AGA 324

Re: Re: stålkranar

gogeli; sa:
Men..nu halka vi från ämmnet lite.. Jag har ju mycke hellre en 324:a på ryggen än knubb 8:a dessa är ju så olik varandra så.. (men med samma luft/gasmängd iaf) och dessa knubb 8:eek:r är ju mycke vanligt i nybörjarsammanhang.

Vad e det nu du säger? Om man inte vill använda 324 så e det enda valt en enkel 8/300bar? 300 bars systemet suger av många anledningar som jag inte ens tänker dra igen, läs igenom allt som är skrivit!
 
Re: Re: stålkranar

gogeli; sa:
-------------------------------------

Öhöö finns det något dykcenter som INTE fyller dessa 324:eek:r idag?? Jag har iaf inte sett el hört om något sådant ännu.

öööhh... med stålkran.. ja! utan stålkran.. nej!

Inga dykcentra fyller tuber med alu-kran.. E det stålkren på så e det inga problem!!
 
Men snälla nån..

Det finns inge stålkranar (om du nu har läst tidigare trådar så står det till & med där) Men mässingkranar som är förnicklade finns om det nu är de du menar.

Jag har du inte blivit nekad fyllning av 324:a någonstans. Varken dykcentran el brandstationer (som dessutom har samma typ av kranar själva)
Grejen är att det är inte kranen som sådan som ska bort från marknaden utan typen av kran (läs std av kran, du kanske vet de med 19 resp 22mm i djup på gängan) Däremot!! kommer det inte att godkännas vid nästa revitionsbes. (som kommer föreslå ett kranbyte i samma veva) denna kom till i årsskiftet.
vet inte var du har fått dina uppgifter ifrån men.. Jag har fått mina uppgifter hos en av "provtryckarna" som tom tyckte jag skulle behålla min kran då denna är i nyskick. (ja.. jag hade en fundering om byte då...)

Det blandas faktiskt nitrox i 300bars inte så ovanligt alls faktiskt. däremot trimix kan ja tänka mej kan bli lite värre.

Japp jag har läst alla trådar om 324:an :)
 
Re: Men snälla nån..

gogeli; sa:
Det finns inge stålkranar (om du nu har läst tidigare trådar så står det till & med där) Men mässingkranar som är förnicklade finns om det nu är de du menar.

Jag har du inte blivit nekad fyllning av 324:a någonstans. Varken dykcentran el brandstationer (som dessutom har samma typ av kranar själva)
Grejen är att det är inte kranen som sådan som ska bort från marknaden utan typen av kran (läs std av kran, du kanske vet de med 19 resp 22mm i djup på gängan) Däremot!! kommer det inte att godkännas vid nästa revitionsbes. (som kommer föreslå ett kranbyte i samma veva) denna kom till i årsskiftet.
vet inte var du har fått dina uppgifter ifrån men.. Jag har fått mina uppgifter hos en av "provtryckarna" som tom tyckte jag skulle behålla min kran då denna är i nyskick. (ja.. jag hade en fundering om byte då...)

Det blandas faktiskt nitrox i 300bars inte så ovanligt alls faktiskt. däremot trimix kan ja tänka mej kan bli lite värre.

Japp jag har läst alla trådar om 324:an :)

hrm.. Det här med kranarna har du ju rätt i, det e ju naturligtvis en felsägning att kalla det för stålkran, tyvärr så e det e språkligt fel som används av de flesta däribland mig men det e ju lättare att säga stålkran än förnickladmässingskran.. Men jag e nyfiken på vem som blandar 300bars Nitroxblandningar, e det på samma ställen som dom fyller flaskor med den gamla krantypen?
 
Det fungerar med såna tuber, kan bara vara lite trixit att få fast "förstasteget"... Mina dykledare använder iaf. x2 rökdykartuber...
 
Fyllning Nitrox bla

Bägge ställena som fyller nitrox i Västerås fyller 300bars De större i Sthlm fyller även de. Har några i min bekantskap som kör 2x10x300 nitrox (som för övrigt vill byta till 2x12x232:eek:r istället för viktens skull) Andledningen till att de inte fyller trimix är just för priset på heliumet (& dessa levereras ju i 200 flaskor) Så det är inte möjligt till toppning av trimix (i en fet blandning) Draina ur dom är ju knappast ekonomiskt heller i ett sånt läge, vi pratar ju ca a: 800:- per fyllning.
Såg föresten en sak till som du har fel i Patric. Du var inne på vad gasen väger i 300flaska mot 200flaskor.. Det är precis samma vikt på dessa! 1,3kg/m3 (dock så står det på Team Divers sida lite luddigt, för det var där du hämta din info såg jag) Så hur man än räknar så hamnar man på 6x1,3=7,8kg gas i paketen.
 
Ett litet tips kanske..

Kalle1987; sa:
Det fungerar med såna tuber, kan bara vara lite trixit att få fast "förstasteget"... Mina dykledare använder iaf. x2 rökdykartuber...

Det går att vrida ena tuben lite så får du 1:a steget som på en "vanlig" tub. Ta hjälp av ett dykcenter om du är osäker, för man lär på rören och pilla lite.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.