Lättpackningskurs i Klippiga Bergen

Det är skönt att veta att vi i åtminstone har en engagerad läsare. ;)

Helst skulle vi såklart vilja att Fjäderlätt gjorde BPL och andra webbplatser överflödiga, men riktigt där är vi ju inte.
 
Sådana inlägg kan du hålla för dig själv!

Det är för f_n inga konstigheter att skicka en länk till något kräver medlemskap.

Valet är helt och hållet ditt att gå med eller inte, men nu finns i alla fall alternativet!

//Peter

HAHA! Vad kul att du blir arg! Dålig morgon eller har ditt excelark gått förlorat? Gå och väg nåt istället!

Jag hade tyckt det hade varit skitkul att läsa vad folk tyckte om sin silnylonpuppor till tält och sina hifi-kläder, men istället möts jag av prenumerationserbjudande. Tyvärr är jag väl så blåögd att jag förväntar mig att när man länkar till en 'artikel' (till skillnad från en fysisk produkt) så ska informationen vara fri. Har inte vant mig vid lättviktskapitalismen än.
 
"The combination of running shoes and snowshoes was a good choice for our conditions. Most of us allowed our feet to get wet, but our feet stayed warm. In colder conditions, it would have been more important to keep our feet dry. "

Här tycker jag man har något att diskutera. Det ser ut att ha varit kring eller stax över nollan under kursen i bergen? Ni kanske hade en väldigt tillförlitlig väderprognos före start, men ändå, om temperaturen oväntat hade fallit 5-10 grader hade det nog blivit ganska otrevligt? Hade ni alternativ för fötterna då eller hade ni tvingats till reträtt mot lägre terräng?

Förbudet mot dun - Tycker du det var motiverat? Jag har svårt att se att det skulle varit ett problem under era förhållanden, och sovsäck/jackor kunde då varit varmare/lättare. Men ni kanske simulerade en mycket lång vistelse iofs, då dunet kan bli genomfuktat.

De stora golite-tälten, lite överdrivet med takhöjd och inget golv, det skulle nog vara torrare och trevligare med mindre endukstält med golv utan att det blir tyngre? Eftersom ni använde vedspisar antar jag att ni inte lagade mat inne i tälten. Med gaskök vore det annars problemfritt med så mycket utrymme och det ger ju lite trivselvärme. (Jag har ett Golite Hex själv, öppen held funkar inte men någon gång har jag tänt en marshall inne i det, det var ganska funkis)
 
Bra artikel

Jättebra artikel och packlistegenomgång! Bra jobbat, grabbarna fjäderlätt! Skitbra att ni säger vad som är dåligt, det är alltför mycket "det här är bäst för det använder jag" på utsidan. Verkar som att våra utrustningslistor börjar närma sig varandra, förutom att jag har en fulltung ryggsäck och ett vanligt kök (samt numer bär en 11 kg tung bebis). Köket verkar onekligen intressant.

Lätta Goretexkängor funkar ganska bra, men man blir blöt i dom också om man pulsar länge i blötsnö, jag har ett par Lasportiva (1200g). Håller dock vätan ute lite längre än membran-löparskor och värmer bättre. Vet inte om det finns nåt som är lätt, skönt att gå med och klarar blötsnö, det närmaste man kommer är kanske lättaste modellerna av Lundhagskängor (Ranger mid 1400g)?
 
Lätta Goretexkängor funkar ganska bra, men man blir blöt i dom också om man pulsar länge i blötsnö, jag har ett par Lasportiva (1200g). Håller dock vätan ute lite längre än membran-löparskor och värmer bättre. Vet inte om det finns nåt som är lätt, skönt att gå med och klarar blötsnö, det närmaste man kommer är kanske lättaste modellerna av Lundhagskängor (Ranger mid 1400g)?

Rent teoretiskt så borde ett par GoreTexkängor hålla tätt, ihop med ett par damasker bör det ju klara snö. Men i alla fall för min del har det visat sig att de GoreTexfodrade skor jag haft (ett par Merrell och ett par Alfa, de senare mycket bra i övrigt) ganska snart börjar ta in vatten på ovansidan där det blir ett veck. Så för hanteringen av väta börjar jag misströsta kring GT. Kanske har jag bara haft otur.
 
Det blir lite mycket baksug i ett par täta skor som kan dra tillbaka kondensen genom membranet,kanske nån borde fixa till ett par skor med någon typ av snorkel eller stoppa i ett sugrör i skaftet.


peter
 
Senast ändrad:
HAHA! Vad kul att du blir arg! Dålig morgon eller har ditt excelark gått förlorat? Gå och väg nåt istället!

Jag hade tyckt det hade varit skitkul att läsa vad folk tyckte om sin silnylonpuppor till tält och sina hifi-kläder, men istället möts jag av prenumerationserbjudande. Tyvärr är jag väl så blåögd att jag förväntar mig att när man länkar till en 'artikel' (till skillnad från en fysisk produkt) så ska informationen vara fri. Har inte vant mig vid lättviktskapitalismen än.

Gå nån annan stans om du ska vara otrevlig mot folk!
 
"The combination of running shoes and snowshoes was a good choice for our conditions. Most of us allowed our feet to get wet, but our feet stayed warm. In colder conditions, it would have been more important to keep our feet dry. "

Här tycker jag man har något att diskutera. Det ser ut att ha varit kring eller stax över nollan under kursen i bergen? Ni kanske hade en väldigt tillförlitlig väderprognos före start, men ändå, om temperaturen oväntat hade fallit 5-10 grader hade det nog blivit ganska otrevligt? Hade ni alternativ för fötterna då eller hade ni tvingats till reträtt mot lägre terräng?

Förbudet mot dun - Tycker du det var motiverat? Jag har svårt att se att det skulle varit ett problem under era förhållanden, och sovsäck/jackor kunde då varit varmare/lättare. Men ni kanske simulerade en mycket lång vistelse iofs, då dunet kan bli genomfuktat.

De stora golite-tälten, lite överdrivet med takhöjd och inget golv, det skulle nog vara torrare och trevligare med mindre endukstält med golv utan att det blir tyngre? Eftersom ni använde vedspisar antar jag att ni inte lagade mat inne i tälten. Med gaskök vore det annars problemfritt med så mycket utrymme och det ger ju lite trivselvärme. (Jag har ett Golite Hex själv, öppen held funkar inte men någon gång har jag tänt en marshall inne i det, det var ganska funkis)

Väderleksrapporterna stämde ganska bra. Det hade varit skitväder veckan innan, vilket gav Ryan Jordan vissa bekymmer. Vi hade ju bra väder, fast det var i princip under nollan hela tiden.

Sannolikheten för att det skulle blir riktigt kallt (-15-20 C) under dagtid var nog ganska låg. Detta hade kanske kunnat ställa till problem med fötterna. Att nattemperaturen kunde sjunka ditåt var vi beredda på och hade klarat. Men det hade inte varit något skönt :)

Man håller ju värmen i fötterna förvånansvärt bra så länge man rör sig ordentligt, vilket vi gjorde under dagtid. Och kvällar och nätter är man nedbäddad.

Det är en bra fråga du ställer, för jag inser att jag inför en framtida upprepning av en sådan här tur skulle ta med mig ett par goretex-sockar, sprillans nya, i reserv. 90 gram är det nog värt. Med detta hade jag kunnat köra dubbla innersockar och dubbla goretex-sockar och klarat riktigt kallt väder. Funderar på en sådan lösning för svenska vinterförhållanden. Men skorna måste såklart vara stora nog.

Precis som du skriver så simulerade vi en längre expedition utan resupply i arktiska ödemarker. Därav dunförbud och eldning med vedspisar. Tälten var dels ett test av Golites tält (gissar jag) men också för att illustrera hur delad utrustning kan bli lättare. Det var också viktigt ur social synvinkel att dela tält. Teambuilding och samarbete etc.

Jag tyckte tältet fungerade bra. Så länge det är kallt blir det ju inte blött inne i dem. Däremot vet jag inte hur de tål hårda vindar. För svenskt kalfjäll på vintern föredrar jag att vara helt innesluten i tyg om det börjar yra och blåsa kraftigt. Den typ av finkornig snö som blåser in genom myggnät är ju svår att stoppa annars. Men vi hade samtliga någon form av bivacksäck av ripstop med DWR, så vi hade klarat oss även under sådana förhållanden. Sedan hade det såklart inte varit särskilt mysigt inne i tältet i en sådan situation.
 
Jag hade ett par Lundhhags Coverboots för ganska många år sedan. De var ok för tillfälliga vad etc, men fick hål när jag använde dem som "ytterkängor" en hel helg i fjällmiljö på senhösten. Som ytterstövel tillsammans med snöskor kanske de skulle funka bra; primärslitaget blir ju på snöskon. Qa 450 gram paret tror jag. Kanske skulle varit funkis för era förhållanden. Personligen kan jag leva med blöta fötter ner mot 5-10grader, sen vill jag hålla dem torra även om det innebär några extra hekton att lyfta varje steg.
 
Ja, nu svarade jag otrevligt på någon som var otrevlig mot mig. Så fungerar det här i världen.
Var lärde du dig det? Sandlådan? "-Mamma. Han va faktist dum först!" Innan du fortsätter kanske du skulle vilja sätta ut ditt namn? Eller hade du tänkt lägga barnsligheterna på sån nivå att du kan få problem om någon vet var du bor? Annonyma spydigher passar bättre på e24 och Aftonbladet, eller såna där webcommunities där ni ungar mobbar varandra. Testa där vettja!

Sådärja, nu kan du va dum mot mig så känns det bra igen. ;)
 
Jag hade ett par Lundhhags Coverboots för ganska många år sedan. De var ok för tillfälliga vad etc, men fick hål när jag använde dem som "ytterkängor" en hel helg i fjällmiljö på senhösten. Som ytterstövel tillsammans med snöskor kanske de skulle funka bra; primärslitaget blir ju på snöskon. Qa 450 gram paret tror jag. Kanske skulle varit funkis för era förhållanden. Personligen kan jag leva med blöta fötter ner mot 5-10grader, sen vill jag hålla dem torra även om det innebär några extra hekton att lyfta varje steg.

Vi gjorde ju inga vad över fotknölarna, annat än något snabbt steg om jag minns rätt. Men frågan är hur jag hade gjort om detta blivit aktuellt. Eftersom alla vattendrag vi stötte på var smala så hade jag förmodligen tagit av alla strumpor och gått över i enbart skorna. Men vid längre vad vid så låga temperaturer så kan man ju tappa väldigt mycket känsel i fötterna. Ont gör det också.

Förmodligen hade jag knutit på mig mina holkar, jag hade ju redan band för de vanliga byxorna runt fotknölarna. Så summa summarum känns coverboots inte så attraktiva.

Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.