5.20 talang?

GustavOh; sa:
FJS90/91; sa:
tryffelsvinet; sa:
I avancerad yoga/meditation finns personer som kan sätta sig i trance med 2 hjärtslag/minut. De försörjer då endast hjärnan med syre. De borde ägna sig åt fridykning istället.

nää... inte fridykning, dom kan visa sin teknik för Randi så får dom 1milijon dollar.. Den milijonen kan dom sedan använda för att befria Tibet eller något annat hedervärt..

http://www.jamesrandi.org/1Mill.html

Nja, jag tror inte de är Randikandidater. Det är ju inget paranormalt med extrem kroppskontroll direkt. Bara väldigt väldigt svårt.

supernatural ingår i Randi-pengarna och e inte 2 hjärtslag i minuten supernatural så vet inte jag vad som är det... Nog fanken ingår det!
 
Nyttigt utan syre...

Att hålla andan tills dess syret är förbrukat är inte särskilt nyttigt... Eftersom människan dör utan syre.

När det gäller Yoga och att sänka sin puls (antal hjärtslag per minut) låter 2slag/minut rätt orimligt.

Att kroppen skulle förbruka mer syre i vatten för att hålla värmen är inte heller det riktigt korrekt. När vi (och andra däggdjur) går ned under vattnet kopplas den sk dykresponsen igång. Det innebär att pulsen sänks ordentligt samtidigt som ytterkärlen i kroppen drar ihop sig. Detta medför att syreåtgången minskar.

Att kroppen andas genom huden? Just det :)

Mvh
Niklas
 
Tydligen populärt - men livsfarligt. Klickar det, å Du dör..

Glöm inte att det från bara 17 meters djup är en helvetes väg upp..om det kombineras med djupdyk i fridykning.. Räcker skåda de förlamade svampdykare som finns i Medelhavet, om de nu är i livet mer...

Tillräckligt opålitligt med exploderande O-ringar i lufttuber, därav reservtuber alltså..
Inget fel på avslappning och värme i dräkten, sparar ofantligt mkt..luft.
Gillar också att överleva...och ha hjärnan fit'...dör nog tillräckligt med folk.
 
Re: Tydligen populärt - men livsfarligt. Klickar det, å Du dör..

Kirunafjällis; sa:
Glöm inte att det från bara 17 meters djup är en helvetes väg upp..om det kombineras med djupdyk i fridykning..

Alla normala människor dyker till 30meter med rätt utbildning om de vill det. Utan att utsätta sig för några risker. Att exprimentera på egen hand kan vara mycket farligt om man inte känner till hur kroppen fungerar.

Räcker skåda de förlamade svampdykare som finns i Medelhavet, om de nu är i livet mer...

De blev förlamade pga av bends små gasbubblor i blodet som satte sig i leder och ibland i hjärnan. De fick luft nedpumpat från ytan, dvs de andades luft under tryck. Det finns inget dokumetarat fall där fridykning gett bends. Det finns fall där fridykning skett efter apparatdykning gett bends. Så kombinera är inget bra.

Hålla andan och fridyka är den friaste formen av dykning, vet man om riskerna som finns är det mycket lätt att fridyka utan att utsätta sig för någon nämvärd risk.

Jag hänvisar än en gång till de svenska sidorna om fridykning där finns mycket matnyttigt att läsa. Men den som vill tävla med sig själv eller andra bör gå en kurs.

http://www.webvideo.nu/freediving/swedish.html
 
Andas genom huden?

I slutet av 70-talet gick jag enstjärnig dykkurs i en dykklubb. Instruktören sade då att kroppen även andas genom huden och att om en person sänktes ned i vatten med bara huvudet eller näsan ovan vattnet så drunknar han/hon till slut pga detta.

I den tron har jag alltså levt 25 år och om det är en myt så har jag kanske, om än i mycket begränsad omfattning, bidragit till spridning av denna. Dags att lära om alltså.

F.ö. gick jag bara fridykningsdelen, inte apparatdykningsdelen. Min kompis och jag, som var yngst, blev hotade med stryk av en äldre delatagare och vågade inte fortsätta. Något certifikat blev det alltså inte.
 
För det första, att man kan drunkna med huvudet över vatten är så befängt att jag inte ens orkar prata om det. Hur skulle man kunna ta ett långt bad hemma??
Om någon sagt det på 70 talet var han cirka 500 år efter sin tid. Huden andas INTE och porerna är inte hål in till blodet!

För det andra...
Djupet har ingen eller lite relevans vid fridykning. Jag fridyker ofta och gärna över 15 meter.
 
Funderar på det där med syrebrist.
Jag har i andra sammanhang träffat på eller läst om människor som utsatts för syrebrist av olika grad, varaktighet och frekvens. Min slutsats är att syrebrist aldrig är nyttigt, ibland skadligt och stundom dödande.
Undrar hur ni som fridyker, och erat förbund, ser på detta?
 
Dykning är ofarligt!

...så även fridykning, om man vet vad man gör och håller sig inom marginalerna :)

Tre risker med fridykning är

1) Överskrida sina gränser. Man "tvingas" andas under ytan, dvs drunknar eftersom man gått över gränsen för vad man klarar i djup och inte hunnit upp innan andningsreflexen drar in vatten (och eller får panik). Känna sin egen förmåga och aldrig dyka ensam är bra bot mot detta.

2) Hyperventilering. Medför att andingsreflexens gränser förskjuts, (den är beroende av mängden koldioxid) samtidigt som syremängden i lungorna bara ökar marginellt. Alltså ett mycket riskfyllt sätt att tänja gränsen...

3) Shallow water black out. När lungorna och luften i dem pressas ihop vid nedstigning förbrukas mer syremängd (molekyler) än normalt. När man sedan stiger mot ytan expanderar volymen och syrehalten i luftmängden rasar snabbt och kan därmed lätt orsaka medvetslöshet. Denna risk är direkt beroende av dykt djup.

Att det skulle vara några större faror med vare sig fridykning eller apparatdykning (nöjes) är inte korrekt, om man följer de riktlinjer som finns. De är inte påhittade utan bygger helt enkelt på fysikens lagar (och biologins ;) ). Visst kan man hoppa från höga höjder... men det finns en gräns, precis som med djupen.

Dyk lugnt! (och mycket!)

Niklas (PADI Divemaster)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.