Stort knivintresse - välj din favoritkniv

kolla in www.edgepal.com. Verkar vara bra och genomtänkta grejer. Särsklit Chef tilltalar mig men det blir ju lite saker att plocka med.

//Per
Hej här kommer mitt första inlägg på detta forum.
Är även jag intresserad av denna konstruktion. Vet att många tycker priset är högt men tycker ändå det är överkomligt om den är så bra som konstruktören påstår.
Jag har konstaterat att jag förmodligen aldrig kommer att kunna slipa med gott resultat på frihand. Här verkar det ganska enkelt att välja vilken vinkel som önskas för knivar för olika ändamål.

Jag har förstått att Depaul som som tydligen har stor erfarenhet av olika slipverktyg var besviken på den enklare modellen basic av olika anledningar.

Jag har dock inget behov av en portabel slip så det är bara chef modellens fördelar och nackdelar jag är intresserad av.

Jag är medveten om att jag kommer att behöva komplettera med andra stenar än den som följer med för exempelvis få ordning på de knivar jag tidigare misslyckats med.

Mvh BjörnLj
 
Hej här kommer mitt första inlägg på detta forum.
Är även jag intresserad av denna konstruktion. Vet att många tycker priset är högt men tycker ändå det är överkomligt om den är så bra som konstruktören påstår.
Jag har konstaterat att jag förmodligen aldrig kommer att kunna slipa med gott resultat på frihand. Här verkar det ganska enkelt att välja vilken vinkel som önskas för knivar för olika ändamål.

Jag har förstått att Depaul som som tydligen har stor erfarenhet av olika slipverktyg var besviken på den enklare modellen basic av olika anledningar.

Jag har dock inget behov av en portabel slip så det är bara chef modellens fördelar och nackdelar jag är intresserad av.

Jag är medveten om att jag kommer att behöva komplettera med andra stenar än den som följer med för exempelvis få ordning på de knivar jag tidigare misslyckats med.

Mvh BjörnLj
Precis. Basic var en besvikelse. Hur den här är vet jag tyvärr inte. Konstruktionen är i princip den samma men allting verkar vara stadigare byggt. Jag är dock tveksam ändå. Mina knivar ger jag ganska ofta en egg på under 18 grader (sammanlagt) med efterföljande mikroegg på ca 30 grader. Jag är rätt säker på att det här brynet inte klarar så små vinklar.

~Paul~
 
Precis. Basic var en besvikelse. Hur den här är vet jag tyvärr inte. Konstruktionen är i princip den samma men allting verkar vara stadigare byggt. Jag är dock tveksam ändå. Mina knivar ger jag ganska ofta en egg på under 18 grader (sammanlagt) med efterföljande mikroegg på ca 30 grader. Jag är rätt säker på att det här brynet inte klarar så små vinklar.

~Paul~

En fråga ang. mikroeggar, hur grovt brukar du gå tillbaka i slipstegen för att få till mikroeggen? Jag kan tänka mig allt allra grovaste stenarna är overkill när det är så lite metall som behöver slipas ner.
 
En fråga ang. mikroeggar, hur grovt brukar du gå tillbaka i slipstegen för att få till mikroeggen? Jag kan tänka mig allt allra grovaste stenarna är overkill när det är så lite metall som behöver slipas ner.
Det beror på vilken typ av mikroegg jag är ute efter. Vill jag ha den lite "taggig" så kör jag några drag med ett diamantbryne på ca 350 i strävhet. I vanliga fall så kör jag dock ett antal svep med ett keramiskt bryne på 1200, dvs Spydercos vita stavar. Det gör jag dock först efter att jag satt dit en polerad grundegg.

Metoden är således: Skapa en grundegg med grovt, medelgrovt, fint och ultrafint bryne. Strigla sedan ända ned till submikronnivå så att man erhåller en polerad egg. Dra sedan ett antal svep på större vinkel med valbart bryne för att skapa mikroegg.

~Paul~
 
Precis. Basic var en besvikelse. Hur den här är vet jag tyvärr inte. Konstruktionen är i princip den samma men allting verkar vara stadigare byggt. Jag är dock tveksam ändå. Mina knivar ger jag ganska ofta en egg på under 18 grader (sammanlagt) med efterföljande mikroegg på ca 30 grader. Jag är rätt säker på att det här brynet inte klarar så små vinklar.

~Paul~
Tack för snabbt svar! När jag tittar på EdgePals hemsida så står det att den klarar vinklar från 3- 22 grader. Betyder det att den klarar 6-44 grader totalt?
Är bara en nyfiken amatör på ämnet men vill gärna lära mig så det kanske kommer frågor som borde vara självklara men ställer dem ändå.
Misstänker att kvalitet på kniven påverkar vilken vinkel som är möjlig att lägga som gör att kniven är tillräckligt vass men ändå håller skärpan hyfsat.
 
Tack för snabbt svar! När jag tittar på EdgePals hemsida så står det att den klarar vinklar från 3- 22 grader. Betyder det att den klarar 6-44 grader totalt?
Är bara en nyfiken amatör på ämnet men vill gärna lära mig så det kanske kommer frågor som borde vara självklara men ställer dem ändå.
Misstänker att kvalitet på kniven påverkar vilken vinkel som är möjlig att lägga som gör att kniven är tillräckligt vass men ändå håller skärpan hyfsat.
Jag har tolkat det så som du skriver, mellan 6 och 44 grader totalt. Ett stort och fullt tillräckligt spann för mina behov.

//Per
 
Om manicken ligger på mellan 6-44 g så borde det fungera. Basic klarade det inte.

Basic hade dessutom en otrevlig svikt i den tunna styrpinnen som resulterar i att man inte kan anbringa någon större kraft eftersom vinkeln då inte är koncis. Det resulterade i att slipfasen blev ojämn/vågig.

Visserligen så är det inte meningen att man skall pressa på för kung och fosterland men pga den tämligen fina strävheten i brynet så är man nästan tvungen att trycka till lite extra för att det skall hända något.

Det här brynet ser dock avsevärt robustare ut och svikten är förmodligen eliminerad. Trots det skulle jag inte köpa det eftersom priset är ganska högt med tanke på konkurrensen.

~Paul~
 
Hej här kommer mitt första inlägg på detta forum.
Är även jag intresserad av denna konstruktion. Vet att många tycker priset är högt men tycker ändå det är överkomligt om den är så bra som konstruktören påstår.
Jag har konstaterat att jag förmodligen aldrig kommer att kunna slipa med gott resultat på frihand. Här verkar det ganska enkelt att välja vilken vinkel som önskas för knivar för olika ändamål.

Jag har förstått att Depaul som som tydligen har stor erfarenhet av olika slipverktyg var besviken på den enklare modellen basic av olika anledningar.

Jag har dock inget behov av en portabel slip så det är bara chef modellens fördelar och nackdelar jag är intresserad av.

Jag är medveten om att jag kommer att behöva komplettera med andra stenar än den som följer med för exempelvis få ordning på de knivar jag tidigare misslyckats med.

Mvh BjörnLj

Hej och Välkommen!

Frihand slipning passar kanske inte alla och här är en slipmanick till hjälp,
Jag köpte en Basic av Thomas när jag började med convexa eggar 2007.
Den var till stor nytta när jag virrade bort mig och behövde komma tillbaka till en bra egg.

Snart upptäckte jag att det gick fortare att köra på fri hand, så numera får EdgePal Basic vila.
Vid större omslipningar använder jag också en liten bandslip.
Kylning med en vattenhink i närheten är då ett måste.

Jag har pratat en hel del med Thomas per telefon och han vet onekligen mycket om eggar!
För den som vill kunna slipa sina eggar med samma resultat varje gång,är en slipmanick säkert att föredra.

Om det är Chef eller nåt annat man ska ha vet jag ej eftersom jag nöjer mig med frihands resultatet.

Hursomhelst är Thomas en bra person att göra affär med och jag har till och med fått en graverad sameslida som gåva av honom!
Slidan används tillsammans med en ärvd samekniv ,som saknade en vettig slida.

Thomas har levt med nomadiserande samer i 20 år innan de blev bofasta, så han kan en del.


Mikael
 
dePaul;627923 Det här brynet ser dock avsevärt robustare ut och svikten är förmodligen eliminerad. Trots det skulle jag inte köpa det eftersom priset är ganska högt med tanke på konkurrensen. ~Paul~[/QUOTE sa:
Vilka andra slipverktyg tänker du då på? Jag såg något som påminde om EP Chef på din hemsida. Jag tror den hette EdgePro, finns den att köpa i Sverige. En som det pratas mycket om på olika forum är Tormek. Inbillar mig kanske men kräver inte denna mer erfarenhet i slipning än föregående modeller. Har även sett att Sharpmaster lovordas men den klarar väl inte större arbeten som att rädda knivar där slipvinkeln är kass pga handhavande fel med diverse slipverktyg..

Funderar även på en sak gällande EdgePal. Finns en gradskala för exakta vinklar. Eftersom blad har lite olika utformning, parallella och trekantiga borde det väl vara praktiskt omöjligt ?

/BjörnLj
 
1. Vilka andra slipverktyg tänker du då på?

2. Jag såg något som påminde om EP Chef på din hemsida. Jag tror den hette EdgePro, finns den att köpa i Sverige.

3. En som det pratas mycket om på olika forum är Tormek. Inbillar mig kanske men kräver inte denna mer erfarenhet i slipning än föregående modeller.

4. Har även sett att Sharpmaster lovordas men den klarar väl inte större arbeten som att rädda knivar där slipvinkeln är kass pga handhavande fel med diverse slipverktyg..

5. Funderar även på en sak gällande EdgePal. Finns en gradskala för exakta vinklar. Eftersom blad har lite olika utformning, parallella och trekantiga borde det väl vara praktiskt omöjligt ?
1. Först och främst Sharpmakern. Det går att komma ned i små vinklar. Hemligheten är att tilta upp basplattan och köra omväxlande några drag på vänster respektive höger sida.

Jag brukar tejpa fast ett billigt diamantbryne från Lidl på en av stavarna till S-makern. På det viset erhåller jag ett bryne med rejälv avverkningsgrad i ett och samma system. Det finns dessutom diamantstavar att köpa som extra tillbehör till S-makern. Dessa är dock dyra och inget jag rekommenderar.

2. Edge Pro är ett mycket bra system vars enda nackdel är att det inte går att ställas in på riktigt snäva vinklar.

3. Tormek är ocks¨mycket bra men lite bökig att sätta upp i samband med varje liten touch up. Tormeken går heller inte (vad jag vet) ställa på riktigt snäva vinklar med de tillhörande jiggarna. Man är tvungen att köra på frihand. Med jämna mellanrum så måste man också rikta hjulet och plana ytan. Extra bök således.

4. S-makern är i sitt originalutförande inte ämnad åt reprofileringar eller seriösa slipsessioner. Det är helt enkelt ett avancerat bryne som hjälper dig att hålla ordning på vinklarna. Dock har den potential till andra arbeten, som jag beskriver under punkt nr 1.

5. Alltså du kan inte få fram en konvex vinkel med Edge Pal grundsinställning. Det finns dock inget som säger att du inte kan strigla fram en sådan efter avslutat grundarbete. Dvs du lägger på en lite konvex mikroegg med hjälp av en läderrem mättad med slippasta.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.