Bästa GPS för skogspromenader m.m??

Hej!

Jag undrar vilken den bästa GPSen är oavsett pris för skogspromenader och svampplockning? Jag har tidigare inte använt GPS men är teknikfreak och jobbar med datorer. Vilket gör att jag inte har något emot en avancerad modell eftersom jag tror att jag kan lära mig fort.

Tacksam för svar.
 
Tack för svaret. Jag kommer inte att använda annan karta än den/dom man kan lägga in på minneskortet i GPSen. Är ingen navigeringsexpert direkt :). Vill gärna kunna förlita mig på GPSen. Kommer dock inte ge mig ut på några extrem strapatser i skogen.
 
Senast ändrad:
Tack för svaret. Jag kommer inte att använda annan karta än den/dom man kan lägga in på minneskortet i GPSen. Är ingen navigeringsexpert direkt :). Vill gärna kunna förlita mig på GPSen. Kommer dock inte ge mig ut på några extrem strapatser i skogen.

Navigeringsexpert behöver man inte vara, men om du inte känner dig hemma med karta och kompass sâ är det en risk att du inte kan nytja din GPS fullt ut.
Nâgon av Garmins eTrex-modeller med friluftskartan Pro över lämpligt omrâde fyller dina behov, likasâ Magellans motsvarande.
www.garmin.com kan du ladda ner manualerna i förväg o studera de funktioner som du tror dig behöva.
Jag antar att Magellan har samma möjlighet.
Jupp, http://www.magellangps.com/support/product.asp?prodid=2063
 
Jag har rätt nyligen köpt en Garmin Legend HCx och kan bidra med mina funderingar inför det köpet. Jag tittade på modeller från Garmin och ville ha möjlighet att lägga kartor på externt minneskort. Valde till slut mellan eTrex Legend HCx, eTrex Vista HCx och GPSMAP 60CSx: https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=145&compare=compare&compareProduct=8701&compareProduct=8703&compareProduct=310

Gillade formatet på Legend och Vista bättre än 60CSx och kände inte att jag hade någon direkt användning av elektrisk kompass och barometrisk höjdmätare och köpte därför eTrex Legend HCx. Legend och Vista har dessutom något bättre batteritid än 60CSx och är billigare (även om priset inte är avgörande för dig). Om du har möjlighet är det nog bra att prova de olika modellerna (lägg till några waypoints eller rutter och hoppa runt lite i menyerna) för att se vilken du tror kommer att passa dig bäst.

När det gäller Vista och Legend (och även Colorado) kan det vara bra att vara medveten om att det för tillfället finns buggar som kan medföra att en felaktig position pekas ut av GPSr: http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=186593
Jag har personligen bara drabbats av det någon enstaka gång, men kombinerat med vissa tveksamheter i Friluftskartan Pro gör det att jag inte skulle lita blint på GPSr om exakt position är viktigt (dvs där fel kan medföra fara), men det är väl inte kritiskt vid skogspromenader och svampplockning. För mig funkar eTrex Legend HCx bra och jag kan använda den till det jag hade tänkt mig.
 
Senast ändrad:
Mina egna högst subjektiva synpunkter...

Hej!

Jag undrar vilken den bästa GPSen är oavsett pris för skogspromenader och svampplockning? Jag har tidigare inte använt GPS men är teknikfreak och jobbar med datorer. Vilket gör att jag inte har något emot en avancerad modell eftersom jag tror att jag kan lära mig fort.

Tacksam för svar.

Hej!

Jag har en 60 CS som köptes när den modellen var ny för några år sedan, och jag är extremt nöjd med den! Den modellen har ju förbättrats ytterligare en del sedan min "års-modell" kom ut. Bl.a med löst minneskort och en förbättrad antenn med betydligt bättre mottagning. Jag använder den såväl i bilen, i båten, på cykeln, vid långfärdsskridskoåkning, inlinesåkning, i skogen och utomlands, och överallt har den varit till stor hjälp!

Jag har knappat en del på en kamrats Colorado 300 senaste tiden och har hittills konstaterat att jag upplever min display på 60 CS som ljusare och tydligare än Coloradons. Jag har inte heller hittat nån inställning på Colaradon som gör den ytterligare ljusare. Jag tycker även att de "dedicerade" knappar som 60 CS har är väldigt logiska och lättarbetade, bättre än på Coloradon. Men det kanske bara är en vanesak? 60 CS tycks ha c:a en cm. mindre skärm på längden, men samma bredd som på Coloradons skärm. Jag tror att Legend & Vista har ytterligare något mindre skärm, men jag vet inte hur mycket?

Skulle jag köpa en ny GPS idag så skulle jag köpa en 60 CSx utan att tveka! Hittills så är jag inte imponerad av Garmins nya modeller så som Colorado 300 t.ex. Om den nya Oregon är "trevligare" än Coloradon, så kanske den ändå är nått att titta på!?

Mvh!
 
Vad är av vikt?

Om det är kartor och riktigheten av dessa som är av vikt för dig så bör du främst titta på Magellan, Garmin/Sportmanships kartor är rent ut sagt skräp i alla fall Norra Norrland som jag använder.
Jag köpte en Vista HCx främst för batteritiden och storleken vilket det inte finns någon annan GPS som klår i dagsläget men kartorna är i original ganska löjeväckande och har många fel i sig.

Vista som maskin är underbar, kartorna mindre så.
Fundera på vad som är viktigt för dig, om det är kartan och dess riktighet så köp en Magellan 400 eller 500.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
maskon Bästa telefonen som frilufts-GPS? Navigering 42
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.