Mäta avstånd med en stegräknare

Eftersom en gps fungerar dåligt i skogen så funderar jag på att använda en stegräknare för att mäta avstånd där. Men vad är bästa sättet att räkna ut sin medelsteglängd i olika terränger?
 
Och glöm inte att gå sträckorna både framlänges och baklänges.

Fast 25 m är lite i kortaste laget tror jag, 50-100 m bör man nog försöka komma upp i, helst längre.
 
Jag har lagt ner en del jobb på just detta.
I samband med hundtävlingar är det viktigt att spåren blir i rätt längd och alla lika långa.
Ingen stegräknare hittills har varit bra nog. Jag har provat 3-4 olika modeller och med mängder av placeringar på kroppen.
Det stupar oftast på att marken är för mjuk så det inte känns av i räknaren eller att man tar allt för varierande steglängder.
Jag har kalibrerat stegräknarna på sträckor upp till 500 meter för att försöka eliminera steglängsfelet.
En GPS med modern mottagare är bättre i alla avseenden, även om den momentant tappar kontakten så blir felet mindre.
På 1500 meters spår blev skillnaden mellan en Forerunner 305 och en hyfsat avancerad Trimble med EPOS och rejäl extern antenn 50 meter.
Med stegräknare hade jag differanser på 150-200 meter mellan försöken.

Mäthjul fungerar utmärkt, men är kanske inte så praktiskt alltid.
 
Att mäta

sträckor med ngt annat än LaserAi, gps, mäthjul eller mätlina är mycket svårt och aldrig tillräckligt säkert. Behöver du mäta in dina sträckor ofta överväg att gå mellan fixpunkter, vägbro och väg jvg är oftast rätt på pappret, speciellt om z är med.
Stegräknare och jag har prövat många modeller kräver att underlaget svarar. Felet på 1500 riktiga meter som störst nära1200m!
Slutsatsen måste bli att behöver du mäta avstånd och positioner skaffa dig rätt verktyg, LaserAi och gps. Bra kartmaterial underlättar oftast.
//J
 
Med stegräkning så lär man inte få bättre noggrannhet än 10%, det ligger nog snarare runt 15-20% om terrängen varierar mycket. För bästa precision fungerar inte en stegräknare utan då är det manuell räkning av stegen som gäller så man kan "kompensera" om man t.ex. måste ta en omväg runt en stor sten eller liknande.
 
Ytterligare ett problem med stegräknare är ju att steglängden inte bara varierar med terrängen, utan också blir kortare om man är trött. Många ggr kan tidsåtgång vara väl så bra som stegräknare.
 
Då lägger jag iden om att mäta avstånd med stegräknare på hyllan. Jag har inget verkligt behov av att mäta avstånd i skogen men ibland är det intressant att se hur lång man har kommit och hur långt det är kvar.

Iden att använda en stegräknare för att kontrollera hur långt man gått på kartan kom när jag stötte på en elledning lite tidigare än väntat. Eftersom jag hade gps:en med mig kunde jag konstatera att det inte var den ledningsgata jag tänkte följa och att den inte fanns på kartan.Då kom tanken att med en stegräknare borde man kunna räkna ut hur många steg man behöver för att ta sig till en viss punkt på kartan. Men den iden verkar alltså inte så bra och det får bli gps:en i fortsättningen också.
 
Det är väl bara att träna, om jag inte minns fel så har jag sett nån uppgift på att engelsmännen när de kartlade Indien runt är 1800 som en del i kartläggningen hade upplärda stegmän vars enda uppgift var att stega avstånd med exakt lika steglängd för vart kliv....fast det kanske är enklare att acceptera den felvisning man får med modernare metoder :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.