Cyklister i naturreservat!

Att MC och fyrhjulingsåkning i terrängen förstör det fattar envar. Men hästar och cykling är väl inte så farligt?
Inte om det sker ömsint mot natur och andra vandrare, men när fuktiga stigpartier förvandlas till gyttjemoras och stigen den delen inte längre kan nyttjas av vandrare då är det något fel och det är inte vandrarnas.

Rätten att elda i naturen överskrids ofta då de eldas i "spisar" på hällar som får värmesprickor. Men är där eldningsförbud så skall det följas.

Försränningsförbudet vid vite är ett exempel, de brukade enskild väg och tältade inom syn och hörhåll för markägaren som dessutom hade hotats med stryk.

En bekant till mig i Småland fick larm om att det var ett större gäng på hans ö. Han rodde och och blev avvisad med skjutvapen!

Överträdelserna är många och visst finns det markägare som slåss för att upphäva allemansrätten.

Precis som de som hävdar sin och gruppens allemansrätt.

Grundregeln lämna inga synliga spår, ta inte mer än vad som fås tas vatten ur källan, en tumme med nötter, svamp, markved etc.

Bygg broar istället för vallar.

go tur
 
Att MC och fyrhjulingsåkning i terrängen förstör det fattar envar. Men hästar och cykling är väl inte så farligt?
Inte om det sker ömsint mot natur och andra vandrare, men när fuktiga stigpartier förvandlas till gyttjemoras och stigen den delen inte längre kan nyttjas av vandrare då är det något fel och det är inte vandrarnas.

Rätten att elda i naturen överskrids ofta då de eldas i "spisar" på hällar som får värmesprickor. Men är där eldningsförbud så skall det följas.

Försränningsförbudet vid vite är ett exempel, de brukade enskild väg och tältade inom syn och hörhåll för markägaren som dessutom hade hotats med stryk.

En bekant till mig i Småland fick larm om att det var ett större gäng på hans ö. Han rodde och och blev avvisad med skjutvapen!

Överträdelserna är många och visst finns det markägare som slåss för att upphäva allemansrätten.

Precis som de som hävdar sin och gruppens allemansrätt.

Grundregeln lämna inga synliga spår, ta inte mer än vad som fås tas vatten ur källan, en tumme med nötter, svamp, markved etc.

Bygg broar istället för vallar.

go tur

Tack!!!! Det gäller väl att INTE tänka att allemansrätten ger MIG rätt att göra det ena och det andra utan ger OSS (markägare och olika brukare av naturen) rätt att med god hänsyn till varandra o h naturen samexistera där. Sunt förnuft och hänsyn
 
Hur orkar ni??

Jag förstår inte hur ni orkar bråka om att någon cyklar på en redan befintlig stig. Naturreservat eller inte. Något påhittat förbud eller inte.
Vad gör cyklister som inte gående gör på denna stig redan? Det kommer endå inte växa ett skit där om folk går runt där hela tiden. Blir spår o märken på marken? Så om jag har smala fötter och går med jävligt små steg och har ätit lite för mycket så blir d oxå spår. För att inte tala om ett gäng skolelever som lever jävel.

Man blir ju så lack på alla jävla bitterfittor och bitterkukar!
 
Jag förstår inte hur ni orkar bråka om att någon cyklar på en redan befintlig stig. Naturreservat eller inte. Något påhittat förbud eller inte.
Vad gör cyklister som inte gående gör på denna stig redan? Det kommer endå inte växa ett skit där om folk går runt där hela tiden. Blir spår o märken på marken? Så om jag har smala fötter och går med jävligt små steg och har ätit lite för mycket så blir d oxå spår. För att inte tala om ett gäng skolelever som lever jävel.

Man blir ju så lack på alla jävla bitterfittor och bitterkukar!

Detta var ju inte superkonstruktivt?
 
Sanningen är att rent juridiskt verkar inte någon allemansrätt finnas.[/QUOTE

Hur tänker du nu? Den finns inskriven i vår grundlag, Regeringsformen. Samt i Miljöbalken.

Sedan så handlar denna tråd inte om allemansrätten. Utom om brott mot Miljöbalken, cyklande i ett naturreservat i strid mot reservatsbestämmelserna.
 
Jag förstår inte hur ni orkar bråka om att någon cyklar på en redan befintlig stig. Naturreservat eller inte. Något påhittat förbud eller inte.
Vad gör cyklister som inte gående gör på denna stig redan? Det kommer endå inte växa ett skit där om folk går runt där hela tiden. Blir spår o märken på marken? Så om jag har smala fötter och går med jävligt små steg och har ätit lite för mycket så blir d oxå spår. För att inte tala om ett gäng skolelever som lever jävel.

Problemet var ju att de i detta fallet ju inte cyklat på befintlig stig. Du missade kanske fotona på den åverkan cyklisterna skapat i annars orörd terräng.

Sen att ursäkta sig med att andra lever jävel är inte en speciellt bra ursäkt - med sådana ursäkter kan man ju tänkas företa sig lite vad som helst (och det finns dessvärre sådana som gör det också).
 
Hur tänker du nu? Den finns inskriven i vår grundlag, Regeringsformen. Samt i Miljöbalken.

Sedan så handlar denna tråd inte om allemansrätten. Utom om brott mot Miljöbalken, cyklande i ett naturreservat i strid mot reservatsbestämmelserna.[/QUOTE]

Njae. Det hänvisas till allemansrätten där, men den definieras inte i lag någonstans. Vidare kan diskuteras hur meningsfull dessa hänvisningar är, jag skulle vilja påstå att de väger ganska lätt, har väldigt liten juridisk konsekvens egentligen.

T.ex. Ur miljöbalken:

"Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den. "

eller efter rensning av tautologier:

"Var och en som vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den."

oops referensen försvann. Hur meningsfull är den då? Inte alls. Dessutom ges av denna paragraf inga rättigheter till folk som vistas i naturen - den ställer krav på folk som vistas i naturen. Den utgör alltså faktiskt ett förbud och inte en tillåtelse. Och det är så lagar i allmänhet fungerar: de förbjuder saker (och det som inte är förbjudet är tillåtet).

Det är alltså så som allemansrätten är konstruerad i lagen. Det står inte (uttryckligen) att man får cykla i naturen. Det står heller inte att det är generelt förbjudet - det är detta som gör det tillåtet (iaf i vissa fall - det finns fortfarande lagar och regler som förbjuder endel).

Du har (i viss mening) rätt i att det inte handlar om allemansrätten - det handlar egentligen om andra bestämmelser, alltid när folk tror det handlar om allemansrätten. I detta fallet bryter man mot miljöbalken och inte allemansrätten. Allemansrätten används som ett luddigt begrepp där man egentligen avser det handlingsutrymme man har som inramas av lagar. När man säger att man bryter mot allemansrätten så menar man antingen att man bryter mot någon lag eller att man gör sig skyldig till skadeståndspliktig skadegörelse.

Anledningen till att jag försökte förklara vad allemansrätten har för rättslig ställning var för att jag uppfattade det som att vissa kanske hade en aningen skev uppfattning om dess status.
 
Såg inget om att den bilden skulle höra till detta fallet? I så fall är det en annan sak. Men att cykla på befinliga stigar tycker jag är minst lika "skadligt som att gå". Sen att andra lever jävel menar jag bara att en skolklass, en grupp vandrare eller hund. Gör minst lika stor åverkan på naturen.
Och eftersom att det inte blir någon miljöpåverkan iform av utsläpp eller dyligt ytan då eventuellt bara att naturen rörs om lite vilket i sig kan vara naturvård. Då nya arter kan får en bättre livsmiljö när marken blir uppriven. Modern och miljövänlig skogsvård helt enkelt
 
Cyklister måste sluta påstå att det inte gör större åverkan på en stig med cykel än om nån går. Är det fuktigt ute, vilket det är ofta, gör tre cyklar mer spår i stigarna än tre vandrare. Speciellt där det lutar lite. Cyklister tenderar att utökar blöta stigoartier till breda leriga fält. Spåren talar sitt tydliga språk: hästar och cyklar förvandlar stigar till lervälling i högre grad än vandrare
 
Cykling i naturen ingår i allemansrätten. I Naturvårdsverkets föreskrifter påpekas det att "alla inskränkningar i allemansrätten endast får ske om det är till för att uppfylla målet med reservatet" Allemansrätten trumfar över Länsstyrelsernas klåfingrighet att begränsa allemansrätten.
Kontakta i stället Länsstyrelsen och ifrågasätt förbudet mot cykling enligt ovan!

I de flesta av mig kända reservat är det fullt av undantag från allemansrätten, utom i fjällen.


F ö har jag sett förbudsskyltar mot cykling i ex.vis motionsspår.

Länka gärna till Naturvårdsverkets *föreskrifter*. Jag betvivlar starkt att verket är en dömande instans.
 
Senast ändrad:
Oseriöst

Sen att andra lever jävel menar jag bara att en skolklass, en grupp vandrare eller hund. Gör minst lika stor åverkan på naturen.
Jag anser att du tappar helt i "seriositet" när du påstår att en hund eller vandrande människa gör lika stor åverkan på naturen som en cykel. Det räcker att jag går ut på vandringsleden där jag bor för att det skall stå klart att du har helt fel.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...