Akka eller nammatj GT?

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
hej ,undrar vilka direkta skillnader det är mellan fjällräven akka och hilleberg nammatj 3GT? nu menar jag inte det där med kvalitet osv. utan storleksmässigt osv. går akka att använda på vintern?
 
Nästan identiska

På papperet är Akka och Nammatj 3 GT storleksmässigt identiska på centimetern när, förutom absidens längd, där Fjällräven inte ger någon siffra (men den är inte mindre än Nammatj i alla fall).
Akka är märkbart tyngre. Hillebergs vävar är enormt rivstarka. Ventilationen verkar vara likadan på båda. Kolla de små detaljerna. Nammatj har en väldigt smidig koppling mellan inner- och yttertält, vilken är superlätt att koppla ifrån. Däremot saknar Nammatj vissa stroppar för att hålla fast en öppnad och inrullad öppning, vilket kan vara irriterande. Nammatj är lättrest: man skjuter bara in stängerna från ena sidan tills det tar stopp. Jag tror att man måste fästa stängerna på båda sidorna i Akka.


Så mitt tips är att besöka handlare med tältutställning och kolla vilken som har flest praktiska detaljer. Sen får vikt, pris och vävkvalitet avgöra.


/Martin


Efter 8 augusti kommer omdömen om Nammatj 3 (ej GT) och Akka på UTEPLATSEN:
http://www.molekyl.com/uteplatsen
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
tackar, men på vintern?

tack för det, men går det bra att använda akka även på vintern, jag läste någonstans att det bara skulle vara ett tresäsongstält. annars är det ju märkbart billigare!
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Jag använder...

ett tält från VauDe, modell "ferret III". Det ser också ut på exakt samma sätt som både Akka och Nammatj 3GT. Ytterduken produceras på samma fabrik som till Akka (identisk alltså) men tältet är faktiskt billigare än Akka. Innertältet är av rippstop polyester och klarar av kondensen från ytterduken över förväntan. Priset ligger på strax över 3000kr.


Vi provade tältet på en sarektur under våren och det fanns inget att anmärka på. Utrymmet upplevde jag som något för litet men min sambo tyckte det var ok. På vintern brukar ju prylarna ta upp mer utrymme än beräknat så jag skulle nog vilja ha ett större tält, även om vi bara är två.


I övrigt rekommenderar jag dig att söka upp en försäljare och kolla på VauDe:s tält så kan du ju själv bilda dig en uppfattning.


MVH Urban.
 
En annan viktig detalj

Utav dessa två har jag bara bott i Nammtj GT som är mycket bra, det är ju inte Hilleberg för intet! Alla Hillebergtält har ripstop i sina yttertält, Akka har det inte. Kan vara en till sak som är värt att tänka på eller hur?!
 

Ulf Nilsson

Gäst
Erfarenheter av Akka och Hilleberg

Jag har använt olika Hillebergtält och även Fjällräven Akka. Det är en stor skillnad i hållfasthet, troligen beroende på skillnad i både material och konstruktionslösningar. Rekommenderar att du tänker på det när du väljer mellan ett Akka och ett Nammatj 3GT.


Jag har själv ett över 10 år gammalt Hilleberg Stalon som jag använt i ca 150 nätter i huvudsak under fjällvandringar utan att något har gått sönder. Dessutom har jag ett par gånger lånat ett Akka som är ett par år gammalt och är använt ca 50 nätter. Vid två av tillfällena har det tältet gått sönder. Inga stora haverier som inte kunnat sys ihop på plats. En gång gick innertältets upphängning i yttertältet sönder. En annan gång gick ett stångfäste sönder.
 
varning

Som en tidigare inlägg - kör hilleberg för din egen skull och säkerhet för andra. Hilleberg håller. Det gör inte ett fjällräventällt i längden. Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
knucko Akka eller Akka turist? Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
roccster Litet hål i Akka rs/3 Bo och sova 3
roccster Nya bågar till Akka rs/3 Bo och sova 1
johan5588 Läckande Fjällräven Akka R/S 3 Bo och sova 9
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3
maka Akka r/s2light el. Namatj2gt Bo och sova 1
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Donuts Akka R/S Light 3 Bo och sova 15
joan019 Akka turist Bo och sova 2
1966 akka Bo och sova 3
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
pad Akka? Bo och sova 1
Akka vs Akka Turist Bo och sova 0
Matsan Berguventält vs. Akka turist Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...