Utrustning för snorkling i Sverige?

Hej allesammans!

Jag ska köpa en våtdräkt/torrdräct som jag ska ha när jag snorklar här i Sverige där vattnet inte är speciellt varmt i.a.f på våren och hösten, och speciellt inte i Jämtland där jag bor och förmodligen kommer snorkla mest.

Så jag har några funderingar:

1. Tycker ni jag ska köpa en våt eller torrdräckt (om det nu går att ha torrdräkt till snorkling?)?

2. Finns det någon bra dräkt som ni kan rekomendera för snorkling här i Sverige som inte är för kall att använda även när det är typ 10 grader eller strax över i vattnet?
Gärna så billig som möjligt men ändå bra!

3. Det måste nästan vara huva och skor på/till dräkten när man snorklar i kallt vatten som det är här på våren/hösten va? Så ni får gärna ge tips på bra dräkter med skor och huva som sitter på dräkten eller på bra separata skor och huvor? Skriv även om ni tycker det ska vara en dräkt med skor och huva separat eller om det är bättre då de sitter på dräkten!

Tack för hjälpen!
 
Skräddarsytt

Hej
Jag fridyker själv och har hittils bara dykt på sommaren i relativt varma vatten, men då missar man ju mycket, tex den klara Vättern som är alldeles för kall. Jag har tänkt köpa en våtdräkt, jag tror att torrdräkt blir alldeles för klumpigt. Jag har fått tips om en Italensk firma som skräddarsyr våtdräkter för fridykare (www.eliossub.com). Fabrikssydda dräkter är oftast väldigt pösiga om man skall ha en som även passar i längd.
Jag har ännu inte beställt så jag vet ej vad de går för. Men jag tror att en våtdräkt som passar min kropp borde ge hyfsad isolering i förhållande till rörligheten.
Sedan är naturligtvis frågan om hur tjock den skall vara. Hur länge kan man vara nere i vintervatten i en våtdräkt (vinterdyk vore kul)? Hur länge kan man vara nere i 15 gradigt vatten?
Vore skönt att kunna förlänga säsongen lite och kanske göra några dyk på udda årstider.

Niklas
 
Det kanske du redan vet, men ett viktbälte är ett måste om du ska ha dräkt när du snorklar! Har testat att snorkla med våtdräkt och det är helt omöjligt att komma ner under ytan med en sån på! Flytkraften är ganska ordentlig i en våtdräkt!

Maua
 
För mig funkar det med en tjock våtdräkt (7 el 8mm), bra passform och givetvis tjock huva samt våtdräktskor om det är knappa 10 grader i vattnet. Något speciellt märke eller modell för fridykning kanske är överkurs och kostar onödiga pengar ?! Det viktiga är passformen och tjockleken.I Sthlm skulle jag gå runt till olika dykbutiker och prova olika dräkter och kolla priser. Köpte min senaste för 2000 kr tror jag. I Jämtland vet jag inte vad jag skulle göra.

Är det riktigt kallt i vattnet tar jag en vanilg (dyk)torrdräkt. Om man inte håller på med apparatdykning kan en jolledräkt vara funkis. En sådan är i regel billigare. Jag har en sånhära (till jolle och vinterhavspaddling dock- kostar ca 3500 vill jag minnas) http://www.gul.com/public/products/index.php?cat_id=4&subcat_id=20&subcat_id2=&prod_id=285

/Ola
[Ändrat av dexecupen 2005-10-13 kl 14:22]
 
Ett problem med att fridyka med torrdräkt tror jagf kan vara att den luft som sannolikt finns i dräkten, om än bara lite, åker upp i fötterna vid varje nerdyk. Jag antar att du inte bara vill ligga vid ytan och snorkla.

Själv hade jag tvådelad dräkt långa byxor och överdel när det begav sig. Detta innebar dubbel tjocklek på större delen av överkroppen. Sockar, huva och handskar var också separata vilket innebar endel justeringsmöjligheter. Ibland dök jag utan huva men oftast var den på. Under vissa perioder vet jag att jag använde en tunnare byxa för att få det lite smidigare med simning etc. Kommer inte ihåg tjockleken men dräkten är rejält tjock. Tror att en modern dräkt skulle vara rena drömmen att dyka i som jämförelse.

/Andreas
 
Fridyka på vintern? Jag har bara dykt med torrdräkt iof. Och inte fridykt med dräkt heller. Men jag skulle tro att det är bättre med våtdräkt till fridykning eftersom att du inte ska avväga dig. Kan tänka mig att du får vikta dig rätt rejält om du ska ha en våtdräkt som är avsedd för vinterbruk. Lycka till
 
Du behöver som sagt en tjock våtdräkt som passar bra inklusive huva, handskar, boots och viktbälte på sådär 3-4 kg (beroende på hur du själv är skapt).

Ett bra tips för kalla vatten är att fylla dräkten med ljummet vatten innan du glider i så slipper du i viss mån chocken när det nollgradiga vattnet sipprar in. Räkna inte med några långa pass, kanske max 15 min när det är riktigt kallt.

Ge dig inte på att dyka under isen eller ens i närheten av där det finns is så länge du är nybörjare.

/Marcus
 
Torrdräkt är en riktigt dålig idé för fridykning tycker jag. Anledningen är som någon nämnde att den luft som finns i dräkten kommer att hamna vid fötterna när man dyker ner. I bästa fall leder detta bara till att man får uppleva hur det är att ha överkroppen vakuumförpackad, i värsta fall får man problem att få huvudet över ytan när man skall upp. Det finns även folk som har fått fenorna avtryckta av uppblåsta boots. Det är möjligt att det finns tekniker för att minimera de här problemen, eller att det finns torrdräkter med så sjukt bra passform att luftvandring aldrig blir ett problem, men jag hade definitivt valt en våtdräkt/semidry i kombination med lite bly.
/Henning
 
Våtdräkt

En tjockare våtdräkt på 7mm fungerar bra. Sedan beror det på om du tänker snorkla på ytan eller dyka djupare.
Tidigt på våren eller sent på hösten är det mycket kallt på 10 meters djup. Du kan behöva kompletera med en tunn neoprenväst under dräkten.
Bly är som tidigare sagt helt nödvändigt för att komma ned under ytan.
Vid riktigt kallt vatten brukar jag förvärma dräkten genom att hälla i lite varmt vatten från en termos i dräkten innan jag hoppar i.
Klarar på det sättet den första chocken innan kroppen värmt upp det vatten som sammlas i våtdräkten.
Genom att röra så lite som möjligt på armar, huvud och bål vid fridykning i kallt vatten minskar man att uppvärmda vattnet i dräkten byts ut mot nytt iskallt.
helt fri från detta obehagliga fenomen blir man aldrig med en våtdräkt så en och annan iskall rännil får man helt enkelt stå ut med.
 
En semidry-dräkt är nog det du ska sikta på (glöm inte att väga av dig med viktbälte).
Har själv dykt ~20minuter i 6-7 gradigt vatten på 20m i en Posiedon 7mm semidry, man blir kall men det fungerar.

IMHO är torrdräkt helt uteslutet för fridykning.
 
monstergeddan; sa:
Torrdräkt är en riktigt dålig idé för fridykning tycker jag. Anledningen är som någon nämnde att den luft som finns i dräkten kommer att hamna vid fötterna när man dyker ner. I bästa fall leder detta bara till att man får uppleva hur det är att ha överkroppen vakuumförpackad, i värsta fall får man problem att få huvudet över ytan när man skall upp. Det finns även folk som har fått fenorna avtryckta av uppblåsta boots. /Henning

Håller med Henning till fullo här... kan dessutom vara viktigt att fundera över risken att torrdräkten släpper ut luft, via ärmar/huva eller ben om det inte är fasta boots, vid nedstigningen och därmed tappas flytkraft (bouyancy), vilken man redan kompenserat bort med viktbältet... alltså negativ flytkraft, dvs man sjunker helt enkelt... Börjar kanske bli lite väl komplext om man skall ha med en ponybottle med extra luft för att vara säker på att orka komma upp...


Dyk lugnt :)

mvh
Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.