Fälgar mtb

Hej! Är ny mtb cyklare och verkligen gillar det. Har en scott hybrid med däckdimension 622=28". Men jag cyklar på mycket steniga smala stigar med mycket rötter och upplever att fälgarna lätt blir skeva. Så jag undrar om det är dimension 622 som är lämpligt och sen om man ska ha andra fälgar mina är ju någon standard väg fälg.
 
Det är nog snarare hjulbyggandet och inte fälgen som sådan, som det är fel på. Alltför många "hjulbyggare" och cykelaffär tar alltför lätt på ekerspänningen och bryr sig inte ens om att kolla ekerspänningen med en ekertensiometer.
/Niklas
 
Hur hjulen håller är helt avhängigt hur väl de är ekrade, dina hjul behöver riktas och ekrarna spännas. Cykla inte på skeva hjul. Hjulriktning kan alla cyklister lära sig, det kräver bara lite noggranhet.
go tur
 
Ekertensiomer är överkurs för en glad amatör.
Spela lite harpa på hjulen så hör du.
Alla eker på samma sida ska ha mer eller mindre samma tonhöjd, då är de lika spända.
Låter det pling, pling pling, .... så är det bra.
Låter det pling, plong, pling, så är något fel.
Tonhöjd mellan sidorna är olika, eftersom du har en offset i naven för drev och eventuellt bromsfäste. Undantag är framhjul utan skivbroms, där borde alla eker ha samma tonhöjd.

Jag brukade först rikta hjulen efter gehör och när de låter hyfsat jämn så finjusterar man de så att de även blir helt raka. Sen kontrollerar man tonhöjd igen och ev. justerar efter.
 
Mja, spela harpa metoden är ju utmärkt för att få jämn ekerspänning på respektive sida om hjulet. Däremot är den mindre lämplig för att avgöra om ekerspänning är lagom (ca 1000-1200 N på den sida som ska vara hårdast spännd, alltså på höger bak respektive vänster fram om du har skivbroms). Det är här som ekertensiometern kommer in i bilden. Ju hårdare spända ekrar, ju starkare och hållbarare blir hjulet och det är fälgen som avgör hur hårt ekarna kan spännas utan att fälgen kollapsar.
/Niklas
 
Mja, spela harpa metoden är ju utmärkt för att få jämn ekerspänning på respektive sida om hjulet. Däremot är den mindre lämplig för att avgöra om ekerspänning är lagom (ca 1000-1200 N på den sida som ska vara hårdast spännd, alltså på höger bak respektive vänster fram om du har skivbroms). Det är här som ekertensiometern kommer in i bilden. Ju hårdare spända ekrar, ju starkare och hållbarare blir hjulet och det är fälgen som avgör hur hårt ekarna kan spännas utan att fälgen kollapsar.
/Niklas

Du har helt rätt Niklas. För att bygga optimala hjul krävs en tensiometer.
Problemet är bara att för många fälgar i färdig byggda hjul finns ingen information hur hög spänning de verkligen tål, så det blir gissning ändå.
Och är spänningen såpass högt att det låter pling, så brukar det funka. Bara det är jämt.
Sen är hjulbygge / riktning en sak som kräver en viss erfarenhet, så man måste vara beredd att det kanske behövs några försök innan det blir bra.
Till att börja räcker en bra ekernyckel, nästa steg ett bra riktställ. Sen en tensiometer när man strävar efter perfektion. Sista steget hoppade jag, så mina hjul blev bara bra.
 
Du har helt rätt Niklas. För att bygga optimala hjul krävs en tensiometer.
Problemet är bara att för många fälgar i färdig byggda hjul finns ingen information hur hög spänning de verkligen tål, så det blir gissning ändå.
Och är spänningen såpass högt att det låter pling, så brukar det funka. Bara det är jämt.
Sen är hjulbygge / riktning en sak som kräver en viss erfarenhet, så man måste vara beredd att det kanske behövs några försök innan det blir bra.
Till att börja räcker en bra ekernyckel, nästa steg ett bra riktställ. Sen en tensiometer när man strävar efter perfektion. Sista steget hoppade jag, så mina hjul blev bara bra.

Jag kan bara utgå från mig och mina egna erfarenheter när det gäller hjulbygge. Då hjulen numera håller bra, är det sällan jag behöver rikta dem eller bygga nytt. Men när så sker, så är de inte ovanligt att ekertensiometern visar på ca 500N, när jag först undrar om de börjar bli klara. D.v.s. hjulet har då bara nått ungeför halva sin potentiella styrka. Då vet jag att jag kan spänna ekarna ytterligare ca 1 varv och få fullstarka hjul.
/Niklas
 
Även om cykelhjul är statiska så brukas de dynamiskt, http://sheldonbrown.com/wheels.html har utmärkta tips om hjul bland annat.

Vill du veta lite mer om hjul och dess komponenter rekommenderas Jobst Brandts The Bicycle Wheel, den finns på Amazon.com och som .pdf på nätet. Den räknar med 500-1000 Nm i ekerspänning, vilket kan tas som riktvärde.
go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
Meldramiriel Fälgar för tunga cyklister Mountainbike 11
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
bikerboy Fälgar? Mountainbike 8
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...