Parkamrater? Hur gjorde ni?

Hej!

Jag tog mitt Scuba Diver cert. nyligen och undrar hur ni andra har gjort efter det att ni tog ert cert. Är det så att de flesta går kursen i par? Det gjorde inte jag, fick ingen med mig som ville prova på dykning och nu har jag ett cert. men ingen att dyka med. Så vad gör man? Går med i en klubb? Jo, det gjorde jag direkt men där är det ca 12 utfärder/år (säsong) och på det sättet blir det inte mycket dyka av. Jag vill ut och dyka men hur i helskotta kommer man ut på en säker dykutfärd med ytorganisation m.m. om man är helt ny som dykare? Har ni något tips???? Jag får abstinens om jag inte får dyka.

Och även om man har någon att dyka med, tycker ni att det är ok att direkt efter första kursen gå ut och dyka tillsammans utan någon på land, utan 1:a hjälpenlåda, utan syrgas m.m.? Jag för min del tar det säkra före det osäkra och vill att allt skall vara så organiserat och säkert som möjligt. Jag har fått tag på ett par via jobbet men han tycker vi kan dyka ner alla tre (varav hans tjej även hon är helt grön). Jag tycker inte riktigt om det utan vill att vi dyker i par och att någon stannar på land. Så vi får väl se om vi kommer ut någon gång. Han är divemaster men jag vet inte om han jobbat som det eller om han bara tagit certet. Men även om vi är tre, vem har syrgasen t.ex?

Jag har många funderingar runt detta så hur gjorde ni? Jag blir jätteglad om jag kan få lite tips. Kanske det finns flera som söker parkamrater?

En som vill dyka men inte kan - hjälp!!!!!!!!!!!!!!!

Dyk lugnt!
Annika
 
avvägningsfråga

Hej,
jag har haft mitt cert i ett år, och har nu min egen utrustning vilket innebär att det blir mkt dykning av.
Problemet med att få en bra organisation då man ska ut och dyka, har nog de flesta känt av. Självklart är det bäst om man har någon på ytan, speciellt då man inte har dykt mycket innan. Det finns dock en risk, precis som du säger, att man inte kommer iväg så ofta om man har allt för höga krav på organisationen på land. Dyker man inte någorlunda ofta, skulle jag vilja säga att man aldrig kan dyka säkert - oavsett organisationen på land. Rutin ger ju säkerhet, och rutin får man med frekvens. Detta är det stora problemet, hur ska man få frekvens när det är så svårt att komma iväg. Börja med organiserade dykutfärder, och få lite rutin, sedan kan du ju känna efter hur det känns. Hoppas du får det fint i vattnet.
hälsningar David
 
Jag skulle tipsa om att leta upp andra klubbar som har utfärder lite oftare, de flesta har utfärder åtminstonde 2 ggr per vecka. Ett exempel är Scandinavia scuba diver som finns på Kungsholmen de kör utfärder 3 ggr per vecka.

Micke
 
Fler parkamrater!

Hej Annika,

Mitt råd är att du kollar upp någon ytterligare klubb, är det en SSDF ansluten klubb skall du inte behöva betala in pengen till SSDF ännu en gång, dvs ~170kr.
Jag såg i tidigare inlägg att det fanns dykskolor som erbjuder fler utfärdstillfällen, detta kan absolut vara en möjlighet!
Det kan kosta betydligt mer att hänga på komersiella.., vet inte hur det ligger där du bor.

Träffade LM-dyk under sommaren ute i skärgården, de verkar vara ett bra gäng, LM har även en bra båt vilken de åkte runt med och dök (deras resa var mycket förmånlig), kanske skulle du kolla upp dem om du bor i Stockholm.

Mvh Johan

Mvh Johan
 
Tack för svaren!

Det där med att gå med i fler klubbar är nog en bra idé. Jag har kollat in Scuba Divers hemsida och skall göra det igen, förra gången funkade inte PDF-filen.

Jag håller med alla som skrivit, om att börja dyka lite mer organiserat för att sedan åka ut med andra. Jag har till och med lyckats få tag på flera parkamrater, om det sen blir dyka av är ju en annan fråga. Sen ska jag följa med min klubb på tryckkammar-besök i början på september. Först ska vi dyka ner till 50 meter! och uppleva en riktig djupberusning - under strikta organiserade former naturligtvis. Sen är det föredrag och besök i tryckkammaren. Jag som är så ny kommer bara ha dykt (vad jag vet nu) två gånger innan dess och inte hunnit ta mitt Advanced cert ännu. Tror jag i alla fall så jag är ju mycket tveksam till att gå ner så djupt.

Tack i alla fall och ha det så bra allesammans!
/Annika
 
Annika, varför skulle du behöva Advanced-cert(eller något annat cert) för att sitta i en tryckkammare och känna av lite djupberusning? /Ola
 
Hmmmmm......

Lite pinsamt det här, vågar knappt svara ;-~ Men jag hade inte tänkt på något annat än att dyka ner på riktigt alltså till 50 m. Så tokigt det kan bli :)) Naturligtvis är det som du säger - att man sitter inne i tryckkammaren och känner av berusningen. Gud så dum jag känner mig!

/Suck!
 
Adresser...

Jaha, nu har jag gjort bort mig men jag vågar mig ändå på att fråga om hemsidesadresserna till:

Scandinavien Scuba Diver och LM Dyk. De länkar jag fått tag på funkar inte.

Tick Tack
Annika
 
Se där, man lever och lär. Jag trodde kanske dykskolan hade en egen teori om hur man som nybörjare bäst upplever djupets droger..have fun /ola
 
Gjort bort dig??? Nej då! Är det inte så att vi alla tänker baklänges i bland? De som gör bort sig är de som inte vågar fråga utan istället kaxigt låtsas som om de är experter!
Var bor du? Det kan ju finnas lediga dykpartners i närheten! Här är det ju perfekt att leta efter en! Själv bor jag i Enköping och har inte heller nån att dyka med. Finns det någon i närheten???
 
Kattarina!

Jag bor i Täby strax norr om Stockholm men Enköping är ju inte så fasligt långt härifrån. Åker förbi där när jag åker till Värmland. Vi kan ju sammanstråla någon helg antingen hos dig eller här och dyka. Jag kan inte maila från den här datorn jag sitter vid just nu för den är knäpp, därför skriver jag inlägget i stället.

Du kanske känner till något bra dykställe i din närhet? Svara gärna, jag vill gärna dyka även om det är en bit att åka. Det är bara att gå upp lite tidigare.

Hoppas vi hörs!
Annika
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...