Dyktipps mm

Hej
Är en kille på 20 år som tänkte åka å dyka i Thailand. Men nu är det så att jag kommer jobba fram till sista juni. Är det någon som vet om det är lågsäsong i Thailand då?

Är även öppen för andra förslag till resmål som skulle kunna vara bra för en nybörjare. Tänkte ta dykarcert nu i vår, och sedan åka iväg någon stans.

Så är väldigt tacksam för tipps om var man kan åka.
Är inte enbart ute efter att dyka, skulle även vilja ha ett ställe som det är lite party över, även mkt att se i landet.

Så är de någon som har nått bra tipps?
Hör gärna av er=)
 
Monsunregnen börjar i Juni/Juli och håller på till Oktober/November men det brukar vara rätt lugnt fram till slutet på Augusti.. Thailand är superexploaterat och det e massor med party överallt nästan i allafall, det du skall fundera över e väl om du vill dyka på öst eller västkusten.. Same shit different name!!

Skall du vara där längre så rekomenderar jag en rundresa så att du verkligen får se allt från bergen i norr till att dyka i söder..
 
Azrak; sa:
Hej
Är en kille på 20 år som tänkte åka å dyka i Thailand. Men nu är det så att jag kommer jobba fram till sista juni. Är det någon som vet om det är lågsäsong i Thailand då?

Är även öppen för andra förslag till resmål som skulle kunna vara bra för en nybörjare. Tänkte ta dykarcert nu i vår, och sedan åka iväg någon stans.

Så är väldigt tacksam för tipps om var man kan åka.
Är inte enbart ute efter att dyka, skulle även vilja ha ett ställe som det är lite party över, även mkt att se i landet.

Så är de någon som har nått bra tipps?
Hör gärna av er=)

Hört att vill man ha spänning ska man dyka vid seal island. :) Där blir det alltid party har jag hört!! vithajsparty ;) Snurra på jordgloben och sätt ner fingret! där tror jag det är fint att dyka.
 
Hade tänkt vara där i ca 1-1,5 månad.. så det kommer garanterat att bli rundresa. Party är aldrig fel=)
Men hade även tänkt, som du sa att åka runt och se landet. Berg, kultur mm.

Är det stor skillnad på öst- och västkusten?
Har iaf hört att det finns varierade dykställen, både för dem som nyss tagit dykcert och även mer avancerad dykning.
Har ävne funderingar på att gå en påbyggnadskurs så man kan dyka djupare mm. Tänkte kasnke ta AOW där nere, vet du någon bra dykcenter där?
 
Seal Isalnd ja.. har du åxo sett på de där programet om vithajar?
Vet inte om det är just denna sortens dyk som jag är ute efter=) Men om man gillar adrenalin så är de nog garanterat en upplevelse.

Men Sydafrika är väl ett bra dykställe?
Hör väl till ett av de finare i världen.
 
Similan islands utenfor Phuket anbefales.

Bo på en liveaboard noen dager - fantastisk fint. Det finnes liveaboards i mange prisklasser.
 
Bättre på östkusten

Under monsuperioden är det ofta bättre på östkusten i Thailand. Liveaboard ut till Similan är nog svårt att få tag på över huvud taget. Så var det i alla fall senast jag var där, för 3 år sedan. Det finns dock andra bra ställen som inte ligger lika långt ut. Inte i klass med Similan och dyksiterna norrut, men ändå helt ok dykning.

Fast om du precis har tagit cert kommer det att vara en stor upplevelse var du än dyker i Thailand! :)
 
ett annat tips, snåla inte ur och ta certet i Thailand.. Se till att du har dykcert och några dyk i loggboken när du kommer ner.. det finns annars en stor chans att du aldrig dyker mer om du tar certet i Thailand och sedan försöker i våra kalla vatten.. Det e ju lite mer Carl Hamilton-dykning i Sverige.
 
Har planerat att ta de här hemma i sverige. Kursen startar nu i slutet på mars. Sedan så är det dykning i öppet vatten i maj. Så kommer att ha testat på de kalla svenska klimatet. Som sagt, är ju lite tuffare att dyka här hemma=)
Funderar även på att åka till Norge, men det är främst Thailand som står höst på listan just nu.

Jo, kan verkligen tänka mig att jag kommer bli jättenöjd var man än dyker. Är ju själva upplevelsen som är cool första gången man dyker. Bara att simma runt i vattnet. Tyckte de var grymt första gången jag testade dykning, även fast de bara var i en basäng. Blev verkligen biten av de så att säga=)

Vargtass, var var du någon stans och dök?
Skulle vara skoj om du kunde typ maila å berätta om några schysta dyk=)
 
Men Sydafrika är väl ett bra dykställe?
Hör väl till ett av de finare i världen. [/QUOTE]

Sydafrika vet jag inte! Planerade själv en resa till australien för ett par år sedan när jag var aktiv inom sportdyk. Då var det mötet med den stora vita som lockade. Hajburen.. kan vara något att fundera på.
 
Om du ska åka till Thailand så akn jag rekomendera dig att åka till en ö som heter Koh Tao, den ligger ganska nära Koh Samui. Det var jätte fin dykning där, och jag har hört att vid Juni brukar det komma dit valhajar.. Dom kan ju vara spännande å se..
 
Ok.. tack för alla tipps=)
När du var där, åkte du på arragerade dykresor eller?
I sånna fall kommer du ihåg vad sådant skulle kunna kosta, eller har du nån bra länk till olika dykcentra som finns i närheten?

Funderar ju som sagt på Thailand. Dels för att det är väldigt bra dykning där, sägs de=) Och att det finns mer att se än bara det. Kultur regnskog mm.

Btw. Är de någon som har några tipps på bra dyksajeter på webben?

Mvh
/Robban
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.