Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra?

Hej!
Jag har bestämt mig för att det vore kul att börja vandra lite och har googlat som en galning på saker att ha på fötterna.

När det gäller turer tänker jag mig mest vår/sommar/höst längs leder lite här och var i västra Sverige och då antagligen mest dagsturer och kanske att man övernattar nånstans någon gång, men har även snackat lite om att det hade varit kul att gå mellan stugor i Norge nån gång, så skorna får gärna hålla för det också (men typ max 15 kg packning då). Vill helst ha lite lättare skor på fötterna då de flesta turerna lär bli på låglandet, och har definitivt inga Everest-planer i sikte :)

Jag var med några kompisar på Kebnekaise för några år sen och gick i ett par utslitna "kängor" från Engelsons för ett par hundralappar (typ nått sånt här: https://www.engelsons.se/midkanga-resele-svart ). Givetvis var det hällregn hela tiden och inte så jättekul för fötterna :)

Har läst lite här på forumet och förstått att många inte gillar Gore-tex då det är svårt att få torrt när man är ute flera dagar på fjället i regn. Men har också läst om vattentäta strumpor (neopren.. ?) så just nu står jag och stampar i kängdjungeln och undrar vad som passar mig bäst:

- Trailskor: låter ju härligt men känns inte så mångfunktionellt? Tänker att går jag på sommaren kan jag ta ett par vanliga Nike-gympaskor på en dagstur t.ex.
- Fodrad känga, typ Lundhags Bjerg? https://www.outnorth.se/lundhags/bjerg-men-s-mid#TeaGreen Har även kollat lite på Haglöfs men känns ju väldigt svårt att jämföra då alla produkttexter säger samma saker. https://www.haglofs.com/se/sv-se/haglofs-ridge-mid-gt-men/p/497800-2C5.html
- Skalkänga, typ Lundhags Tjacke Mid? https://www.outnorth.se/lundhags/tjakke-mid#TeaGreenBlack ?

Och om det är hällregn så kör man på en sån där vattentät neoprenstrumpa..?

Tips och råd skulle uppskattas enormt!
 
Neoprene

Neoprene är inte vattentätt. Däremot står vattnet relativt stilla i en neoprenestrumpa och då värms det upp dvs. du blir inte kall om fötterna.

Sealskinz strumpor är vattentäta men många tycker som jag, dom går sönder och börjar läcka väldigt fort. Ett par dygn när det gäller mig.

Det är inte farligt att vara blöt om fötterna. Så länge man går så håller man sig varm och när man tar rast så kan man ta av sig och torka sig. Det är därför många upptäckt att det går bra med trailskor - utan Goretex .
 
Jag tillför kategorin som inte alls uppskattar att vara blöt om fötterna. Så för svenska fjäll och skog rekomenderar jag exempelvis Lundhags Forest II. Går i ett par liknande sedan 25år. Alternativet som föräldrageneration alltid gick i är gummistövlar av bättre sort. Det är alltid blött bredvid asfalten.
 
Vi är alla olika och har olika preferenser och fotformer.

Nackdelen med blöta fötter är två,
komfort och uppblöt hud som lättare går sönder vid skav.

Personligen har jag varma fötter och svettas en del om fötterna vilket gör att jag är utsatt för skavsår speciellt som jag har breda och höga fötter.
Jag vill undvika goretex och likande membran sommartid det blir för varmt och för stor risk för lukt. På vintern är situationen annorlunda.

Du bör specificera dina fötter och preferenser mera innan vi kan ge råd riktade till dig.

Thure
 
Neoprene är inte vattentätt. Däremot står vattnet relativt stilla i en neoprenestrumpa och då värms det upp dvs. du blir inte kall om fötterna.

Sealskinz strumpor är vattentäta men många tycker som jag, dom går sönder och börjar läcka väldigt fort. Ett par dygn när det gäller mig.

Okej, kanon! Bra att veta.

Så för svenska fjäll och skog rekomenderar jag exempelvis Lundhags Forest II..

Dom ser bra ut, kan vara ett alternativ om jag behöver en dedikerad fjällkänga men känns lite "klumpigt" ut för mina miniturer tänker jag. Men tack för tips!

Jag vill undvika goretex och likande membran sommartid det blir för varmt och för stor risk för lukt. På vintern är situationen annorlunda.

Du bör specificera dina fötter och preferenser mera innan vi kan ge råd riktade till dig.

Okej, bra! Jag brukar också vara rätt varm om fötterna, svettas mycket sommartid osv. Vad kan man säga mer, upplever ibland att mina fötter (iaf högerfoten) är pyttelite bredare än vanligt, men osäker på om jag behöver såna som är dedikerade "wide", trooor inte det ändå. Men kanske. Jag är 178 cm och väger 72 kg om det hjälper nått :)
 
Börja med trailskor om du går i din närmiljö. Om du sedan ser behov av vattentäta och kraftigare skor för fjällmiljö så tar du i lugn och ro och skaffar ett par och går in dom hemma.

Själv har jag gått över till trailskor och ser både för- och nackdelar. Men fördelarna överväger för tillfället. Hade jag köpt kängor idag hade jag valt skalkängor och dubbla sockar.
 
Alltför sällan nämns torra ombytesstrumpor och sockar samt iläggssulor.
Brukar byta vid lunchrasten.
Walkingskor, Trailskor eller skalkängor beroende på terrängförhållanden och utlovad nederbörd.

go tur
 
Skulle föreslå läderskor utan membran hemmavid. Varför inte Hanwag Robin som berörs i en annan tråd.

Kanske någon Lundhagare skalsko med cellgummifot om du skall fjällvandra.

Thure
 
Börja med trailskor om du går i din närmiljö. Om du sedan ser behov av vattentäta och kraftigare skor för fjällmiljö så tar du i lugn och ro och skaffar ett par och går in dom hemma.

Själv har jag gått över till trailskor och ser både för- och nackdelar. Men fördelarna överväger för tillfället. Hade jag köpt kängor idag hade jag valt skalkängor och dubbla sockar.

Tack för tips! Har du möjlighet att förklara lite närmre ang för och nackdelarna med trailskor som du ser det? Och även kontra vanliga löparskor som man ändå har liggandes?

Alltför sällan nämns torra ombytesstrumpor och sockar samt iläggssulor.
Brukar byta vid lunchrasten.
Walkingskor, Trailskor eller skalkängor beroende på terrängförhållanden och utlovad nederbörd.

go tur

Yes, bra tips!

Skulle föreslå läderskor utan membran hemmavid. Varför inte Hanwag Robin som berörs i en annan tråd.

Kanske någon Lundhagare skalsko med cellgummifot om du skall fjällvandra.

Thure

Okej! Kollade dom, men det står att dom väger närmare ett kilo per sko? Är det inte mycket för lägre skor?

Tack! Just nu tänker jag att jag kanske skaffar Lundhags-skalsko inför fjällturer till våren och kör på med vanliga gympadojjor/dom gamla Engelsons-kängorna med ombytesstrumpor för mina mindre turer i närområdet.. ? (Vill helst inte behöva köpa två olika par med en gång nämligen)

Vill tacka för alla tips hittills!
 
Neoprene är inte vattentätt. Däremot står vattnet relativt stilla i en neoprenestrumpa och då värms det upp dvs. du blir inte kall om fötterna.

Sealskinz strumpor är vattentäta men många tycker som jag, dom går sönder och börjar läcka väldigt fort. Ett par dygn när det gäller mig.

Det är inte farligt att vara blöt om fötterna. Så länge man går så håller man sig varm och när man tar rast så kan man ta av sig och torka sig. Det är därför många upptäckt att det går bra med trailskor - utan Goretex .

Ehhhhh, neopren är HELT vattentätt (man använder det i torrdräkter och tätningar för bövelen! Till o med för att hindra kontaminerat vatten från deponier att rinna ner i grundvatten).

Däremot kanske inte de strumpor du nämner har täta sömmar, men det är nåt helt annat. Dessutom har ju strumpor ett stort hål upptill (oftast iaf) som vatten kan rinna ner i.

Och sen farlighet med blöta fötter, det är en funktion av temperatur. Finns t.om. ett kliniskt tillstånd; s.k. skyttegravsfot, som orsakas av just blöta fötter i kallt tillstånd.

Torra o varma fötter ökar dugligheten.
 
Skyttegravsfot?

Ehhhhh, neopren är HELT vattentätt (man använder det i torrdräkter och tätningar för bövelen! Till o med för att hindra kontaminerat vatten från deponier att rinna ner i grundvatten).

Däremot kanske inte de strumpor du nämner har täta sömmar, men det är nåt helt annat. Dessutom har ju strumpor ett stort hål upptill (oftast iaf) som vatten kan rinna ner i.

Och sen farlighet med blöta fötter, det är en funktion av temperatur. Finns t.om. ett kliniskt tillstånd; s.k. skyttegravsfot, som orsakas av just blöta fötter i kallt tillstånd.

Torra o varma fötter ökar dugligheten.

Du har säkert helt rätt. Jag har inte kollat bara märkt att jag blir riktigt blöt (men inte kall) om fötterna med neoprenstrumpor. Fel av mig.

Såvitt jag kan hitta med sökning på nätet så finns det inga täta neoprenestrumpor. Kan du ge mig ett tips om var man kan köpa det?

Skyttegravsfot beror på långvarigt kalla och blöta fötter som inte tas ur skorna på många dygn. Kalla blir dom inte så länge du går och torkar dom gör du ju när du sköter fötterna vid raster och nattvila. Skyttegravsfot är mycket ovanligt numera och har förekommit - i modern tid- vid långa festivaler när folk bor i tält och lägger sig med skor och strumpor på utan att ta av sig. Det är nog ingen fjällvandrare som gör.

Varma fötter har du så länge du går och vilken "duglighet" det är som försämras när dom är blöta kanske du kan förklara. Jag har i vart fall inte märkt något.

Finns det någon som fått skyttegravsfot av att vandra med lätta skor så hör gärna av er.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Dosferra Altra ® Lone Peak 2 .5 Män Sko Utrustning allmänt 1
totoni Salewa sko butik i syd vestra Sverige? Utrustning allmänt 1
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...