Dyka utan cert?

Hej på er dykare.

Jag tänkte höra med er om ni vet något företag som anordnar dyk för oss utan dykcert?

Jag är inte intresserad av att ta dykcert p.g.a. tidsbrist och penga-brist. Det jag är intresserad av är att testa några dyk för att uppleva den helt underbara känslan som det måste vara.

Hade gärna velat dyka i Röda Havet. Givetvis förstår jag att jag inte kommer att kunna/få dyka helt själv utan erfarenhet men finns där resor där man dyker 100% med en egen guide? Har tidigare testat att snorkla i röda havet och vill nu "gå djupare" för att se dom riktigt fina fiskarna.

Hoppas ni förstår min fråga och vad jag är ute efter.

Tacksam för alla svar jag får.
 
Dykning handlar om faror man inte ser; koldioxidförgiftning, lättare hypothermia, omvända squeeze i bihålor - öron - tänder samt dykarsjuka.

Det finns väldigt få sättt för en guide att kontrollera detta under vattnet på ett effektivt sätt eftersom kommunikationsmöjligheterna är starkt begränsade.

Men sist jag var nere och dök i röda havet så vimlade det av ryssar och de bryr sig säkert mindre så det är där jag skulle börja kolla. Jag skulle även rekommendera att om du går ner att du håller dig ovanför 10 meter i djup med max ett koncentrerat och kort dyk djupare per dag.

Skaffa PADIs teoribok, läs den noga! Om du är en normalbegåvad person så kommer du fatta det mesta själv utan att ta hjälp av instruktör.
 
alla dykcentra kan ordna ett "prova på dyk" det handlar inte så mycket om att dyka omkring utan att få känna på utrustningen under kontrollerade former, dessa dyk är så kallade "confined water", det måste inte betyda att det är i en bassäng men chansen är stor.
 
Mexico anno 1995

Där, i Anapulco, gick det då alldeles utmärkt att kliva in hos någon halvlistig typ med text om dykning på skylten. Dyket, mitt första, blev av. Blev i flera stycken lyckat. Men det är inte fel att säga att det var en förbannat oseriös liten firma. Jag fick dyka utan väst och neoprenstass, på femtonmeters djup. Remmen på masken gick upp (det löste sig!), jag tappade även viktbältet (det löste sig!). Jag är jävligt lycklig över att jag hade tur o sinnesnärvaro nog att göra rimligt rätt i dessa smått dramatiska ögonblick.

Vad vill jag säga? Kanske så här: Provdyk hos en seriös firma!
 
tycker man ser varje dykcenter var man än är i världen arrangerar provdyk med instruktör så det kan omöjligen vara något problem att få testa några dyk. Hör med dykcentrat på ditt resmål.
 
för rätt många år sen var jag i Brasilien en period. Lärde känna två jänkare som hade en firma som köpte förlista båtar av försäkringsbolaget som låg rimligt till. Styckade sen upp dem och sålde som skrot. Riktiga cowboys med lite halvskum militär bakgrund. Hur som helst, jag var ( och är) ingen dykare men var nyfiken på vad deras jobb innebar. Inga problem tyckte de, "only follow me" och iväg bar det på en av deras dykbåtar. Sen ner på ett vrak i sällskap med dem...

Och som inlägget Mexico anno 1995. Har med stigande ålder, insikt och omdömme förstått att det kanske inte var det ideala sättet att introduceras i sportdykningens värld. Så jag instämmer i rekomendationen seriöst dykcenter...
 
Om du åker ner till varmare vatten ex. röda havet så kan du som sagt göra ett eller ett par "prova på dyk" på vilket bra dykcenter som helst. Jämför du sedan merkostnaden för att istället gå en grundkurs på samma dykcenter så skall du se att det är väl värt pengarna. Sedan kan du "prova på dyka" med hyrd utrustning och guide varje gång du får lust.
 
Hej på er dykare.

Jag tänkte höra med er om ni vet något företag som anordnar dyk för oss utan dykcert?

Jag är inte intresserad av att ta dykcert p.g.a. tidsbrist och penga-brist. Det jag är intresserad av är att testa några dyk för att uppleva den helt underbara känslan som det måste vara.

Hade gärna velat dyka i Röda Havet. Givetvis förstår jag att jag inte kommer att kunna/få dyka helt själv utan erfarenhet men finns där resor där man dyker 100% med en egen guide? Har tidigare testat att snorkla i röda havet och vill nu "gå djupare" för att se dom riktigt fina fiskarna.

Hoppas ni förstår min fråga och vad jag är ute efter.

Tacksam för alla svar jag får.

Åker du till Egypten och tar dig till Röda Havet och till ex Dahab så är det inga problem att dyka utan cert på ett säkert sätt. Jag har några kontakter där så vill du veta mer så är det bara att skicka ett PM. Om du tänker hyra utrustning utan cert kan jag inte hjälpa dig.

Du kan nog gå till de flesta billiga dykskolor och säga som det är. Du vill testa att dyka men har inget cert och vill inte ta något för du har inte råd. Det sm händer är att du får din utrustning och en egen guide som följer dig hela tiden i vattnet och om han tycker du rör dig säkert så får du simma lite själv men tycker han inte det så kommer han att hålla i din väst under hela dyket. Kanske inte det roligaste sättet att dyka men du får i alla fall testa det. Idé är att du ska tycka det är kul och sedan tar du certet på dykskolan :)

/Stellan
 
Dykcert eller inte är upp till dig, däremot rekommenderar jag en läkarundersökning med syfte att åtminstone undanröja tvivel om status på ditt hjärta och dina lungor. Sedan är det väl bra om man inte är hyperallergisk...eller lider av astma...eller riktigt högt blodtryck....Personligen tycker jag du är en idiot...men det är bara en åsikt som du kan strunta i....
 
TYvärr är det nog så att provdyk hos seriösa dykfirmor börjar med ett bassängdyk och sen är ett 'riktigt' dyk ner till max 8-10 m. Poängen är att man ska kunna göra en direktuppstigning (dvs gå upp till ytan direkt) om ngn händer utan risk. Såklart kan man ju välja en mindre oseriös firma; när vi dök på Zanzibar körde maken och syrran (som då inte hade dykcert ännu) ett provdyk från båt i halv storm, till 18 m djup, med dålig sikt och mkt strömt. Dykinstruktören pratade urusel engelska . Behöver knappast påpeka att de inte var sådär jättenöjda, eller kände sej särskilt säkra för den delen. Tycker personligen att lite av grejen med att dyka (har själv PADI Advanced cert) är att lära sej både teori och praktik, det är klart att man alltid kan hänga med en instruktör bara men då känner man sej ju som en inkompetent grönsak! Och som påpekats i tidigare inlägg, under vatten kan man ju bara kommunicera med handsignaler och som nybörjare kan man ju inte dessa så man lär inte lära sej mkt av instruktören heller...
 
Provdyk

Jag gjorde också ett "guidat" dyk i Röda havet någon gång för länge sedan innan jag tog mitt cert. Visst, det var en kille som höll i min väst i princip hela tiden och som skötte allt och vi var väl bara på 5-10 meters djup men det spelade ingen roll. Det var helt fantastiskt! Och jag kände mig betydligt tryggare där än när jag under utbildningen gick ner i någon svinkall svensk sjö med en halvmeters sikt och fick masken avsparkad av någon annan klåpare. Det är precis som att göra ett tandemhopp när man vill hoppa fallskärm. En säkerhetsgenomgång på kanske en timme och sedan är det bara att njuta medan "guiden" sköter resten.
 
"Cocktail Dive"

Jag gjode mitt första dyk på 8-10m djup utanför Sossoua i Dominkikanska Republikeni Kraibien. Det var ett Cocktail dive, dvs utan cert och med 2 guider på 3 "dykare". Inna vi gick ut testade vi de vanliga grejjorna i poolen en halv timme, dvs mask tömning, reg återhämtning, etc.

Funkade utmärkt och vi såg mycket fisk och fina koraller, så det behöver inte vara i bassäng.

mvh
Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DannySki Bästa tropiska land att lära sig dyka? Dykning 11
Lasse_H Dyka med KOL Dykning 5
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
coraleen Dyka med panikångest? Dykning 9
Hedin2 Dyka efter rent guld Dykning 44
Joooi Dyka med simglasögon? Dykning 11
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
jamo Var ska vi dyka i Stockholm och med vilka? Dykning 1
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
blåjeans behöver hjälp att hitta en bra dyka skola i gbg Dykning 4
johanna29 vill gärna lära mig dyka (m. m) Dykning 8
sir_erken Får Cmas 1* dyka med padi OW? Dykning 11
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
fskjbolin Dyka i Asien Dykning 14
Ylvan Dyka med vithajar? Dykning 6
Sidni Dyka Sipadan Dykning 5
linny_88 Dyka med astma? Dykning 9
pajaflow Dyka i Krabi Dykning 5
pajaflow Dyka Frankrike Dykning 0
pajaflow dyka mallorca Dykning 1
Nattliv Vill ha någon och dyka med! Dykning 1
magos584 Dyka i södra Tyskland Dykning 1
nestic Dyka i Luleå Dykning 4
0663 Ska dyka på Curaçau. Någon som varit där? Dykning 1
sniper Dyka med liten flaska Dykning 0
lindau Seychellerna - Dyka Dykning 0
jayamila dyka bland fiskar och koraller. Dykning 3
Dyka på island? Dykning 0
kajakhampus Marin nationalpark utan trålförbud Dykning 2
waltruz Tog cert. i Thailand - vill forsätta i GBG området. Hur? Dykning 4
_hattifnatt_ Hur gammal ska man vara för att ta tub-cert?? Dykning 14
jd Borttappat CMAS-cert. Vad göra? Dykning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...