Merinoull - yeah, right

Efter att ha hört merinoullen lovsjungen på diverse ställen, beslöt jag mig för att köpa en tröja från Devold, och nu har jag provvandrat med den två gånger. Annars brukar jag ha en funktions-t-shirt (köpt på Jula för några år sedan).

Efter två timmars vandring bytte jag tillbaka till T-shirten, eftersom:

  • Merinoullströjan var plaskvåt, särskilt på ryggen (mot ryggsäcken). Funktions-t-shirten blev också våt men upplevdes inte alls lika jobbigt "tungvåt" som merinoullströjan.
  • Ärligt talat, både svettig merinoull och svettig funktions-t-shirt luktar inget vidare. De luktar olika, men ungefär lika illa.
  • Inte heller torkade den på en natt i tvättlinan i tältet. Den var fortfarande blöt morgonen efter. Funktions-t-shirten var torr bara efter lite kvällsmat i lugn och ro.
  • Sedan kan man tydligen inte tvätta dem heller utan att de slits och går sönder. (Jag har inte vågat prova utan bara sköljt den i kallvatten och hängt upp på tork.)
  • Myggen sticker rakt igenom merinoull. Funktions-t-shirten är inte säker den heller, men betydligt bättre.
  • Dessutom kostar den typ 5 - 10 gånger så mycket som funktions-t-shirten.
Vad är det jag missar?
 
Anpassning.

Du var för varmt klädd. Merino fungerar för min del som strumpor året runt men i övrigt mest när det är kallt. På cykeln kan fartvinden göra att det funkar som cykeltröja även i kring +10°.

Thure
 
Jag känner inte till Devoldtröjan. Har själv en tunn Icebreaker som jag gillar skarpt. Erfarenheter är att jag svettas lika mycket i alla tröjor, ulltröjan känns inte lika kall när den är våt och att jag kan vädra den "ren" hängandes luftigt en kort stund, gärna i lite vind. Det senare lyckas jag inte med med en syntettröja. Icebreakern innehåller visserligen förutom ull 35% lyocell och 13% nylon.
 
Anpassning.

Du var för varmt klädd. Merino fungerar för min del som strumpor året runt men i övrigt mest när det är kallt. På cykeln kan fartvinden göra att det funkar som cykeltröja även i kring +10°.

Thure

Merinoull är extremt lent för att vara ull. Det värmer även om det blir blött, och andas extremt bra. Det har också egenskaperna att om det är kallt ute så värmer det dig, och om det är varmt ute så blir du avsvalkad.
(från första träffen på Google om merinoull, https://www.sportamore.se/magazine/mode-trender/fordelarna-med-merinoull/)

Det svalkade inte alls fastän det var varmt (typ 20°C), så redan där ljuger väl reklamen, men ok. Vad är lämpligt temperaturintervall för vandring i enbart en merinoullströja (190 g/m2) på överkroppen, plus ryggsäck då såklart?
 
Den största fördelen med merinoull är att den inte luktar skunk efter användning. Syntetunderställ är bra, men måste tvättas efter varje gång för att inte stinka.

De flesta merinoplagg går bra att tvätta i maskin (helst ullprogram), men använd tvättmedel för ull, siden o dyl så behåller ullen sina bästa egenskaper.

För svettiga aktiviteter när det är varmt och man inte har flera lager på sig funkar en tunn och inte så fluffig merinotröja bra. Blir blöt, men torkar fort.

Det finns inte ett plagg som är bäst till allt -kan vara bra med lite olika varianter (och material!) för olika användningar.
Men jag tenderar att ha mer och mer merino.
 

avslutad210712

Gäst
Den största fördelen med merinoull är att den inte luktar skunk efter användning. Syntetunderställ är bra, men måste tvättas efter varje gång för att inte stinka.

De flesta merinoplagg går bra att tvätta i maskin (helst ullprogram), men använd tvättmedel för ull, siden o dyl så behåller ullen sina bästa egenskaper.

För svettiga aktiviteter när det är varmt och man inte har flera lager på sig funkar en tunn och inte så fluffig merinotröja bra. Blir blöt, men torkar fort.

Det finns inte ett plagg som är bäst till allt -kan vara bra med lite olika varianter (och material!) för olika användningar.
Men jag tenderar att ha mer och mer merino.


Tänkte svara men varför det när du troligen redan tagit upp det jag tänkte svara och framförallt den första synpunkten är den jag gillar med merinoull. Har ull till allt närmast kroppen dvs strumpor, kalsonger och t-shirt.

Har aldrig upplevt att mina ull-plagg är "blöta" speciellt länge.
 
Personligen älskar jag mina Devoldtröjor (och andra underställ jag har i ylle)! Jag har dem kalla dagar året runt och sover även i dem t.o.m. på sommaren om det är en svalare natt till havs. Däremot skulle jag inte ha dem på mig under fysisk aktivitet sommartid, det blir för varmt. Jag tvättar dem inte så ofta eftersom de inte luktar illa men brukar hänga ut dem på vädring om jag svettats i dem, t.ex. under vinteraktivitet. Nån gång nu och då kör jag dem i maskin på ylleprogram med skonsamt tvättmedel, det funkar hur bra som helst.
 
Merino är inte luktfritt. Mina cykeltröjor kan lukta lite blöt hund varma dagar, men de stinker inte när de torkat. Jag brukar köra mina underställ i tvättmaskin efter varje användning för att bli av med eventuella saltfläckar.

Merino är känsligt för nötning och får slitagemärken av ryggsäckar och annat.

Det finns fabrikat som tex Decathlon och DHB som är billigare än Icebreaker men som håller bra funktion.
Icebreaker är en av de ledande tillverkarna och har många olika tjocklekar. 150 väven som många av deras T-shirts är gjorda av är tunn och behaglig även på sommaren.
 

avslutad210712

Gäst
Jag kör Ullmax. Billigt och faktiskt väldigt bra.

Nej jag köper det inte för att jag är en snål fet medelålders tattare utan för att jag tycker om deras produkter. Jag har garanterat råd att köpa vilket märke jag vill men jag betalar inte för att andra ska bli impade. På precis samma sätt som jag ibland tycker att skosnören är överjävligt dyra och fått kritik för här på utsidan.
 
Vad är lämpligt temperaturintervall för vandring i enbart en merinoullströja (190 g/m2) på överkroppen, plus ryggsäck då såklart?

Vind, vikt på ryggsäcken tempo lutning etc avgör.

Fuktiga kläder närmast kroppen kyler bra förutsatt att avdunstning nära huden sker.
Risk för överhettning även med syntetunderkläder som transporterar ut fukten till ett yttre lager.

Friluftsliv innebär ofta en ständig anpassning av kläder och tempo för att det skall fortsätta och vara njutbart.

Klädval är väldigt individuellt.

Thure
 
merinoullkläder är värmeställ. Skulle aldrig använda dem om jag inte räknar med att det ska bli kallt.

många glömmar att även en stor ryggsäck i sig är isolerande och värmande för kroppen. speciellt under fysiisk aktivitet.

ull tar jag på efter aktiviteten. sover i det tex.
 
Jag kör Ullmax. Billigt och faktiskt väldigt bra.

Nej jag köper det inte för att jag är en snål fet medelålders tattare utan för att jag tycker om deras produkter. Jag har garanterat råd att köpa vilket märke jag vill men jag betalar inte för att andra ska bli impade. På precis samma sätt som jag ibland tycker att skosnören är överjävligt dyra och fått kritik för här på utsidan.

Men vaddå? Inte behöver du väl be om ursäkt för det. Eller är detta någon sorts snobbklubb för inbördes beundran? I så fall har jag ingenting här att göra.

Jag har underställ av flera olika märken. Även Ullmax. De är faktiskt de skönaste om jag tänker på passformen men det kan bero på att där kan jag köpa dammodell. Däremot visade det sig att de inte innehåller ylle överhuvudtaget men det såg jag först när jag fått stället och läste lappen. Det kändes lite konstigt, som att jag blivit lurad. Men det gör ju att de funkar vid större fysisk ansträngning. Tyvärr blir de också väldigt noppiga redan efter första tvätten. Mina Devold-tröjor köpte jag på rea 60% när den lokala butiken slutade sälja märket, så de var inte så dyra, men de är i herrstorlek och lite si och så med passformen. Men varma och sköna är de.

Sorry om jag slirade lite här men man måste väl kunna diskutera material och märken utan att värdera personer efter priset på grejerna man använder? Funkar det så funkar det. Vi är ju olika.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...