dykning och tryck?

Hej!
Har varit sugen pa att kanske borja dyka ett bra tag nu, men det blir aldrig av for jag ar sa tryck kanslig...

och min fraga ar... gar det att dyka (inte jattedjupt) utan att fa varldens huvudvarkar om man ar mycket tryckkanslig?
(Aker jag ner/upp for en backe slar det alltid lock, flyg ar verkligen inte skont och nar jag dyker (sallan eftersom trycket) fran land (sim dyker allsa) sa far jag huvudvark nastan direkt :(

Jag alskar ju vatten och det mesta som har och gora med det men just dykning har jag inte vagat mig pa pga. av detta... ar det nagon ide att ens forsoka eller kommer huvudet sprangas!?

mvh. Moa
 
När jag började dyka hade jag problem med trycket, men faktum är när jag lärt mig att tryckutjämna vid dyken blev det lättare vid tex flygningar o.dyl. Hitta en bra instruktör, förklara problemet och testa dig fram! Lycka till!
/petra
 
Har man problem vid flygningar (kanske trots att man vet hur man ska tryckutjämna) så kan nässpray vara nåt som hjälper.
 
Lärde mig tryckutjämna såhär...
Håll för näsan med munnen stängd o försök att blåsa ut luft genom den. Då käner man att det knäpper till i bägge öronen. Testa det är inte så svårt.
Efter att jag lärde mig dyka blev flygturer mycket skonsammare för öronen.
 
Tryckutjämning

Minx; sa:
Hej!
Har varit sugen pa att kanske borja dyka ett bra tag nu, men det blir aldrig av for jag ar sa tryck kanslig...

och min fraga ar... gar det att dyka (inte jattedjupt) utan att fa varldens huvudvarkar om man ar mycket tryckkanslig?
(Aker jag ner/upp for en backe slar det alltid lock, flyg ar verkligen inte skont och nar jag dyker (sallan eftersom trycket) fran land (sim dyker allsa) sa far jag huvudvark nastan direkt :(

Jag alskar ju vatten och det mesta som har och gora med det men just dykning har jag inte vagat mig pa pga. av detta... ar det nagon ide att ens forsoka eller kommer huvudet sprangas!?

mvh. Moa

Hej Moa, i princip torde det inte vara några problem alls. Det är lättare att tryckutjämna vid apparatdykning än vid fridykning eftersom du har luft att tillgå, samt att man "jobbar" ¨sig nedåt. Dvs så fort man märker att tryckutjämningen inte tar, går man upp någon meter och försöker igen... Det är inte ovanligt att det kan ta ett litet tag :). Har själv dykkompisar vilka det kan ta lång tid för att komma ned, just maa tryckutjämningen. Dessutom är de första metrarna värst eftersom tryckökningen procentuellt avtar desto djupare du kommer. Däremot antyder din beskrivning att du kanske kan ha fysiskt svårare med tryckutjämningen, dvs luftflödet mellan örat och svalget...

Ta du och gör ett pröva-på dyk med en kunnig instruktör som är medveten om problemet! Kanske också värt att göra en läkarundersökning för specifikt detta, eftersom jag inte tror man fångar det vid en "vanlig" undersökning för dykcertifikat.

Lycka till
Niklas
 
Mezzner; sa:
Har man problem vid flygningar (kanske trots att man vet hur man ska tryckutjämna) så kan nässpray vara nåt som hjälper.

bara så att det inte misstolkas, använd inte nässparay och liknadnde för att lättare kunna tryckutjämna vid dykning, risken för omvänd squeze är då stor.
 
-PaTRiC-; sa:
Mezzner; sa:
Har man problem vid flygningar (kanske trots att man vet hur man ska tryckutjämna) så kan nässpray vara nåt som hjälper.

bara så att det inte misstolkas, använd inte nässparay och liknadnde för att lättare kunna tryckutjämna vid dykning, risken för omvänd squeze är då stor.

Finns det bra bevis för det? Dvs någon jämförande studie.

När jag tog nordiskt sportdykarbevis någon gång typ 1980 så talades det om att undvika nässpray men jag fick ingen bra förklaring till varför.

Thure
 
thureb; sa:
-PaTRiC-; sa:
Mezzner; sa:
Har man problem vid flygningar (kanske trots att man vet hur man ska tryckutjämna) så kan nässpray vara nåt som hjälper.

bara så att det inte misstolkas, använd inte nässparay och liknadnde för att lättare kunna tryckutjämna vid dykning, risken för omvänd squeze är då stor.

Finns det bra bevis för det? Dvs någon jämförande studie.

När jag tog nordiskt sportdykarbevis någon gång typ 1980 så talades det om att undvika nässpray men jag fick ingen bra förklaring till varför.

Thure

Om jag inte är missinformerad så handlar det inte om nässprayet i sig, det handlar om att ifall man är så täppt eller har så svåra problem att tryckutjämna utan medicin så är risken att verkan av medicinen har förlorats vid uppstigning och de redan trånga och inflamerade passagerna kan täppa igen och skapa omvänd squeze.. Några medicinska studier kan jag inte hänvisa till med det är ett fastställt faktum enligt det mesta utbildningsmateriel om dykning på alla nivåer jag kommit i kontakt med.. Som sagt, ingen har sagt att nässprayet skapar problemet utan att man tillfälligt kan lindra ett befintligt problem vilket då ganska lätt kan äterkomma eller i vårsta fall bli värre under dyket.
 
Det var ett logiskt svar. Avsvällande preparat kan då användas vid flygning eftersom man kan fylla på om effekten avtagit.

Sen kan man ju fråga sig hur långtidsverkande nässpray är?

Kan även konstatera att jag vid start med flygplan aldrig upplever problem, men ibland är landningarna lite jobbiga, trots att jag vet hur man tryckutjämnar.

Viktigt vid tryckutjämning ska dock vara att man gör det "tidigt", dvs att man inte väntar tills det börjar göra ont, eller känns angeläget.



[Ändrat av Mezzner 2006-07-17 kl 09:21]
 
Men hur är det egentligen?

Mezzner; sa:
Kan även konstatera att jag vid start med flygplan aldrig upplever problem, men ibland är landningarna lite jobbiga, trots att jag vet hur man tryckutjämnar.

Det är vid flygning lättare att gå mot lägre tryck troligen för att luften i näsans bihålor och mellanörat då lättare letar sig ut mot näsan och svalget genom utförsgångarna.

Analogt med detta borde det vara mera problem när man dyker nedåt mot större djup och då kan man ju vända uppåt.

Risken vid uppstigning från dyk skall inte nonchaleras och då är risken att gas under större tryck än det som råder i vattnet och kroppen i övrigt trycks in i blodet om utförsgången/arna är blockerade och åstadkommer bubblor liknande dem som uppstår vid tryckfallssjuka.

Teoretiskt så förstår jag resonemanget bakom rekommendationen men det är också möjligt att det är tvärtom, att riskerna för den enskilde är större om han eller hon avstår från nässpray.

Man kan göra jämförelsen med astma. Astma skall vara välbehandlad och symtomfri om man skall kunna godkänna att en astmatiker dyker. Men välbehandlad astma förutsätter inhalationer med liknande medel som man använder mot nästäppa.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilyv Dykning Filippinerna? Dykning 0
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
korotkoff Dykning för nybörjare Dykning 7
Jean Dar Filippinerna & Mikronesien Dykning 2
Nick Fisk Dykning Zanzibar Dykning 0
Loola Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen? Dykning 15
rsk Dykning i Sardinien, var bör jag bo? Dykning 0
mydeza Dykning Under vattnet? Dykning 2
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
peter notstrand Isvaks dykning Dykning 5
Nick Fisk Dykning i Costa Rica Dykning 0
HannahL Dykning söderhavsöarna Dykning 1
mb80 Tropisk dykning juli-augusti Dykning 3
david.n dykning nära kular kumpur Dykning 0
addeliten Dykning i Miami? Dykning 6
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
Ljungblomma Dykning i Giens. Erfarenheter? Dykning 0
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
schiz01 dykning i norge Dykning 0
Evvie Dykning i Thailand Dykning 3
daani dykning i berrier revet under slutet av feb borjan mar Dykning 2
parlars Dykning i Gävleborg, finns det klubbar? Dykning 1
Stockholmare Att starta dykning i början av femti talet Dykning 5
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
kalke Dykning i barcelona Dykning 0
0020 Dykning östra karibien Dykning 0
perdans Dykning i Sri Lanka ? Dykning 2
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
Viberg Dykning Dar-es-Salaam Dykning 4
darvid sötvattens dykning i Thailand ? Dykning 0
_Nisse_ Dykning runt Barcelonatrakten Dykning 0
Vonka Dykning i Florida?! Dykning 0
Bönne Dykning runt Rhodos? Dykning 2
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2
nask Dykning på Korfu Dykning 0
JonnyRocker Dykning i Uppland Dykning 1
sn0wrider Dykning i Dubai!? Dykning 0
dacoolestguy Dykning med nedsatt syn? Dykning 7
Vonka Dykning i BULGARIEN??? Dykning 1
kolanta Dykning och diabetes Dykning 1
Gaby Dykning runt Filippinerna Dykning 11
jamo Dykning i Hua Hin, Thailand? Dykning 5
Sallle dykning i Malaga? Dykning 1
Manta Ray Dykning i Indien? Dykning 11
viljan Dykning i England Dykning 1
Jsou dykning i tunisien ? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
da_flower Dykning en minskande sport eller inte ??? Dykning 5
lottaje Dykning i Arica i Peru??? Dykning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...