Rädd för dykning.....

jag har ingen dykvana, tycker det är för mycket utr. och för mycket släpande. jag snorklar däremot gärna utomlands, jag tycker att 10m duger gott o väl. däremot hade det kanske varit kul o ha certet o kunna hyra utrusting utomlands o inte behöva släpa på den själv.
men vattenvana är väl bara att träna upp anser jag, prova att dyka i bassäng, där har du varmt vatten och lång sikt. dessutom har du en säkerhetskänsla av att där finns vakter i närheten.
har man väl fått vattenvanan så ska man väl utan vidare ge sig ut på 50m grumligt vatten med 1dm sikt :)
 
Varmt är bättre

Hej Fredrik!

Dyk inte om det känns sådär - du är inte en säker dykare.
Varför inte pröva varmare vatten?
Det är en helt annan uppleverlse att dyka när vattnet håller 28, 30 grader plus, är klart och fullt av fiskar och växter.
I varma vatten kan du dyka med våtdräkt utan större problem med avvägning, vänja dig vid utrustningen i lugn och ro och sedan, om du vill, dyka här hemma under de - mycket - tuffare förhållanden som råder här.
Själv håller jag mig i varma vatten - varför lida i onödan ;-)
Lycka till!
 
Man känner igen sig...

Som andra redan skrivit - tufft att var så öppen om rädsla/osäkerhet.

Jag tog mitt PADI OWD cert när jag var 17, sent under hösten i Norrland, 5-6 grader i vattnet och snöblandat regn ovanför ytan. I det hela en ganska avskräckande upplevelse trots mycket motivation. Sedan dess har det bara blivit enstaka semesterdyk i varma vatten, bra mycket bekvämare och trevligare. Böket med tung (och dyr) utrustning är också ett problem, man bör ju ha tillgång till bil och utrymme att förvara prylarna.

Tittade närmare på detta intressanta alternativ idag på nätet:

http://www.scubasplash.com/minibreather.htm

Knappast lämpligt för vinterdyk i Skandinavien, men ett smidigt alternativ som bör locka många med snävare budget, mindre plats och fd fridykare utan krav på långa djupa dyk.

Jarl.
 
Överkomma sin rädsla!

Hejsan!

Jag har inga som helst erfarenhater av dykning på det sättet som du talar om men eftersom jag varit i något av en liknande situation inom en annan sport kanske jag ändå kan bidra med litet hjälp.

Jag började i våras med att segelflyga då jag var 16 år och jag upptäckte fort att man inte riktigt fick till vissa saker på rätt sätt och att vissa saker var obehagliga, t.ex. landningar som hade en tandens att bli sneda och inte så mjuka. Vissa roderutslag gjorde att flygplanet rörde sig helt fel i luften och allt började skaka osv. Visserligen hade jag då alltid en instruktör med mig i baksits men det tog ändå ibland emot att genomföra vissa moment. Nyckeln till mitt problem var att noggrannt sätta sig in i minsta lilla probelm och lika noggrannt söka en åtgärd samt att samtala om de problem som orsakade rädslan med en mer erfaren segelflygare men även att höra hur andra "nykläckta" kände sig.

Det är oerhört tråkigt om man ska behöva lägga av med en hobby bara för att man har blivit rädd för den på grund av någon liten struntsak. Visst är det naturligt att vara skärpt om man är på höga höjder eller djupt vatten. Men kunskap och tillit till sin utrustning gör att man inte är rädd.

Mvh
Anders Henriksson
 
Alla måste inte älska att dyka. Det finns otroligt mycket annat som är kul i den här världen. Själv har jag många gånger förbannat att jag alltid fastnar för "prylintensiva" sysslor... Det är dyrt att dyka och det är mycket bärande, resande och meckande för ganska kort tid under vattnet. Jag tycker att du skall fundera igenom vad det är som gör att du dyker? Om du kommer fram till att du ändå vill försöka mer skall du, precis som andra har skrivit, börja lugnt. Grunt, ljust, varmt och utan stress. Träna gärna i bassäng ett par gånger till så att du får bättre kläm på teknik så som avvägning. Låg själv och paddlade runt en timme igårkväll i 28 gradigt vatten med min nya torrdräkt, det var varmt...
Lycka till!
 
Bra sikt och varmt vatten

Hej.
Tog själv OWD i Thailand och hade sedan en liknande upplevelse som du i samband med att jag skulle ta Advanced-cert i samband med plugg i USA. Att dyka på västkusten utanför Washington State på hösten med kallare vatten och sämre sikt var inte riktigt vad jag såg fram emot. Det hela gick dock bra, även nattdyken.

Det kommer säkert att gå bra för dig också med alla tips som kommer in. Varmare vatten och framför allt bättre sikt kommer att lätta upp det hela avsevärt.

Lycka till!

/olle
 
Ge inte upp!

Prova på några dyk i varmare vatten med någon dykare som inte är helt grön. När du har du möjlighet- dyk utomlands. Cocktaildykning är toppen! Men svenska sommardyk i 20-gradigt vatten bland mycket fisk kan också vara väldigt motiverande, speciellt i början.
Min högst personliga åsikt är att det är så otroligt mycket skönare att dyka i min semi-dry än min torrdräkt och dyker därför mer under sommarhalvåret. Jag vill känna vattenkänslan när jag dyker, inte vara som en otymplig michelingubbe. Ännu bättre är nog fridykning så man får känna sig riktigt fri och smidig.
Ge inte upp en kul fritidssysselsättning bara för några dåliga erfarenheter i början!

MVH
André
 
Jag har dykt över många år och jag kan säga att jag skulle inte välja att börja igen nu med 2 grads iskall vatten! Det kan bara vara bättre i framtiden.
Första dyken är alltid en annorlunda upplevelse. Om det känns OK för dig när du träna så kan det vara när du dyka.

Du behöver inte att hitta 25 grad för att har en bra upplevelse - det är en stor skillnad mellan 2 or 12C tycker jag - men välja att prova det igjen när det känns rätt för det.

När jag var en nybörjare man har sagt till mig att det är inte att de med erfarenhet är inte nervös när de gör någonting nytt. Skillnaden är att de har erfarenhet och träning och kann planera i förväg..

Hoppas det går bra för dig nästa gången...
/Paul
 

Guest

Gäst
Fredrik, vem är "man""?
Med risk för att låta som en flumtomte tror jag att ditt 3djepersonilariserande är en del sv problemet.
När "jag" och "man" naturligt är samma sak kommer det att kännas annorlunda .
 
Rädd för dykning

Kære Fredrik.

Jeg begyndte at dykke, da jeg var 18 år gammel.
Det var väldigt spännende, syntes jeg. Jeg fortsatte
med at dykke indtil jeg fik börn (barn). Först da,
gjorde jeg mig de tanker, som du gör dig i en alder af
16 år.

Jeg stoppede med at dykke.


Men kender du farerne og har respekt for dem,
er du bedre rustet end de, der ikke tänker sig
om.

Jeg er nu en äldre herre på over 50 år, der tänker tilbage på nogle gode oplevelser med dykning.


Med venlig hilsen
Gunnar Martensen
 
Trams!

Varför ska man dyka i varmt vatten för?
Bättre att dyka ofta så man får in rutinen, det är de jobbiga dyken som man lär sig mest på. Om man fryser så ska man allvarligt kolla vad man har under torrdräkten.
 
Fridyk!?

Det är mycket bättre att asa runt på skiten. Ju mer han dyker (med tub) desto bättre blir han. Fridyka är ju bara att fly undan problemet. Det handlar om att bli ett med utrustningen. Jag började när jag var 15 och nu är jag 18, har precis börjat med rescuen. Man hinner ju inte se speciellt mycket om man fridyker och det kräver en enorm insatts om man ska bli bra.
Nu säger jag inte att han hellt och hållet aka avstå ifrån fridykning, man jag ju göra det lite då och då för skojskull men det ska ju inte ersätta dykningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emilyv Dykning Filippinerna? Dykning 0
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
korotkoff Dykning för nybörjare Dykning 7
Jean Dar Filippinerna & Mikronesien Dykning 2
Nick Fisk Dykning Zanzibar Dykning 0
Loola Bortkastade föremål funna vid dykning. Vad säger lagen? Dykning 15
rsk Dykning i Sardinien, var bör jag bo? Dykning 0
mydeza Dykning Under vattnet? Dykning 2
EmilJohanssonn Projektarbete - Dykning i Norge Dykning 6
HannahL Dykning Marsa Alam / Coraya Bay Dykning 4
peter notstrand Isvaks dykning Dykning 5
Nick Fisk Dykning i Costa Rica Dykning 0
HannahL Dykning söderhavsöarna Dykning 1
mb80 Tropisk dykning juli-augusti Dykning 3
david.n dykning nära kular kumpur Dykning 0
addeliten Dykning i Miami? Dykning 6
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
Ljungblomma Dykning i Giens. Erfarenheter? Dykning 0
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
schiz01 dykning i norge Dykning 0
Evvie Dykning i Thailand Dykning 3
daani dykning i berrier revet under slutet av feb borjan mar Dykning 2
parlars Dykning i Gävleborg, finns det klubbar? Dykning 1
Stockholmare Att starta dykning i början av femti talet Dykning 5
Minx dykning och tryck? Dykning 20
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
kalke Dykning i barcelona Dykning 0
0020 Dykning östra karibien Dykning 0
perdans Dykning i Sri Lanka ? Dykning 2
kahler Dykning vid Stora barriärrevet/borneo Dykning 4
Viberg Dykning Dar-es-Salaam Dykning 4
darvid sötvattens dykning i Thailand ? Dykning 0
_Nisse_ Dykning runt Barcelonatrakten Dykning 0
Vonka Dykning i Florida?! Dykning 0
Bönne Dykning runt Rhodos? Dykning 2
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2
nask Dykning på Korfu Dykning 0
JonnyRocker Dykning i Uppland Dykning 1
sn0wrider Dykning i Dubai!? Dykning 0
dacoolestguy Dykning med nedsatt syn? Dykning 7
Vonka Dykning i BULGARIEN??? Dykning 1
kolanta Dykning och diabetes Dykning 1
Gaby Dykning runt Filippinerna Dykning 11
jamo Dykning i Hua Hin, Thailand? Dykning 5
Sallle dykning i Malaga? Dykning 1
Manta Ray Dykning i Indien? Dykning 11
viljan Dykning i England Dykning 1
Jsou dykning i tunisien ? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
da_flower Dykning en minskande sport eller inte ??? Dykning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...