skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn

Efter att ha kommit hem från 6 dagars vandring Abisko- Nikkaloukta så har jag en del frågor till er som har tidigare erfarenhet av skaljackor eller regnjackor som tål väldigt ihållande regn.

Jag har själv en Keb Eco- shell, jag har själv inte impregnerat den. utan antagit att den är de från början när man köper den. Men nu tror jag nästan att så inte är fallet.
Rätta mig ni som vet. Jag vandrade mellan raststugan som ligger mellan Sälka och Singi, jag var dyngblöt när jag kom fram till Singi.

Har ni tips på skaljackor som har hög vattenpelare och tål väldigt ihållande regn eller är det regnjackor som gäller?

Vad kan ni rekommendera för set regnjacka och byxor?

/ Mattias
 
Min erfarenhet är att bara täta regnkläder håller tätt mot ihållande regn. Å andra sidan blir man blöt inifrån av kondens och svett. Jag tror inte det finns en lösning hur man ska röra sig i regn utan att bli blöt på ett eller annat sätt.
 
Tät jacka = blöt inifrån

Från vad du beskriver skulle jag gissa på att jackan är vattentät men att den inte ventilerar ut fukt speciellt bra så att du blir blöt inifrån snarare än utifrån. (Enkelt att testa för läckage med jackan på i duschen)

Detta problem finns hos alla vattentäta jackor, det finns ingen fulländad jacka som håller dig torr i alla väder men vissa jackor klarar det bättre än andra. Pratar vi tung ryggsäck + vattentät jacka så är det nästan kört oavsett.

Hitta jackor som ventilerar bättre än andra
Det första man ska titta efter är ventilationsöppningar, exempelvis under armarna (sk pitzips) eller om jackan har en vindslå som gör att man kan öppna lite utan att det regnar in.

Det finns vattentäta material som inte är helt vindtäta, ex gore-tex pro, Marmot Membrain NanoPro och Polartec Neoshell, de har kommit starkt under de senaste åren och ska inte ge samma kvalmiga känsla som helt täta vattentäta material.

Jag brukar tänka: skulle jag bli svettig om jag hade på mig en t-shirt eller ett tunt underställ vid en viss aktivitet, då finns det ingen jacka i världen som skulle kunna hålla mig torr inifrån vid samma aktivitet.
 
Å andra sidan blir man blöt inifrån av kondens och svett. Jag tror inte det finns en lösning hur man ska röra sig i regn utan att bli blöt på ett eller annat sätt.

Nej. Detta är en myt och ett vanligt argument för andaskläder som inte håller tätt. "Du blir ju ändå blöt av svettningen". Jag har varit ute i väder och blivit genomblöt av s.k. andaskläder för att de läcker. När jag testat med typ galonkläder så har jag i motsvarande situationer inte blivit alls lika blöt. Ett exempel är stillasittande under båtåkning i 6 h där jag inte var ett dugg varm i mitt Gore Tex-kit, men blev genomblöt för att membranet inte höll emot. Ett inlånat galonställ höll mig kruttorr då samma situation uppstod ett år senare.

Skillnaden i "andning" mellan galonkläder och andasmaterial är rätt begränsad om man jämför med inga regnkläder alls, det är i alla fall min erfarenhet. Sedan handlar mycket av upplevelsen om hur skärning och detaljer är utformade på galonkläder, som ofta är ganska simpla, jämfört med dyrare plagg.

Personligen tror jag på en rejäl regnrock (med långa ärmar) som täcker vandrare och ryggsäck. Luften därunder torde kunna skapa ett hyggligt behagligt klimat jämfört med åtsittande (utopiskt täta) membranplagg. På benen får man så klart ha någon form av täta byxor.
 
Min erfarenhet är att bara täta regnkläder håller tätt mot ihållande regn. Å andra sidan blir man blöt inifrån av kondens och svett. Jag tror inte det finns en lösning hur man ska röra sig i regn utan att bli blöt på ett eller annat sätt.


Vattenpelaren på Keb eco shell jackan är 30000 mm. jag håller med dig om att man kan bli blöt inifrån av kondens, jag hade ventilationsfickorna öppet som sitter under armarna öppet ett tag, men upplevde att regnet kom från alla olika håll så jag stängde. Jag tror att jag hade fel lager på mig mellan baslagret och skaljackan så det stjälpte nog mer än det hjälpte. Däremot så tycker jag att Keb jackan andas rätt bra.
 
Nej. Detta är en myt och ett vanligt argument för andaskläder som inte håller tätt. "Du blir ju ändå blöt av svettningen". Jag har varit ute i väder och blivit genomblöt av s.k. andaskläder för att de läcker. När jag testat med typ galonkläder så har jag i motsvarande situationer inte blivit alls lika blöt. Ett exempel är stillasittande under båtåkning i 6 h där jag inte var ett dugg varm i mitt Gore Tex-kit, men blev genomblöt för att membranet inte höll emot. Ett inlånat galonställ höll mig kruttorr då samma situation uppstod ett år senare.

Skillnaden i "andning" mellan galonkläder och andasmaterial är rätt begränsad om man jämför med inga regnkläder alls, det är i alla fall min erfarenhet. Sedan handlar mycket av upplevelsen om hur skärning och detaljer är utformade på galonkläder, som ofta är ganska simpla, jämfört med dyrare plagg.

Personligen tror jag på en rejäl regnrock (med långa ärmar) som täcker vandrare och ryggsäck. Luften därunder torde kunna skapa ett hyggligt behagligt klimat jämfört med åtsittande (utopiskt täta) membranplagg. På benen får man så klart ha någon form av täta byxor.

Jag skyller min korta text på att jag satt med mobilen :). Jag menar att i ihållande regn och med aktivitet finns det inga kläder som håller dig torr, vare sig täta eller membranplagg. De gtx-kläder jag har eller har haft har funkat hyfsat bra vid låg aktivitet, samtidigt som de är smidigare än tjocka galonkläder, men jag skulle aldrig välja ett ställ i membran på sjön tex, när packvolym och vikt inte är så viktigt.
 
Från vad du beskriver skulle jag gissa på att jackan är vattentät men att den inte ventilerar ut fukt speciellt bra så att du blir blöt inifrån snarare än utifrån. (Enkelt att testa för läckage med jackan på i duschen)

Detta problem finns hos alla vattentäta jackor, det finns ingen fulländad jacka som håller dig torr i alla väder men vissa jackor klarar det bättre än andra. Pratar vi tung ryggsäck + vattentät jacka så är det nästan kört oavsett.

Hitta jackor som ventilerar bättre än andra
Det första man ska titta efter är ventilationsöppningar, exempelvis under armarna (sk pitzips) eller om jackan har en vindslå som gör att man kan öppna lite utan att det regnar in.

Det finns vattentäta material som inte är helt vindtäta, ex gore-tex pro, Marmot Membrain NanoPro och Polartec Neoshell, de har kommit starkt under de senaste åren och ska inte ge samma kvalmiga känsla som helt täta vattentäta material.

Jag brukar tänka: skulle jag bli svettig om jag hade på mig en t-shirt eller ett tunt underställ vid en viss aktivitet, då finns det ingen jacka i världen som skulle kunna hålla mig torr inifrån vid samma aktivitet.



Du har nog väldigt rätt i det du skriver, precis som jag skrev i mitt svar till fridaeus. jag hade fel mellanlager som stjälpte mer än vad det hjälpte.

Keb jackan är nog väldigt vattentät, men kondens/fukt inifrån gjorde så jackan blev totalt dyngsur. 23kg kan nog räknas som tung packning,


jag får dels fundera på ett bättre mellanlager som andas bättre och ha ventilationsöppningar öppna hel tiden eller så får det bli poncho
 
Jag har provat stor regn poncho som täckt mig och ryggsäck + regnbyxor. Jag upplevde det som att det blev väldigt luftigt och skönt under, bra ventilation. Jag kommer definitivt att ha det igen. Grabben hade Gore-Tex skaljacka +regnbyxor och blev väldigt mycket blötare än mig
 
Jag som svettas mycket upplever ändå att det är dramatisk komfortskillnad mellan gamla tiders helt ångtäta regnplagg och de moderna, som "andas" (dvs är diffusionsgenomsläppliga). Min nuvarande regnjacka, inte sydd i något dyrt Goretex utan i Pertex Shield+ som "andas" 20 000 g/m2/24h, kan jag utan problem tillbringa en hel vandringsdag i utan att bli sjöblöt inifrån - något som var helt otänkbart med mitt gamla heltäta Helly Hansen-ställ, trots att det hade ventilationssprund i ryggen. Min nya jacka har inte ens öppningar under armhålorna, men visst hjälper det till med lös passform, som möjliggör "skorstensdrag" innanför. Samt hyfsat fuktfördelande och behagliga mellanlager. Ull äger :).

Den här moderna "andas"-jackan ska enligt tillverkaren hålla 20 000 mm vattenpelare. Den håller mig torr utifrån under en dags ihållande slagregn, men det är på marginalen - mot kvällen börjar den väta igenom på axlarna, där ryggsäckremmarna trycker till (samt i detta fall genom bröstfickan, p g a en idiotisk designmiss). Men då är det förhoppningsvis dags att slå läger, skaka ur jackan, och börja om från början nästa dag :).
Jag behöver också bättra på DWR ca vartannat år för att bibehålla funktionen.

Så nej, man ska inte behöva acceptera att regnkläder inte håller för en dags regn bara för att de "andas", även om det alltid handlar om en kompromiss mellan dessa två parametrar. Men min upplevelse är att det oftare är detaljerna (sömmar, blixtlås, bristfällig eller utnött DRW) än membrantyget i sig, som fallerar.
 
Allt som är av väv kommer att läcka till slut - alla tex-membran eller tätade väv som silikon eller pu.
Har upplevt samma problem som de flesta - efter ett tag läcker det. MEN jag har upptäckt att samma tänk som i allt annat om att transportera bort fukt gäller även för regnkläder. Så jag vill slå ett slag för regnjacka med mesh som foder. Mesh ända ut i ärmarna hela vägen till mudden. Är ruskigt svårt att få tag i. Fick tag i nåt stadium-märke, billigt som sjutton, för 5 år sen. Jackan läcker i sömmar efter ihållande regn (8 h med rygga), men jag blir inte blöt inifrån trots vandring med 13-kg bäbis på mage och 20 kg rygga.
Ett alternativ e att skaffa en sån myggnätströja (typ jägare/fiskare) att ha innanför om man ej får tag i helmeshfodrad regnjacka. Dom väger jättelite dessutom.
 
Joanna beskriver det hela bra som vanligt. Ungefär så här upplever jag det också. Dock har jag nog dålig karma och blir oftare våt utifrån än inifrån, trots att jag svettas lätt vid ansträngning. Men jag är också mycket noga med att sänka tempot när regnkläderna åker på. Eventuellt hade jag blivit våt på andra delar av kroppen om jag gått över till galonkläder, d.v.s. våt på de platser där jag svettas (bröstkorg och rygg), men torr där mina texkläder har brukat läcka igenom (armar och skulderblad).

Min bild är att texmaterialen håller tätt med lite hjälp på traven och om man inte pushar tiden för långt. Kanske ska man trots allt behöva acceptera att jackan behöver hämta sig över natten?

Dock har jag lyckats reklamera en Tierrajacka som läckte efter 6 år och där det visade sig vara Goretexen som givit upp. Jag fick tillbaka halva nyinköpspriset (hade sparat kvittot, då jag surmulet inte trodde på materialets förträfflighet från början.) När den nyinköpta arvtagaren (också Tierra, p.g.a. villkoren) gav upp efter 5 nya år blev även det en godkänd reklamation p.g.a. uppgiven Goretex och denna gång fick jag faktiskt tillbaka hela summan. Så efter 11 år hade jag betalat en halv jacka, vilket var en schysst deal. Så var inte rädda för att klaga!
 
Självklart kan membranjackor vara defekta och börja läcka någon gång, men kondens är väl ett betydligt vanligare problem. Jag skulle vilja slå ett slag för nättröjor i ull, t.ex https://www.addnature.com/aclima-ms-woolnet-shirt-crew-neck-black-408163.html
eller den kortärmade versionen av samma, fast när man har skaljacka på sig blir det ganska obehagligt mot huden, så jag har den långärmade även när det är varmt. Jag tycker att det hjälper mot kondensproblemet, förstås med ventilationsöppningar öppna så mycket som möjligt. Och med ett bärsystem som är hyfsat luftigt, det är omöjligt att undvika kondens med skaljacka och en tätsittande ryggsäck....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
fredrichusen Allround skaljacka Allmänt om friluftsliv 5
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.