Dags köpa LED-lampa?

Missade denna Sigma Supraled

http://www.sigmasport.de/en/produkte/beleuchtung/standard_lights/supraled/?punkt=features

http://www.sigmasport.de/en_media/p...dard_lights/supraled/allgemein/visuals/ba.pdf

Nu börjar det närma sig det jag är ute efter. Återstår väl egentligen bara priset. Och jag hittar http://www.cyclecomponents.com/10/s...-laddningsbar-3/sigma-supraled-framlampa.html 330 Kr.

Respektive med ackar och laddare http://www.cyclecomponents.com/10/s...sigma-supraled-framlampa-batteri_laddare.html 490 Kr plus frakt.

Nån som köpt den lampan och kan ge en recension?

Thure
 
Inte provat den men 12lux låter inte så imponerade, en vanlig navdynamo lampa ger 17lux och har inte så jätte bra ljus. Har navdynamo på en cykel men använder pannlampa (Silva L1) också för att få bra ljus när gatubelysning är dålig eller saknars.
 
Lux

är belysning dvs hur ljus en belyst yta är. Hur ljus den är, är beroende på avståndet till lampan och således säger inte den här uppgiften i reklamen så mycket. Tänker inte du på lumen dvs hur mycket ljus lampan skickar ut?

Thure
 
Sigma Supraleds batterikapacitet?

Thure! Kolla noga upp batterikapaciteten på de medföljande batterierna. Jag befarar att Sigma fortfararande envisas med sina 1300mAh NiMH AA-batterier, när standdarden idag snarare ligger på den dubbla batterikapaciteten. Förvisso lär det ätt att byta ut AA-batterierna men varför köpa på sig laddningsbara batterier med urusel batterikapacitet?

Beträffande belysningen på 12 lux, så kan det jämföras med 5W lampan Sigma Evo som ger 20 lux och 10W lampan Sima Evo X som ger 60 lux.

/Niklas (har en gammal Sigma Elipsoid)
 
Ok

Niklas och Håkan.

Håller med dig Niklas om att man med fördel köper andra NiMH ackar med högre kapacitet. Sådana har vi i de flesta av familjens 7 eller 8 Sigma Ellipsoidlampor.

Blir nog till att beställa en första Sigma Supraled när jag bestämt vad mera jag skall beställa samtidigt.
Förhoppningsvis sjunker priserna succesivt framöver.

Thure
 
är belysning dvs hur ljus en belyst yta är. Hur ljus den är, är beroende på avståndet till lampan och således säger inte den här uppgiften i reklamen så mycket. Tänker inte du på lumen dvs hur mycket ljus lampan skickar ut?

Thure

Jag har försökt bena ut det här med lux, lumen och inte minst "candlepower", som min lampa lyser med :)

Blir inte helt och hållet klok på det hela, men jag måste hålla med thureb: Vad sjutsingen säger "lux", om det inte kombineras åtminstone med ett avstånd?
 
Blir inte helt och hållet klok på det hela, men jag måste hålla med thureb: Vad sjutsingen säger "lux", om det inte kombineras åtminstone med ett avstånd?

Dom som använder lux brukar också visa den här typen av "diagram". Lumen-kramarna säger däremot ingenting förutom sin höga siffra.
 

Bilagor

  • 175q-mn.jpg
    175q-mn.jpg
    46.2 KB · Visningar: 655
Dom som använder lux brukar också visa den här typen av "diagram". Lumen-kramarna säger däremot ingenting förutom sin höga siffra.
Den där bilden har du snott från B+M! ;)

Om jag inte missminner mig så mäts Lux map den tyska STVZO på 10 meters avstånd (tillåten belysning ska ha > 10 lux och vara "bländningsfri", dvs inte orsaka nåt ströljus utan ha en definierad ljus-mörker-gräns), men det vore ju oxå interessant att veta hur stor yta som har 10 Lux.
 
Verkar

logiskt att mäta på 10 meters avstånd. Ytan med mer än 10 Lux är intressant samt hur pass bra belysningen är intill framhjulet och hur bred den bra upplysta ljuskäglan är framåt. någonting i stil med B & Ms ljuskäglediagram borde alla tillverkare redovisa.

Thure
 
Håkan K;395311 sa:
Den där bilden har du snott från B+M! ;)

Om jag inte missminner mig så mäts Lux map den tyska STVZO på 10 meters avstånd (tillåten belysning ska ha > 10 lux och vara "bländningsfri", dvs inte orsaka nåt ströljus utan ha en definierad ljus-mörker-gräns), men det vore ju oxå interessant att veta hur stor yta som har 10 Lux.

Ja det har jag.

Lux räknas alltid på en yta av en kvadratmeter, där det är som ljusast i B+M diagrammet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
dangermouse Dags för ny cykel Långcykling 5
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...