P1 - Sommar

Hinner aldrig lyssna dagtid (still at work...) men tackar teknikutvecklingen för podradio. Sommar är ju (ofta, inte alltid!) störtskön underhållning.
Är det förresten någon med större teknikintresse än jag som har tips på billig ljudanläggning man kan koppla till sin ipod för att spela upp sina sommarprogram/låtar etc för en större publik? Typ högtalare till ipoden eller en radio man kan plugga in ett usb-minne i? Såg en grunka till ipoden och den kostade över tusen kronor, vilket är väsentligt över min budget...

/Frejs
 
Skall man lyssna på sommar i MP3-format, och ha med musiken, så måste man själv ladda ner programmen i .wma format och konvertera till MP3. Av upphovsrättsskäl är inte hela musiken med i de MP3 filer som SR lägger ut som poddflöde.
 
Kolla efter högtalare på netonet under Bärbartljud/Tillbehör MP3/Högtalare
Deras eget märke Avant för 249 spänn funkar gott och väl att spela upp ett radioprogram med
 
Jag lyssnar ju bara på P1 i vanliga fall, så Sommar känns helt naturligt. Beklagligt nog missade jag Hasse Alfredsson idag. Hon i lördags, Linda Olsson, lyckades (initialt) med att prata just om sån't som finns i de flesta människors liv (kärlek och vänskap), och på ett intressant sätt (sen blev hon i mitt tycke lite långrandig om kärleken till sina barn, men det kanske bara är som icke-förälder jag tycker det?).

Sommarens kalkon i mitt tycke är Tomas Ledin. Han begick samma misstag som hädangångne Tore Skogman gjorde i sitt sommarprogram: Han var skitdryg. Och det blir speciellt oklädsamt för en folkkär artist, som ovanstående.

Ni andra lyssnare, vad har ni tyckt?
 
Om man missat ett program kan man ju lyssna igen i 30 dagar, inkl musik.

Och mitt tips är den norske utrikesministern. Många intressanta vinklar på vår relation till vårt närmsta grannland.
 
Trottoarbonden: Jag håller helt med om att Hasse Alfredssons program var bra, bara det att han säger "...så, jag tänkte köra samma musik som i mitt program för femti år sedan." var ju ett kul grepp.

Cecilia Frode däremot var inte värst rolig.

Min favorit hittills i sommar är Nour El-Refai, ståuppare och skådespelerska. Bra musik (trots att hon sa att hon inte gillar musik!) och en lagom sötsur beskrivning av sin väg från barndomens utanförskap till att stå på scenen, som också visat sig vara rätt trixigt. Bra med en som upplevt problem och vågar ta upp dem. Det var iaf en annan historia än 95% av de svenska kändisarna tycks kunna bjuda på...
 
Som hängiven P1 och P2-lyssnare så tillhör "Sommar" även för mig ett trevligt inslag även om jag i år missat alltför många program. Jag får dock slå ett slag för Christian Lindbergs program från förra veckan. Christian är trombonist och världsartist och blev av facktidskriften Brass Ballentin utsedd till en av 1900-talets största blåsare tillsammans med Miles Davis och Louis Armstrong. Dessutom en intressant personlighet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...