledtråd vad i filheadern som egentligen skiljer en hemmagjord img-fil från en "låst" Garmin-fil. Och hur det kommer sig att MapEdit kan läsa (och exportera) de filer som GPSen inte vill ha? Källkoden på MapEdit finns ju ute så jag ska dyka ner i den och gå igenom img-import-funktionen. Vill nån som är mer van programmerare göra detsamma så hittar ni källkoden på
http://www.geopainting.com/en/src.html

Någon?
 
Tack för researchen!

Hittills har ju bara kartor gjorda i topoformat rensats. Oavsett vad de täcker (SE, FI, DE, BE, US etc) så är de gjorda på samma sätt. Del-img filerna (tiles) är inte ju krypterade och inte heller den sammanställda IMG filen som exporteras till GPSmotttagaren. Hittills har topokartorna framställts lokalt men enligt uppgift från en Garmin UK rep på Cebit ska Garmin börja göra (europeiska) topokartor i egen regi. Min tro är att Garmin inte låtit de nationella åf ta del av kryperingsteknikerna och att således garmins egna topokartor kommer att vara "bättre" skyddade. (De är för övr också medvetna om kvalitetsproblemen med de nu tillgängliga topokartorna - åtminsone enligt vad som antyddes av ovannämnde representant för Garmin UK).

Bluechart görs av Garmin själv och har således troligen en högre krypteringsnivå.

City Selet kan läsas i nRoute även om man ansluter en GPS som inte meddelar ID nummer som t ex GPS12 - under förutsättning att man skriver i upplåsningskoden efter det att mottagaren anslutits.´

Här är det nRoute och Mapsource som kräver koden för att kartan ska visas och kursorn följa positionen. Ska kartan visas i GPSmottagaren kräver denna att en till mottagaren avpassad kod sänds med kartfilen

Har man nu ett program som MapEdit vilket inte kräver kod kommer kartan att visas. Det är möjligt, även troligt, att författaren insett hur krypteringen också till Bluechart fungerar men att han av juridiska och moraliska skäl avstått från att inkludera möjligheten att läsa bluechart eftersom det knappast är aktuellt att göra sjökort som Bluechart på "gör det själv"-bas. Varför krypetringen för City Select och Bluechart ska fungera olika kan man ju sedan grunna över.

Lite mer om City Select från Pdastreet.com. Informationen är avsiktligt endast antydd:

"I purchased two GPS10's from TVNAV.com (a good price, and easy to deal with)
I unlocked a map set to one of the GPS10's and loaded them on to the iPaq 4700, then after a few hours of testing/playing I turned on the second GPS10 and paired it to the iPaq, to my surprise the maps worked straight away, I did not have to load a different map set for the second unit, or change any unlock codes.
I have also found some unexpected results when loading the software on to a second iPaq 4700, I won't go in to details as it would be an inappropriate topic for this forum, but lets just say I am very happy with how the whole thing works"

Vad gäller Bluechartrensning ska jag fråga mina kontakter som hjälpte till med topokartorna.
 
Testar gärna

Någon som lyckats lösa detta förbaskade problem?
Någon som prata med Sportmanship?

Man tror ju ibland att man kikar in i en ostbutik.

Likaså skulle jag vilja ta bort hus.

Jag är av samma åsikt som du och flera andra. Jag har inget emot majs men den skall ligga på tallriken, ingen annan stans. Jag tycker själv att sjökorten är helt suveräna för min användning om det inte hade varit för majsen och i viss mån husen när man kör i Muppsås.

Om någon på ett mycket lättbegripligt sätt kan förklara hur man typar om BC så gör jag gärna ett försök.

/TF

PS Gillöga skärgård är outstanding, trots att jag tillbringat 10 somrar på Harö. DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Modifiera BSB sjökort Navigering 1
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Jonas.O Bluechart versus Friluftskartan? Navigering 17
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
Niklas H Bluechart och annan karta i Vista Navigering 9
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0
JMERLIN Garmin bluechart Navigering 4
BÅTAR Garmin-Bluechart Navigering 7
BJK Bluechart och Vista Navigering 1
Pälle prova Bluechart Navigering 11
Curthan Unlock Bluechart Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.