Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland?

Ö-vik är bra , de har hyfsat långa skidvintrar och goda möjligheter tilll längdskidåkning. På sommaren finns ju havet och goda möjligheter till klättring, segling, kajak, mtb fiske... (Ja det finns ju tom hoppbacke och slalombacke mitt i stan , fast då det kommer till slalom föredrar jag skulebacken)

Naturen söderut om Ö-vik är fin, själva höga kusten -sträckan
Det jag kan sakna är en vandringskultur, det finns inte mycke markerade längre leder. Inåt landet är mycket av landskapet påverkat det storskaliga skogsbruket , det finns inte mycket sammanhängande skog, men jag är ändå svag för de där kuperade små bergen med mycket klipphällmark och myrar, friska stråk av tallskogar och små trolska tjärnar

Staden är en välmående småstad med allt i service man kan önska sig. Tycker det finns mer affärer och små serveringar och kedjor där än när jag flyttade för 14 år sen. Söker man finkultur och klubbliv finna det såklart inte sånt men det finns ju aldrig i små städer
 
Svar

snurte: Härligt att det finns klättrare i Falun, yes!

graylingman; Det låter härligt. Folkmusik är fantastiskt!

stenblock: Tack för ditt svar. Det låter fantastiskt! Ö-vik kan mycket väl vara en stad för mig men jag har just bestämt mig för att skippa Höga Kusten. Dalarna är nog stället för mig känns det som. Men om jag skulle ändra mig så är Ö-vik inget dumt alternativ!
 
Dalarna är bra, men för egen del väger fjällen tyngst. Kollar runt på hus, vad säger alla mångkunniga här om Frösön? Skolor? Hur är de två slalombackarna? Läst om Svartsjöarna, många som åker dit?
 
Dalarna är bra, men för egen del väger fjällen tyngst. Kollar runt på hus, vad säger alla mångkunniga här om Frösön? Skolor? Hur är de två slalombackarna? Läst om Svartsjöarna, många som åker dit?

Frösön är finfint. Men kostar därefter, svårt att hitta hus till lagoma priser där. Skola och flertalet förskolor finns på Frösön De två närliggande slalombackarna på Frösön är rätt små stadsbackar ypperliga för barn och nybörjare, men är det utförsåkning man vill åt så har man ju knappt tio mil till Åre och mindre till Bydalen och Trillevallen och aningen längre till vemdalen. Svartsjöarna är ett ypperligt fint turskidåkningsområde, en ganska stor platt högplatå med sjöar, myrar och blandad skog,Bitvis gör den glesa karga skogen och den bitvisa fjällutsikten att turen kan kännas betydligt mer fjällnära än den egentligen är. Skitfint! Svartsjöområdet är dock tämligen poppis bland östersundarna en finvädersdag i mars eller början av april... Åker man lite vid sidan av spåren finns det dock gott om kvadratkilometer att vara ifred på även där.
 
Tack Fimbulgeten för fyllig information! Var på Frösön ska man slå sig ner då? Hört att det finns en utpräglad skuggsida. Generellt i mitten av maj, brukar skidspåren fortfarande funka?
 
Tja skuggsidan av frösön är ju tämligen nära östersund centrum, bara en liten promenad bort så där är tämligen dyrt ändå trots avsaknaden av kvällssol. på "baksidan" berget ligger mest pampiga kåkar med fin fjällutsikt, inte heller så billigt. Mjälle och Valla är trevliga bostadsområden där priserna kanske passar vanliga löntagare bättre. Finns ju också en del hus på Frösön i ren landsbygd.
I mitten av maj kan man nog möjligen hitta åkning i fjälltrakter ett normalår. Svartsjöspåren börjar sjunga på sista versen för i år nu, men med nattkallt kan man nog i år ha trevlig åkning denna veckan ut kanske.
 
Återkommer efter mer än ett år till tråden, börjar dra ihop sig till Östersundsflytt. Vad anser herrarna och damerna om Remonthagen? Tänker främst på kedjehusen som byggs kommande år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
th-pi Tipitältplats runt Mora med omnejd Allmänt om friluftsliv 0
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
DalecarliaBushcraft Friluftsträff I dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
suneglunk Nyinflyttad Ångermanland Allmänt om friluftsliv 0
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.