Grottor - aventyr för barn

Tjenar.
Detta handlar inte om avancerad grottkrypning. Däremot vill jag tipsa om ett äventyr jag tog med min systers barn på. Dessutom vill jag ha fler idéer på lätta och säkra grottor.
En morgon tog vi bilen ut till Mörkö utanför Södertälje. Efter vägen slutat går man en bit för att sedan komma fram till Mörkögrottorna (eller vad de nu heter). Jag hade tillsammans med ett stort gäng scoutledare övernattat där några år tidigare. Vi var väldigt försiktiga, men ungarna tyckte detta var fruktansvärt roligt. Det gjorde kanske inte riktigt deras mor som var hemma. Men jag skulle hellre dö än låta någon av dem skadas.

Var försiktiga och ha kul.
Glöm inte att svara. Jag vill ha fler tips ju.

Tomas
 
Sveriges Speleologförbund ger ut kataloger över grottor i Sverige. Den över Svealand kom 1990. Den kan nog beställas på http://www.speleo.se , klicka på "Service och arkiv" och sedan på "Nedåt" (=bokhandeln). Den kan också finnas på bibliotek.
 
Om Mörkö låg bra till så kanske Enhörna ligger hyfsat till avståndsmässigt?

Det finns grottor som är säkra och roliga på ett ställe här. Lagom att "utforska" och fika vid. Det blir en promenad på en knapp km.

Maila så får du vägbeskrivning.
 
jag och barna...

...tänkte bege oss till skåne...tykarpsgrottorna...men det är ju efter kalkstensbrott...så det kanske är fusk? men där är det mycket barnaktiviteter...
kram till alla som vill från anna
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...