BMX för en 9åring

Har hittat en del billiga men hur bra är ex
Biltemas BMX
Outl1 Bmx
Chain reactor cycles Bmx

Vill inte lägga en förmögenhet på första bmx cykel, men den får inte gå sönder efter första hoppet... Aja ni fattar väl...

Hoppas det finns bra ideer...
 
Hej!
Du kanske redan hunnit köpa bmx i helgen men här är några tankar från mig.
Först och främst vad tänker du att hojen ska användas till, race på bana eller street/park/dirt?
Hur som helst tycker jag att en typ biltema-bmx går bort direkt. 14kg till en nioåring låter blytungt och kommer nog inte ge någon cykelglädje oavsett diciplin. Funkar kanske till att ta sig till skolan och hem igen om man vill ha något som ser ut som en bmx. Tror inte att kvaliteten kommer vara största problemet. För 1500kr kan du hitta mycket bättre prylar begagnat på blocket. Kan du tänka dig att gå upp en tusing kan du säkert hitta nått nytt som är mycket bättre än biltema och liknande.

Bmx är dock svinkul nästan oavsett vilken cykel man har!
 
Ja, om sanningen ska fram så var det några år sedan jag höll på som mest så jag har inte stenkoll längre :) Du nämnde ju chain reaction i första inlägget så jag kollade lite där. Allt där är bra mycket bättre än biltema. Se bara upp med att köpa en som är för stor. Jag länkar till tre hojar som jag tyckte verkade intressanta. Det fanns ju fler prisvärda men dessa borde vara rätt ok i storlek beroende på hur stor din nioåring är. Observera att en har 18-tums hjul.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/seal-bmx-type-eighteen-18-bmx-bike-2016/rp-prod138123
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/blank-tyro-bmx-bike-2015/rp-prod125467
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/blank-ammo-bmx-bike-2015/rp-prod125468

Lycka till!
 
Har nyligen köpt 2 bmxer till mina söner från Chainreaction och blev rätt besviken. Det är inga riktiga märken, även fast det ser så ut, utan Kina-tillverkad noname skit som de klistrar en dekal på. Den ena hette Blank och den andra Ruption men det är samma delar, samma instruktionsbok etc.. Troligen från samma fabrik som både biltema och outl1. Tunga, kassa bromsar, vevparti i ett stycke, öppna kullager mm. Men de ser riktigt grymma ut!

Det går inte att få en bra bmx för 2-3000 eller mindre om du inte köper begagnat..

Jag håller själv på med bmx och måste tyvärr säga att skillnaden är stor på en riktig bmx och en låtsas. Det är klart att vad som helst funkar men det blir så mycket lättare och skönare att hoppa och trixa med en bra och lätt bmx, körglädjen är mycket större helt enkelt.

Håll utkik efter vad de är tillverkade av för stål, det är en bra indikator. Ram, framgaffel och styre ska vara gjort i full cro-moly. Mycket lättare och starkare än det hi-ten stål som budgethojarna oftast är gjorda av. Integrerat styrlager och tre-delat vevparti är andra grejer att kolla efter som kan indikera kvalitet.

Race-bmxer av aluminium är lättast men tål inte stryk på samma sätt som en street- eller dirthoj..

Blocket är nog din bästa chans om du inte vill lägga ut mer, men det är en djungel då även säljarna själva sällan har nån aning om vad de säljer..

Sorry. Kanske bara gjorde det krångligare?
 
Senast ändrad:
Håller med föregående talare. Jag läste inte ens vad CR-hojarna var gjorda av, sorry. De är dock garanterat ett par snäpp upp från biltema. V-bromsar på en "trickcykel"? Men som sagt blocket är nog det bästa om man vill ha något riktigt prisvärt.
 
Kollade precis i Stockholm med angränsande län och såg några som verkar intressanta. Subrosa, We The People (wtp), Colony, Simple, Kink, Flybikes är några av de vettiga märken som jag såg..

Det vore bra att prova ut rätt storlek innan. Storleken på bmx mäts på toppröret i ramen i tum cc. Centrum bakre vertikala röret till centrum främre som framgaffeln sitter i. Jag är 175cm lång och har en ram med 21 tums topprör. Det är delvis en smaksak och inte helt baserat på ens egen längd men en nioåring kan väl tänkas vilja ha en mindre ram, typ 19-19,5 tum.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...