Vandringsled genom Sverige

Som rubriken lyder undrar jag om någon vet om det finns en utsatt vandringsled genom Sverige? Det finns en cykelled men ingen vandringsled vad jag har hittat. Jag har tänkt göra en never ending vandring genom Sverige så just nu letar jag efter kartor över leder i hela Sverige. Börjar i söder där jag börjar med Skåneleden, Blekingeleden, Pilgrimsleden samt andra lokala leder. Söker nu lite andra tips.
 
Jag har själv funderat på att traska genom Sverige, Smygehuk-Treriksröset, och har gjort en del efterforskningar.

Som Thure säger är nog europalederna det "enklaste" där någon faktiskt redan pusslat ihop en massa lokala leder. De tangerar aldrig varandra men kan knytas ihop antingen via Hallandsleden eller Södra Vätterleden (och kanske fler ställen). Från Grövelsjön och norrut finns det såvitt jag vet inte helt sammanhängande leder men där går ju Gröna bandet så det finns många exempel på hur folk gått den sträckan.
Jag har för mig att jag räknat ihop hela sträckan till ~280 mil.
Användare blastlast här på forumet gjorde den trippen för några år sedan och skrev en mycket underhållande blog på vägen. Bara att googla om man är intresserad

Eler så kan man börja som ovan, vända österut på St Olofsleden till Sundsvall och knyta ihop leder söderut och återknyta till E6 i Uppland. På så sätt kan man göra en stor ögla geom södra halvan av landet.

Ett tips är att det verkar finnas en "landskapsled" i de flesta landskap och de verkar rätt bra på att anknyta till varandra.
Och titta för allt i världen in på http://www.sverigesvandringsleder.se/
 
Jag har själv funderat på att traska genom Sverige, Smygehuk-Treriksröset, och har gjort en del efterforskningar.

Som Thure säger är nog europalederna det "enklaste" där någon faktiskt redan pusslat ihop en massa lokala leder. De tangerar aldrig varandra men kan knytas ihop antingen via Hallandsleden eller Södra Vätterleden (och kanske fler ställen). Från Grövelsjön och norrut finns det såvitt jag vet inte helt sammanhängande leder men där går ju Gröna bandet så det finns många exempel på hur folk gått den sträckan.
Jag har för mig att jag räknat ihop hela sträckan till ~280 mil.
Användare blastlast här på forumet gjorde den trippen för några år sedan och skrev en mycket underhållande blog på vägen. Bara att googla om man är intresserad

Eler så kan man börja som ovan, vända österut på St Olofsleden till Sundsvall och knyta ihop leder söderut och återknyta till E6 i Uppland. På så sätt kan man göra en stor ögla geom södra halvan av landet.

Ett tips är att det verkar finnas en "landskapsled" i de flesta landskap och de verkar rätt bra på att anknyta till varandra.
Och titta för allt i världen in på http://www.sverigesvandringsleder.se/

Jättebra, tack för infon!
 
Ang. sverigesvandringsleder.se: Jag har två ggr. skickade in info om en led jag vandrat som på deras karta är markerad som "okänd led", men fortfarande har de uppgifterna inte publicerats.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...