Gissa position

Okej jag kör en bild. Det blir ännu en utsiktsbild, det är mest såna jag har. :)

Jag hoppas att denna bild syns:
cpic45fd7b96bce59.jpg


Vilket massiv ser man på bilden?
 
Från högsta toppen av Sielmatjåkka (1997) mot väster? Tror att massivet i förgrunden kan ha kallats Kaskarepimassivet.
 
mellpat; sa:
Från högsta toppen av Sielmatjåkka (1997) mot väster? Tror att massivet i förgrunden kan ha kallats Kaskarepimassivet.

Jag tänkte på Tjäktjatjåkka men Kaskarepi kanske är mer riktigt, jag vet inte? Fotot är iaf taget från Sielmatjåkka mot väster precis som du säger. En liten luring med tanke på att förra bilden var nästan samma vy, bara några km längre norrut. Sommarens tur gick via Nallo så jag har mest digitalbilder därifrån :)

Jag ser fram emot en ny bild, gärna Sielmatjåkka igen då det är ett vackert berg.

[Edit: okej nu ser jag vad du menar med Kaskarepi, och ja bilden visar ju både delar av Kaskarepi och Tjäktjatjåkka.]
[Ändrat av millimeter 2007-03-18 kl 21:51]
 
Okej. Enligt en bild tagen åt samma håll i "Svenska fjällens natur" (Gösta Lundqvist, år 1948, sid 165) var dalgången i förgrunden på din bild helt isfylld och med en sjö mitt i jökeln. Fanns sjön kvar? På din bild ser det ut som om där nu bara finns is på bortre sluttningen av dalen.

Ny bild på Sielmatjåkka, enligt önskemål. Varifrån är den tagen?
425727242_7843fb15fd_o.jpg
 
Taget från Moarhmmacohkka?

(Angående min bild: ja, sjön fanns kvar, om vi menar samma dalgång. Vägen mellan Nallostugan och Tjäktjastugan går genom den dalgången, Sielmmavaggi. Menar du att där var glaciär även sommartid? Där var bara sten i somras.)
 
Inte Mårmatjåkka utan några km längre norrut, dvs från norra förtoppen (1821) till Mårmapakte.

Den sjö/issjö jag syftade på låg mitt i din bild och på nivå 3 om man sätter måttet noll på underkanten och 10 på överkanten. Sjön avrann år 1936 genom en smältvattensbäck som gick genom och delvis inuti isen.
 
Facit!

cnygardh; sa:
I överenstämmele med beslut taget tidigare i tråden avslöjar jag nu var bild 6 är tagen:
Efter en krokig färd från Luottolako via Kassalako,
Vousskelvágge, Habres och Lulep Kierkau hamnar vi på högplattån nordost om Rapadalen, Jåkåtjkaskalako. Blden är tagen från den norra av de två små sjöarna bakom Skierfe, mellan Passåive och Tåresåive. Den spetsiga toppen till vänster i bild är den pyramidformade toppen Suorkisjnjurtje (uttala det den som kan).

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Med stor tvekan ger jag mig in i gissningsleken igen. Jag har inte varit så framgångsrik tidigare...;)
Jag gissar på rivieran vid Pietsaure taget från NV. (Jag sitter på jobbet och har ingen karta framför mig,.... skyller jag på om jag har fel.)

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.