Röjdykarutbildning inom Marinen

Hej allihopa!

Jag är otroligt färsk på sidan, men jag är redan nu imponerad över allt kunnande som strålat samman på denna plats! Kul!

Nu till min fråga:

Jag siktar på att göra Marinens Röjdykarutbildning i värnplikten nästa år... Hur bra är denna utbildning sedd ur civil jämförelse?

Hur mycket skulle en liknande utbildning kosta civilt om jag bestämde mig för att göra den så, eller om jag kuggar marinens utbildning?

Hur mycket tillgång kan jag ha till dykarjobb efter genomförd utbildning? (Jag vet endast att röjdykarna bland annat får ***CMAS cert..)

Tack för all er hjälp och på återseende!

MVH

Adrien Hogg
 
Tack för länken men...

Det var inte riktigt det jag frågade om... Jag har formligen BOMBAT den sidan den senaste tiden men den besvarar tyvärr inte mina frågor.

Ingen som sitter inne med informationen?

Tack på förhand!

MVH

Adrien Hogg
 
Försöker igen...
som du säkert sett så utbildas dykarna till att kunna dyka till 57 m. med nitrox. Att civilt gå de kurserna som ger samma kompetens kostar många kronor. Kolla hos någon som som utbildar på nitrox så får du en uppfattning om kostnaden.
När det gäller jobb så beror det nog lite på vad du menar. Jobba som yrkesdykare eller som instruktör?
Om du vill kan jag ta och skicka dig lite infomartionsbroschyrer, jobbar på PliktV och kan se vad jag kan knåpa ihop.
/Henke
 
Hej igen...

Broschyrer har jag massor om röjdyk - men tack ändå!
Dessa besvarar dock inte heller mina ovanstående frågor till fullo. Jag antar att du inte heller kan ge specifika svar på dessa...

När jag menar jobb så menar jag alla sorters jobb inom dykning (alltså både instruktör och yrksedykare).

Du som jobbar på Pliktverket kanske då kan säga mig vilken dykarutbildning inom försvaret som är "bäst" (ger mest kompetens, högst kvalité etc)? Röjdyk, ADyk eller Armé-dyk?

Tack på förhand...

MVH

Adrien Hogg
 
yrkesdyk

röjdykarna får a-cert. det vill säga det lägsta certifikatet för yrkesdykare. så vitt jag förstår innebär det att du får arbeta som dykare men i princip bara med sök och mindre arbeten. (civilt) sen kan du bygga på den utbildningen med svetsning mm.

det här var aktuellt åtminstone 97 då jag också var inne på dina idéer...

/pelle
 
mer...

om de olika miltära dykgrenarna så kan jag bara säga att röjdyk eller eventuellt mindykarna är de enda grenarna som dyker "på riktigt". (ev. armédykarna också men såvitt jag vet dyker de bara med luft) a-dyk dyker inte - de simmar under vattnet. de får inte mycket till dykutbildning heller i o m deras begränsade dykuppgifter.

satsa på röjdyk - det är mitt tips om dykning är det du vill ha ut ur din värnplikt.
 
Angående certifiering

Tack för ditt svar!

Dock har jag ett par frågor som kvarstår om det du säger om A-cert stämmer:

(Följande är saxat från http://www.dib.nu/dok/utbildning.html)

-----------------------------------------------------

Certifikat

Det finns tre sorters certifikat för yrkesmässig dykning. Dessa utfärdas enligt SFS 1986:687 av Försvarsmakten, Marincentrum och är följande:

Certifikat A: Utfärdas för dykare som utbildats för dykning med lätt utrustning, med bärbart tryckluftsförråd ned till 30 m djup och med lätt utrustning som förses med luft från ytan ned till 40 m djup.

Exempel: Arbete i räddnings-, polis-, kustbevakningstjänst samt vid projekterings-, inspektions- och forskningsarbete.

Certifikat B: Utfärdas för dykare som utbildats för dykning med luft, för lätt och tung utrustning ned till 50 m djup.

Exempel: Arbete inom kraftindustrin samt vid anläggnings-, byggnads-, underhålls- och bärgningsarbete.

Certfikat C: Utfärdas för dykare som utbildats för dykning med blandgas och i klocka till större djup än 50 m.

-----------------------------------------------------

OM nu ovanstående stämmer borde väl röjdykarna bli certifierade med "tyngre" cert än just A (logiska vore väl B)? Röjdykarna (som idag är samma sak som mindykarna) blir ju certifierade ner till 57 m med NITROX... Eller finns det omständigheter som gör att utbildningen "diskvalificerar" sig som en utbildning för "tyngre" cert än A?
Röjdykarna får ju också vid examen en dykarbok - vilket också väl kännetecknar ett tyngre cert än A?

Eller har jag fått allt om den ack så stora bakfoten? :)

Tacskam för svar!

Tack på förhand...

MVH

Adrien Hogg
[Ändrat av Napoleon 2001-12-02 kl 22:46]
 
Re: mer...

perjohansson; sa:
a-dyk dyker inte - de simmar under vattnet. de får inte mycket till dykutbildning heller i o m deras begränsade dykuppgifter.

satsa på röjdyk - det är mitt tips om dykning är det du vill ha ut ur din värnplikt.

A-dyk får en mycket omfattande och god dykutbildning som omfattar såväl luft som syrgas. Deras utbildning på luftsystem är efter vad jag förstått närmast att jämföra med divemaster certifiering. Att de sen inte har dykning som huvuduppgift är ju en annan sak.
/Henke
 
ADyk vs röjdyk

Hej igen...

Då kvarstår ju sedan tidigare min fråga:
Vilken utbildning inom värnplikten ger den bästa och mest genomgående dykutbildningen?
Vilken av dessa utbildningar ger mig mest öppna dörrar civilt efter genomförd utbildning?

Jag vet sedan tidigare t ex att Adyk bara går ner till ett djup av max 8 m.

Tack igen för era svar!

Mvh

Adrien Hogg
 
Civila cert i marinen

Hejsan!

Jag har lite erfarenhet av civil certifiering inom flottan och kan väl säga att generellt så får man inom flottan certifikat av lägre nivå än vad utbildningen egentligen motsvarar. Har ex. vis kamrater som har kört båt i flottan i flera år men när de söker civil kompetens så får de inte tillgodoräkna sig sin sjötid även om det inte sysslat med annat än att köra båt. De måste med andra ord jobba ihop sin praktik/sjötid civilt. Vet ej om samma system gäller map dykeri men jag misstänker att så kan vara fallet. Skulle i så fall kunna förklara skillnaden i certifikat/färdighet du hittat.

Har för övrigt flera kamrater som är röj- eller mindykare och de är mycket nöjda med sina utbildningar, vilket även verkar vara fallet med övriga om jag tolkar kommentarerna i den har tråden rätt.

Hoppas att inlägget hjälper mer än det stjälper ;-)

GMY,

Per

NNNN
 
Röjdykare

Hej!

jag har inte själv varit röjdykare, men har en god vän som tjänstgjorde i Skredsvik. Jag var även där på besök och med min civila utbildning var jag imponerad av deras kompetens. Det är den enda dykutbildningen värd namnet inom det militära, med mycket få undantag. Tror att det även finns en handfull utbildade dykare inom tex. armén för att bistå ingenjörstrupper, men de är undantag.

Anledningen till att man som röjdykare inte får högre cert än A-nivån är att en del formella krav som ställs på B-cert nivå inte uppfylls. Därmed inte sagt att röjdykarna inte skulle vara kompetenta nog för den nivån.

Oavsett vad du vill göra med din frmatida dykkarriär- yrkesdyk eller dykinstruktör- så kommer du nog att få utbyte av röjdykarutbildningen. Dock ska väl ett varningens ord vara på plats - för dem som dykt mycket innan utbildningen kan det vara bitvis ganska tråkigt (sa de själva) under grundutbildningen då mycket är "old news".

Dessutom bör du betänka att röjdykarutbildningen är mycket, skulle nog säga extremt, fysisk. Jag var själv fallskärmsjägare och tyckte att röjdykarna fick häcken full av fysträning. Så om du inte gillar att kånka stockar, springa upp och ner för berg och ro utav bara h-e kanske du bör bita i det sura äpplet och pröjsa för en civil utbildning...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
benny_83 Sevärdheter inom sverige? Dykning 1
Köhlerstrand Angående dykutbildningar inom försvaret Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...