Grattis jägare!

Tja, om djur ska ha samma rättigheter som människor, så ligger det väl nära till hands att de ska ha samma skyldigheter också.
Jag skall tänka på det nästa gång kattungen river mig på handen, skall jag riva tillbaka eller avliva den på en gång?
Men snälla, det vet du väl att man inte får döda folk. Kattungen är väl inte straffmyndig, så jaq föreslår att du börjar med normal uppfostran (givetvis utan aga). Om inte det hjälper får du göra polisanmälan för misshandel, och så får polisen lämna över ärendet till socialtjänsten.
 
Det må vara. Men det är nog inte helt ovanligt att folk spontant känner så där även om de inte säger det rent ut. Sen om det är någon som borde åtalas för olaga hot så är det personen som intervjuas. Förberedelse för grovt jaktbrott borde det vara.

Om det här med att "framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom" skall vara gällande så borde ju vargen faktiskt fängslas den också, eftersom den uppenbarligen skrämt Folke från vettet. Om han skjuter den är det bäst att han kan styrka "självförsvar", eljest blir det väl "övergrepp i rättsak" allra minst... ;-)
/R
 
Men snälla, det vet du väl att man inte får döda folk. Kattungen är väl inte straffmyndig, så jaq föreslår att du börjar med normal uppfostran (givetvis utan aga). Om inte det hjälper får du göra polisanmälan för misshandel, och så får polisen lämna över ärendet till socialtjänsten.

Jo, jag har ju anmält rådjuren som äter i trädgården flera ggr, men trots fotobevis så beivrar inte polisen stölden. Har väl rådjuren börjat äta i trädgården så fortsätter de gärna, de har blir s.k. slagrådjur, farliga individer som måste skjutas.
 
Ser du inte själv likheten mellan ditt eget jägarhat och denna Folkes varghat? Det känns som ni lider av precis samma trångsynthet och intolerans.


Jag lider absolut inte av någon form av jägarhat, jag känner jägare och umgås med dom men jag sympatiserar dock inte med det dom håller på med men jag försöker ej heller att få dom att låta bli.

Hur kan du jämföra mig med Folke? Det är statistiskt bevisat att både hundar och människor dödas av jägare varje år, varjen dödar enbart någon enstaka hund och då är det INTE av hat till skillnad från Folke utan den handlar på instinkt. Som en jägare tidigare påpekade i en tråd jag startadehär tidigare " att bedriva löshundsjakt där det finns rovdjur är som att bedriva löshundsjakt nära en vältrafikerad bilväg"

Att man sedan blir kallad för troll när man påpekar att det finns människor som Folke som tydligen drivs av ett ogrundat hat och spär på en redan ogrundad myt av andra jägare och för den vidare från generation till generation är för mig ett rätt konstigt synsätt. Borde inte de få seriösa jägare som värkar finnas här gå till motangrepp? Eller är det feghet det handlar om?
 
Jo, jag har ju anmält rådjuren som äter i trädgården flera ggr, men trots fotobevis så beivrar inte polisen stölden. Har väl rådjuren börjat äta i trädgården så fortsätter de gärna, de har blir s.k. slagrådjur, farliga individer som måste skjutas.


Oh ja verkligen ett bevis på att jag är ett "troll" jag menar det här är ju verkligen ett sätt att föra en detbatt framåt! Om det mot all förmodan skulle vara ett seriöst inlägg så kan jag svara: Om du verkligen tar skada av en kattunge så tycker jag du borde skaffa fiskar och om rådjur demolerar din trdägor, sätt upp ett staket eller använd luktspry som håller dom borta!
 
Intressant att många tätortsboende värderar rovdjur högre än de människor som bor på landsbygden. När DN frågade om det var rätt att skjuta en björn som rivit en människa tyckte endast 63% (av 8498 röstande) att det var rätt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=755073


Kan bero på att man inser att en björn som river en människa inte styrs av blodtörst som många verkar vilja få oss att tro, den har förmodligen blivit störd eller haft ungar i närheten. Och oroa dig inte, med den takten rovdjuren utarmas i sverige så har vi snart mer björn på Skansen/kolmården än vad ni har i norrland!
 
Även om det är ett klumpigt retoriskt utspel så kan jag inte undgå att undra om inte detta faller inom ramen för olaga hot. Nytt bottenrekord hur som helst.

"Olaga hot är ett brott i svensk rätt (Brottsbalken, 4 kap. 5 §). Definieras som följer: "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år."

/R


Ironi och subtila undertoner går tydligen inte fram så bra på internet, det jag menar är att jag förundras över varför ingen seriös jägare går till motangrepp? Tack vare eran tystnad så får man ju intrycket att ni håller med!
 
Förresten, Arntur, var snäll och dra inte alla som är för jakt över en kam sådär. Folke Johansson framstår som en bitter gammal man med åsikter präglade av ett djupt hat och mycket rädsla, och om du placerar mig i samma grupp som honom tar jag lika illa upp som när jag får höra dumheter av typen "alla män är potentiella våldtäktsmän". Folke är en extremist och får föra sin egen talan.
/R


"alla män är potetiella väldtäktsmän" det stämmer ju, vi har könsorganen att utföra denna makabra handling men det startas grupper där män gör uppror mot andra män som våldtar och misshandlar, det vidtas konkreta åtgärder!

Alla jägare har gevär och är potentiella "folke" men det är sällan man läser trådar om hur man skall göra för att bevara en levande natur där predatorer och rovdjur kan interaggera med minsta möjliga påverkan av människan. Hur skall man stoppa galningar som folke/våldtäktsmän eller jägare som gladerligen skjuter alfahanen i en älgskog och därigenom försämrar genpolen?
 

clindh

Forumvärd
Hur kan du jämföra mig med Folke?
Kanske för att du antydde att Folke är en skam för mänskligheten och gott kan avlivas, för att han är rädd för vargen?

Aha .. du skämtade bara och var ironisk? Du får nog undvika sådant om du skall försöka få till den seriösa debatt du önskar, ditt sätt att skriva förmedlar knappast ditt budskap på rätt sätt. Med sådana där utfall kommer debatten handla om det du häver ur dig snarare än om sakfrågan, och du kommer uppfattas som ett troll som med en ganska hätskt inlägg provocerar fram en motreaktion.

Ur Utsidans forumregler:
Ironi fungerar ytterst dåligt i skrivet sammanhang, så därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.​
 
Kanske för att du antydde att Folke är en skam för mänskligheten och gott kan avlivas, för att han är rädd för vargen?

Aha .. du skämtade bara och var ironisk? Du får nog undvika sådant om du skall försöka få till den seriösa debatt du önskar, ditt sätt att skriva förmedlar knappast ditt budskap på rätt sätt. Med sådana där utfall kommer debatten handla om det du häver ur dig snarare än om sakfrågan, och du kommer uppfattas som ett troll som med en ganska hätskt inlägg provocerar fram en motreaktion.

Ur Utsidans forumregler:
Ironi fungerar ytterst dåligt i skrivet sammanhang, så därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.​

Jag ber om ursäkt och ändrar det till att Alla seriösa jägare borde ta avstånd från Folke, ok?
Dessutom tror jag knappast han är rädd för vargen, efter som den inte är farlig för människan utan han hatar vargen på grund av...... ja vettefan? Och självkart vill jag skapa en motreaktion, annars blir det ju knappast någon debatt. Hade jag jag skrivit "Den där Folke, han verkar lite knasig han" så hade inlägget gått ganska obemärkt förbi!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...