Övernattning Tyresta, Stockholm.

Rent generellt, baserat på sedvanligt sunt förnuft, gäller i vanlig ordning att avstå vid minsta tveksamhet om hur regelverket skall tolkas och vad som gäller i varje enskilt fall. Svårare än så är det rimligen inte.

Det primära syftet med regelverket är givetvis att motverka varje form av negativa konsekvenser av mänsklig närvaro och inte att hindra mänsklig närvaro.

/Birger
 
Hmm, nu vill jag ju inte säga emot någon som rimligen borde veta bättre än jag vad som gäller. Men jag blir ärligt talat förvånad. Skulle det alltså vara OK med t.ex. en skolklass eller scoutgrupp som cowboycampar på en icke anvisad plats?
Ett enstaka tält, eller hängmatta, innebär ju en väsentligt mindre störning på alla sätt!
Känns inte logiskt.

Nu finns det fler paragrafer i föreskrifterna för nationalparken än den om tältning, vindskydd och liknande anordningar. 3§ p15 t.ex. Där står att lägerverksamhet eller annan organiserad campingverksamhet är förbjuden utom på lägerplatsen i Stensjödal, där sådan verksamhet för förekomma efter samråd med förvaltaren (dvs Stiftelsen Tyreastaskogen). Så oldtimer behöver nog inte vara orolig.

För övrigt gäller nya föreskrifter för nationalparken fr.o.m. 2017-03-01. Jag rekommenderar en genomläsning, finns här: http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2016/nfs-2016-12.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Boka övernattning i Kvikkjokks Fjällstation Allmänt om friluftsliv 9
krokben Övernattning Allmänt om friluftsliv 6
Dr Who Övernattning Färnebofjärdens natonalpark? Allmänt om friluftsliv 1
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
veni skulle sälja 2 sovplatser i egen sovkupe för den 29. Juli från Abisko-Stockholm Allmänt om friluftsliv 11
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
ZettLind Friluftsbutiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
behedwin Övernattningsstugor Stockholm Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge? Allmänt om friluftsliv 4
Katie Äventyrstillgängliga platser i Stockholm Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Albwel89 Tältplatser Tingsryd - Stockholm Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
C.F.Andersson Områden i och runt Stockholm Allmänt om friluftsliv 10
salgo60 Påverka våra politiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 2
rand Öppetider Haglöfs Brand Store Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
sodan Vart vinterbada i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.