Övernattning Tyresta, Stockholm.

Hej alla Stockholmare!

Jag har för avsikt att ta mig en eller två nätter i busken om ett par helger och vill pröva nya platser för detta.

Tidgare har jag rört mig i Paradisets nationalpark i Hanveden men vill som sagt vidga mina vyer.

Har kikat på Tyresta Nationalpark men jag vill såklart inte hamna på någon "camping".

Söker därför tips på platser i Tyresta Nationalpark.

Mina kriterier är närhet till vatten ( sjö/hav ), mindre besökt samt möjlighet till att tillfredsställa pyromanen i mig,alltså eldnings möjlighet.

Planen är att dra en Fredag efter jobbet, är med största sannolikhet bilburen vi tillfället, så inte mer än ett par kilometers vandring från P-plats.

Finns denna plats?
Och var i så fall?

/ Johan
 
Bra val!

Tyresta nationalpark och och det omgivande naturreservatet är ett mycket fint val om du vill se vilken fantastisk, vildmarksbetonad natur som finns alldeles inpå storstan!

Det finns ett par saker att tänka på:

-Tälta får man bara göra i anslutning till de iordninggjorda grillplatserna.

- Man får bara elda på de iordninggjorda grillplatserna och endast om det
inte råder eldningsförbud. Ring Södertörns brandförsvars telefonsvarare,
08-721 23 26 och kolla om du får elda. (Ved finns i anslutning till grillplatserna, fylls på
regelbundet.)

På Nationalparkernas hus/Naturum i Tyresta by kan du köpa en mycket bra karta över nationalparken och reservatet för en blygsam peng. Där finns alla leder, stigar vindskydd och grillplatser markerade.

Du kommer garanterat att hitta den plats du söker! Det finns gott om sjöar och vindskydden och
grillplatserna ligger oftast i anslutning till dessa. Det är bara att se ut något som verkar lämpligt på kartan. Några "campingplatser" är det aldrig tal om!

Hoppas du får en härlig tur!
 
Om du har en hyfsad skrivare så behöver du inte köpa någon karta: http://www.tyresta.se/om-tyresta/karta/ Jag har sovit vid Stensjön. Försök att maximera avstånd från närmaste P-plats om du vill vara ifred men det kan vara lite svårt här i "Fjollträsk". Har varit ensam nån gång och fått tältgrannar en annan. Det är väldigt fint där och bra vildmarkskänsla plus att brandområdet är väl värt en passage. Om du inte har långt dit så är Bogesundslandet också väldigt fint. Upplever det som klart mindre trafikerat med folk där, är nästan bil som gäller dit. Finns bra leder och fina vindskydd. När jag var där i vintras så tog det jäkligt länge att runda Stensjön på norra sidan pga massor med träd som fallit av snötyngden (tjälen hann inte sätta sig före snön).
 
Tack för svaren.

Jag koll på regelverket för eldning och tältning i Tyresta, självklart har jag för avsikt att följa detta.

Har egentligen två problem kring min planering, dels så vill jag ju komma i ordning innan det blir allt för mörkt och jobbet slutar jag kl 17 så det är inte överdrivet med tid att komma på plats, därav relativ närhet till P-plats.

Sedan är jag på intet sätt folkskygg mn uppskattar mina timmar utan yttre påverkan så att säga....

Sitter och kollsr på kartan och letar efter en plats där man kan ställa bilen samt två eller tre alternativa platser men blir inte riktigt klok på eet hele...

Hur är lederna i Tyresta generellt? Lätta och gå eller lite mer utmanande?
 
Går du barnvagnsslingan så är det som ett motionsspår. Där vill du inte vara. Går du kring Stensjön så är det mycket upp och ner och hällar osv. men överbra markerat numer såg jag i vintras. Läge att ta med pannlampa om du räknar med att vara ute och gå efter det blivit mörkt. Jag skulle rekommendera att gå till Stensjön. Worst case så tältar någon redan där men där är väldigt fint. Annars kanske vindskyddet nordväst om det stället. Jag brukar parkera söder om Stensjön och gå förbi scoutstugan (tror jag det är).
 
Tältar regelbundet i Tyresta

Hej,

leder och tält/rastplatser håller god standard i Tyresta.

Tältar själv regelbundet i området. Har vart ute mer än vanligt i år iom att jag skolar in en ny hund den ädla konsten att tälta...då ligger Tyresta bra till.

Ställer normalt bilen vid Stensjödal och går till Norra Stensjön, Lanan (mest när han var valp), och på senare tid ända bort till Årsjön.


Mvh // Pzon ..
 
Tack Niklaz, var precis den varianten jag tänkt mig.

Klart man har pannlampan med sig ( och min Preon 2 och en "strålkastare" med )

En till korkad fråga, hur bra tillgång till ved vid eldplatserna är det?
 
vedtillgång...

Hej,

vedtillgången är hyffsad, normalt finns ett litet lager (under tak) på några 100meters avstånd från själva eldstaden

// Pzon ..
 
Funderar på att ev köra en 3-dagars i Tyresta under semestern, någon som har erfarenhet av hur pass mycket folk som brukar befinna sig där under semestertider?

Om det passerar lite folk utanför tältet lite då och då gör väl inget, men snackar vi karavaner av folk förstör det upplevelsen och då väljer vi nog ett annat ställe.
 
Funderar på att ev köra en 3-dagars i Tyresta under semestern, någon som har erfarenhet av hur pass mycket folk som brukar befinna sig där under semestertider?

Om det passerar lite folk utanför tältet lite då och då gör väl inget, men snackar vi karavaner av folk förstör det upplevelsen och då väljer vi nog ett annat ställe.

Det är alltid mycket folk i Tyresta. Men när jag har vandrat utanför lederna och stigarna har jag aldrig mött någon. Så om du tältar vid någon av de anlagda rastplatserna, vilket du måste i nationalparken, får du räkna med att mycket folk passerar.
Om du däremot tältar inom naturreservatsdelen kan du slå upp tältet var som. Går du långt bort från en markerad led har du goda möjligheter till enskildhet.
Värt att notera är också att det är mindre folk i östra delen av Tyresta - långt ifrån Tyresta by.
 
Jag har fått för mig att man behöver hålla sig till eldplatserna enbart om man tältar i grupp. Med bara ett tält får man tälta var man vill en natt.
 
Enligt information hämtad från "Bestämmelser för Tyrestaområdet" (http://www.tyresta.se/om-tyresta/regler-omradet/) gäller följande för nationalparken:


  • Om du vill tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande, får du bara göra det i anslutning till våra iordningställda eldplatser. De är markerade på kartan. Men inte mer än en natt på samma plats.

/Birger
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Boka övernattning i Kvikkjokks Fjällstation Allmänt om friluftsliv 9
krokben Övernattning Allmänt om friluftsliv 6
Dr Who Övernattning Färnebofjärdens natonalpark? Allmänt om friluftsliv 1
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
veni skulle sälja 2 sovplatser i egen sovkupe för den 29. Juli från Abisko-Stockholm Allmänt om friluftsliv 11
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
ZettLind Friluftsbutiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
behedwin Övernattningsstugor Stockholm Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge? Allmänt om friluftsliv 4
Katie Äventyrstillgängliga platser i Stockholm Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Albwel89 Tältplatser Tingsryd - Stockholm Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
C.F.Andersson Områden i och runt Stockholm Allmänt om friluftsliv 10
salgo60 Påverka våra politiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 2
rand Öppetider Haglöfs Brand Store Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
sodan Vart vinterbada i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.