Röjdykarutbildning inom Marinen

Hej, tänkte ta å skriva lite här med. Jag gör just nu värnplikten som armé dykare i Boden.
Anledningen till att inte röjdyk får något b-cert är för att få ett b-cert så måste man gå utbildning i tung och välterdykning. Detta tas genom försvaretå kostar ca 32000:-.
Nu har du juh tydligen valt röjdyk, men jag tror ändå armédyk är bättre att gå om man siktar på att bli arbets dykare. Hela våran utbildning går juh ut på att svetsa, skära, bärga, reka, spränga, arbtea med hydralverktyg...under vatten. vi har också utbildning i dykning i strömmande vatten, som jag tror att inte röjdyk har ( du får rätta mig om jag har fel herr flagg kadett).
Anars är detta också en relativt hård dykning då vi i stort sätt har samma krav på dom sökande till tjänsten (förmönstring). I utbildningen ingår 3 veckor GU dyk på amf-1, med mycket vatten fys, dyk och teori i dykfysik och dykmedicin. Under denna period har vi också en 18 meters fri uppstignings övning i dyktanken i karlskrona. Efter det har vi 1 veckas dykning i strömande vatten i älvkarleby i dalarna. därefter följer 3 veckors dykutbildning i öppen vatten på utö, där vi bla gjorde djupdykningar, orientering, bärgning skärbränning å många snickeri övningar under vatten..
sissta veckan hade vi utbildning i säkerhetsdyk på ing2 i eksjö. resten av vintern kommer jag spendera i en isvak i boden =).

till flagg kadetten, hur går det med viper systemet som jag såg dom höll på att prova fram till röjdyk på DNC när vi var där å dök?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benny_83 Sevärdheter inom sverige? Dykning 1
Köhlerstrand Angående dykutbildningar inom försvaret Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.