Rullstolsvänliga leder och parker

Hej!

Jag letar efter naturupplevelser att dela med min sambo. Hon är rullstolsburen och således verkar våra möjligheter att komma naturen nära tillsammans vara väldigt begränsade. Om det är vandringsleder, naturreservat eller nationalparker e.t.c. spelar ingen roll bara där finns framkomliga leder eller slingor. Att campa i naturen är dessvärre inget alternativ så vi är begränsade till dagsturer, alltså max 2-3 mil där 3 mil antagligen är i det tyngsta laget med tanke på rullen. Vi bor i närheten av Jönköping, alltså mitt i Småland.

Vi har besökt Store mosse, och den sträckan som är framkomlig med rullstol är sorgligt kort och ärligt talat inte mycket att se. Illharjen i Vetlanda erbjuder en slinga som går alldeles utmärkt med rullstol och härlig natur men är alldeles för kort. Vi har varit uppe på Skuru hatt (Skurugata) utanför Eksjö flera gånger, och där bjuds på fin utsikt och vackra solnedgångar. Dessvärre är inte själva Skurugata framkomligt med rullen, annars är det en speciell upplevelse =(

Det måste ju finnas mer än detta som vi kan uppleva tillsammans men vi vet inte var. Tips på vart vi kan ta vägen skulle vara högst uppskattade!

/Patrik
 

Bilagor

  • Solnedgång skurugata170328.jpg
    Solnedgång skurugata170328.jpg
    42 KB · Visningar: 388
Är paddla ett alternativ? Det kör jag mycket (olika sorters farkoster, mest packraft). Tips är att skaffa ett freewheel om ni inte redan har det. Underlättar vid terrängkörning. Finns många andra förbättringar på rullstolar som underlättar ute i terräng, som löser olika sorters problem man har (vibrationer, styrka, greppförmåga, värme, kyla osv). Jagar ni? i så fall ordnar jägarförbundet många anpassade jakter där man kan låna fyrhjuling osv. Man kan få tillåtelse att använda fyrhjuling från lässtyrelsen eller markägare. Om det inte är medicinsk anledning att inte sova ute så finns ju lösningar på det mesta. På vintern finns ju sitski, både utför och långfärd. Skridskokälke finns också. Skaffa en armcykel för "cykelturer". Fjällturer kan lösas med helikopter. Kolla in "pilgrimsleder" för vandring i terräng.
 
Abiskojaure verkar absolut spännande men det får nog vänta nåt år tills vi har råd att ta oss dit upp =) Vi är mestadels låsta till en 25 mils radie från Jkpg denna sommar med undantaget en resa till släkten uppe i Funäsdalen.
 
Vi testade att paddla en K2 kajak av modell stadig i somras och det gick rätt bra, bortsett från att Amira tyckte att hon vart lite väl blöt eftersom hon inte vågar använda ett kapell av rädsla för att fastna om vi av någon anledning skulle slå runt. Vi testade att surra ihop två kanadensare (tror det va linder inka 495) eftersom en upplevdes som för ostadig, och det fungerade också ganska bra men tungt att paddla. Har planer på att försöka göra om det i år också.

Har tittat på freewheels men vet inte var man får tag på dem, har inte sett någon återförsäljare för dem. Har tänkt höra med hjälpmedelscentralen om grövre hjul då de vanliga tunna är väldigt tunga att köra på mjuka underlag. Kanske de kan hjälpa till med freewheels också?

Jagar gör vi inte, även om jag har varit nyfiken på det ganska länge. Amira klarar knappt ha ihjäl en fluga =)

Tyvärr så sätter ekonomin stopp för att ta oss ut med helikopter, annars vill jag gärna ge det en chans. Hon har åkt lite utför med SkiCamp (anordnat av parasport småland och friluftsfrämjandet om jag minns rätt).

Har varit nyfiken på en parcykel (Trident Pegasus http://np.netpublicator.com/netpublication/n76892878). Synd bara att de är så dyra annars verkar de toppen.

/Patrik
 
Vi testade att paddla en K2 kajak av modell stadig i somras och det gick rätt bra, bortsett från att Amira tyckte att hon vart lite väl blöt eftersom hon inte vågar använda ett kapell av rädsla för att fastna om vi av någon anledning skulle slå runt. Vi testade att surra ihop två kanadensare (tror det va linder inka 495) eftersom en upplevdes som för ostadig, och det fungerade också ganska bra men tungt att paddla. Har planer på att försöka göra om det i år också.

Har tittat på freewheels men vet inte var man får tag på dem, har inte sett någon återförsäljare för dem. Har tänkt höra med hjälpmedelscentralen om grövre hjul då de vanliga tunna är väldigt tunga att köra på mjuka underlag. Kanske de kan hjälpa till med freewheels också?

Jagar gör vi inte, även om jag har varit nyfiken på det ganska länge. Amira klarar knappt ha ihjäl en fluga =)

Tyvärr så sätter ekonomin stopp för att ta oss ut med helikopter, annars vill jag gärna ge det en chans. Hon har åkt lite utför med SkiCamp (anordnat av parasport småland och friluftsfrämjandet om jag minns rätt).

Har varit nyfiken på en parcykel (Trident Pegasus http://np.netpublicator.com/netpublication/n76892878). Synd bara att de är så dyra annars verkar de toppen.

/Patrik

Paddling: skaffa en torrdräkt så är det lugnt, finns billiga på https://www.wetsuitoutlet.co.uk Packraft är grymt stabilt, man välter inte om man inte anstränger sig (på lugnt vatten). Finns fiske-"kanoter" med pontoner, sen kanske en Hobie? Segling/motorbåt kanske är ett alternativ för att komma ut? Flottfärd på Klaräven? :)

Freewheel: Panthera är återförsäljare i Sverige. www.panthera.se Jag provade ut den för Landstinget i Uppsala, och den kom sen med i standardsortiment där. Föreslå samma i Jönköping att ni testar den. Jag använder den inte mycket längre, men den var till stor hjälp för några år sen. Jag kör rena mountainbike-däck utan drivringar och bromsar. Mycket skönt, kör det till vardags och ute (har en titan kueschall stol). Fanns på någon hemsida med "pirathjul" till olika stolstyper. Minns tyvärr inte sidans namn (svenskt bolag). Viktigast är att ha rätt stol, glöm etac och standard panthera, de är skit.

Jakt: Man kan ju ta jaktcert (genom dem) och sen vara med på jakterna utan att skjuta :) Det är grymt sätt att komma ut mitt i skogen (och man kan ta med assistans om man vill)

Skidor: i Åre finns totalskidskolan som ordnar utförsåkning. Var där en vinter och vad jag minns var det inte dyrt (mer än att Åre är dyrt).

Om "Camp Järnmannen" blir av mer så kolla in det.

Edit: Tror hemsidan med hjul var www.decon.se
 
I Skåne har Stenshuvuds nationalpark och Söderåsens nationalpark slingor anpassade för rörelsehindrade . I Skåne har också Strövområdet Snogeholm slingor som är anpassade

Tyresta Nationalpark (Stockholm) har också slingor
 
Hej!

Jag antar att ni har besökt "Ryfors Gammelskog" utanför Mullsjö?
(ta väg 185 mot Bottnaryd i Mullsjö ( vid VIP) och följ den tills ni åker över sjön Stråken, där tar ni till höger fortsätter tills ni kommer till Ryfors där finns en parkering).

Tyvärr är den leden som är anpassad för rullstolar/barnvagnar m.m inte speciellt lång. Men det är vackert i skogen med gamla träd som har fallit och fint att sitta och fika vid Ryds kvarn och titta på Tidan som rinner förbi.

Mvh. Bengt H
 
Och här hittade jag en bild från banvallen i Sävsjöström
 

Bilagor

  • banvall.jpg
    banvall.jpg
    91.2 KB · Visningar: 301
Det finns ju en rullstolsburen kille som heter Anders Andrae, som bloggat här på Utsidan. Här finns t ex lite info. Kontakta honom, han kanske har tips?

Om ni vill ut på vattnet skulle kanske en enkel trimaran kunna ersätta en kajak? Kika på Windrider 17, den är stabil, trygg, snabb och rolig. Gott om plats i sittbrunnarna och stor nog att bära packning om man vill ha med sig grejer. En rullstol, om det går att fälla, skulle nog kunna tas med på ena "vingen". Här finns en film, annars är det bara att google. Nackdel? Den är dyr... men det kanske går att låna eller hyra?

Hoppas ni hittar möjligheten att ta er ut!

//Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.