klocka med djup- och höjdmätare

Är det någon som känner till någon klocka som kan användas både som dykur och i fjällen som höjdmätare? Man tycker att det inte borde vara så svårt att klämma ihop funktionerna i en klocka : )

/mikael
 
tryckvariationer

Så enkelt är det nog inte för tryck under vatten resp ovan ytan sklijer sig ganaska rejält. trycket ovan ytan varierar inte så mycket, cirka en mbar per 5 meter höjdskillnad (baserat på min Suunto vector) medan man under vatten har en hel bar (1000 mbar) för varje 10 meters vattendjup. Om du tar en suuntoklocka med höjdmätare och snorklar med höjdmätaren så ser du strax att klockan visar minus hudratals-tusentals meter när du bara varit några meter under vatten. Det gälelr alltså att väga höjdmätarens krav på nogranhet mot djupmätarens förmåga att klara stora tryckförändringar. Kör du med samma upplösning skulle du få en väldigt fladrig djupmätare som vill ställa om på centimeternivå hela tiden eller en väldigt oprecis höjdmätare.

Omöjligt är det ju klart inte, ingejörer finns för att lösa problem. Fråga t ex Suunto som ju gör instrument för både höjd och djupmätningar.

/Patrik, suunto ovan ytan och scubapro dc12 under
 
Casio gjorde för 10-15 år sedan en klocka som hade både djupmätare, höjdmätare samt barometer. Kommer inte ihåg vad den modellen heter.
Idag har Citizen en klocka som heter Promaster som innehåller djupmätare, höjdmätare, barometer samt termometer. Den kanske inte är den billigaste klocka du kan hitta, men jag trivs otroligt bra med min.

Så.

/Jimmie
 
hmm, tänkte inte på att man får använda olika skalor, men det borde ju inte vara så svårt ; ) bara att sätta in något som mäter om det är blött eller inte, och se till att det inte kan bli blött när det regnar också. Kan ju bli rätt kul om man går i bergen och klockan plötsligt piper om uppstigningstid : )

Ska kolla in casiotipsen och citizen. tusen tack!

/mikael
 
: ) antar att jag får kila ner till någon affär senare idag och köpa ett nummer, och se vad det handlar om!

tackar

/m
 
Citizen

Citizen har en sådan klocka. Den är inte den lille klockan kan jag säga, mer ett armbandsurens slagskepp.
Hör efter med någon klockhandlare som har Citizen dykklockor i sitt sortiment.
Tror att den gjord i titan och därför är den så dyr. 7-8000kr.
 
två sensorer?

Antar att Citizen Promaster har en trycksensor för höjd/barometer och en för djup, samt att den är stor som ett slagskepp av den anledningen. Då finns ju inga problem med att trycket varierar snabbare under ytan än ovanför.

Äreså? Äreså?
 
Just så är det. Två separata sensorer för mBar samt Bar. Till det en sensor som aktiverar dykfunktionen när klockan blir blöt. Dessa tre prylar tillsammans med termometern gör klockan till en värsting, både funktionsmässigt och storleksmässigt. Det faktum att den är gjord i Titan gör att den faktiskt inte väger så mycket som man tror. Snygg? Ja, det är upp till betraktaren, men nog visar jag gärna upp min klocka. Sen är det inte så många som är dumma nog att köpa en sådan dyr klocka, så man är ganska ensam om den :)

Så.

/Jimmie
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.