5.20 talang?

jag är en kille på 16år som blev lite intresserad av fridykning efter att ha kollat på den här sidan.
jag testade att hålla andan några gånger och klarade att hålla andan i 5 minuter och 20 secunder.

Är det normalt eller har jag "talang"?
 
Hur?

Om du simmat ner till det djupa i bassängen och satt dig på botten och det gått 5.20 tills du kom upp igen så tror jag du har en viss talang. Men om du satt på landbacken.....
Syregränsen för hjärnan att ta skada brukar ligga på ca 3 minuter så passa dig!

Go tur

Johan K
 
Simma

När vi simmade under vattnet i plugget så vill jag minnas att vi var ett par, tre stycken i vår jympagrupp på 30 pers. som kom 50 meter, längre fick vi inte försöka. Se till att ha någon som kollar in dig på basssängkanten innan du testar.
 
lurran; sa:
jag är en kille på 16år som blev lite intresserad av fridykning efter att ha kollat på den här sidan.
jag testade att hålla andan några gånger och klarade att hålla andan i 5 minuter och 20 secunder.

Är det normalt eller har jag "talang"?

Uj, det är läänge! Kolla om det finns en fridykarklubb i trakten där du bor. Bättre att träna under lite kontrollerade former. Jag var med i en fridykarklubb i några år, mycket bassängträning med stafetter och diverse övningar, uv-rugby (kul sport!) etc, var aldrig nära såna tider. Simmade drygt 60 meter under vattnet med fenor som längst, men då bultar det i huvudet..

Har du sett filmen "Stora Blå?" En klassiker.
 
över 5 minuter är väldigt bra, men som tidigare sagt är det lättare att hålla andan i en "trygg" miljö än att göra det i havet.

Gör om försöket på olika platser, olika tider. Jämför simbassängen mot liggande i sängen innan du somnar.
Lär känna din förmåga.
Träna och utvecklas.

Det finns människor som överlevt utan skador utan syre i tio minuter. Men olika läkare säger olika saker. Garanterat är att man skall vara försiktig och alltid ha en partner på seriösa rekordförsök.

Att lattja lite i poolen är helt okej, om man har en schysst inställning.
 
2,28 kvar

lurran; sa:
jag är en kille på 16år som blev lite intresserad av fridykning efter att ha kollat på den här sidan.
jag testade att hålla andan några gånger och klarade att hålla andan i 5 minuter och 20 secunder.

Är det normalt eller har jag "talang"?

Till världsrekordet om uppgifterna... "Peter Hirvell satte i mars 1994 nytt världsrekord i dyktid. Detta gjordes utan föregående hyperventilering eller inandning av något annat än vanlig luft. Genom att hålla andan och med viljan undertrycka sitt behov av att andas, höll han andan i sex minuter och tre sekunder.

Världsrekordet i att hålla andan efter att man har hyperventilerat innehas av Umberto Pelizzari, rekordet ligger på 7 minuter och 48 sekunder."...stämmer. Mao inte bara bra utan fantastiskt bra med 5.20 skulle jag säga.

Du har en teoretisk gräns för hur länge du kan hålla andan vilken baseras på lungvolym och syreförbrukning. När syret är slut "dör" du... Dock torde det vara extremt svårt att nå den gräns när syret de facto tar slut i luften i lungorna eftersom andningsreflexen efter ett tag inte är kontrollerbar. Andingsreflexen eller snarare begränsandet av den är det vi i normalt tal kallar för att hålla andan. Så länge du kan undertrycka kroppens "vilja" att andas håller du andan. Denna medvetna "återhållsamhet" kommer dock att övertrumfas av kroppens "autonoma" inandning till slut... utom kanske i undantagsfall då man i vart fall teoretiskt skulle kunna hålla andan till medvetslöshet... då den autonoma andingsreflexen tar överhanden :)

Vid en lungkapacitet (vital) på 6 liter (vilket är "normalt" för vuxna män) blir den teoretiska andhållningstiden vid vila (då man förbrukar ca 0,25l syre/minut) knappt 5 minuter... eftersom luften i lungorna endast består av 21% syre... Dessa fem minuter är alltså beroende av lungkapacitet och syreförbrukning (aktivitet) vilket varierar mellan individer.

Långt men förhoppningsvis inte jättekomplicerat.

mvh
Niklas

PS Uppgifterna hämtade från Joakim Jönsons specialarbete om Fridykning. http://home.swipnet.se/jocke_j_78/ DS
 
Jag undrar ju hur du höll andan. Att bara sitta och "låta bli att andas" fungerar dåligt, du måste hålla för näsan och hålla munnen stängd annars kommer du att "smygandas" (andningsreflexen är svår att undertrycka). Så länge du använder fingrar till att hålla för näsan och bara håller munnen stängd så är risken för skador antagligen inte så stor (men risken FINNS ju alltid). När du svimmar av syrebrist börjar du automatiskt att andas igen eftersom du inte längre kan hålla näsan och munnen stängda.
 
5.20 i luft under vila motsvarar väl inte samma tid under vattnet? Har för mig att huden andas något litet, vilket den kan göra på land men inte i vatten. Dessutom ökar ämnesomsättningen, och därmed syreförbrukningen, när kroppstemperaturen måste hållas uppe i vatten.

I avancerad yoga/meditation finns personer som kan sätta sig i trance med 2 hjärtslag/minut. De försörjer då endast hjärnan med syre. De borde ägna sig åt fridykning istället.
 
FJS90/91; sa:
tryffelsvinet; sa:
I avancerad yoga/meditation finns personer som kan sätta sig i trance med 2 hjärtslag/minut. De försörjer då endast hjärnan med syre. De borde ägna sig åt fridykning istället.

nää... inte fridykning, dom kan visa sin teknik för Randi så får dom 1milijon dollar.. Den milijonen kan dom sedan använda för att befria Tibet eller något annat hedervärt..

http://www.jamesrandi.org/1Mill.html

Nja, jag tror inte de är Randikandidater. Det är ju inget paranormalt med extrem kroppskontroll direkt. Bara väldigt väldigt svårt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.