Terra Nova Laser Photon

Jag har använt Laser Photon sedan förra sommaren och skrivit ned några av mina intryck här. Det vore intressant med kompletterande information och synpunkter. Det är också intressant att höra om någon har använt Photon Elite något.

Jörgen
 
Intressant läsning Jörgen!
Har du någon bild på hur du har löst regnskyddet över dragkedjan till yttertältet?
Jag har själv "spånat" på en lösning av detta, till mitt Laser, men inte funnit något idiotsäkert alternativ.
//Peter
 
Jag har helt enkelt skippat skyddet över blixtlåset och bågkanalen och tätat sömmarna där. Om blixtlåset läcker gör inte så mycket, det hamnar ändå utanför innertältet. Men jag har inte haft något läckage ännu.

Jörgen
 
suck

Det står:
"Many Swedish backpackers do not believe that anything but a double wall hoop or tunnel tent will keep them alive in the summer mountains. "
Varför förstöra en testrapport med ett sådant påstående? Varför återkommer alltid denna typ av påståenden på fjäderlätt?
Vad finns det för belägg för att påståendet stämmer? Jag kan tänka mig att många i likhet med mig anser att komforten blir bättre med ett innertält utan att för den skull anse att komforthöjningen är livsavgörande.
Det står att tältet inte testats i storm. Har det testats i kuling på kalfjället??? Krävs det storm för att ett tält ska utsättas för hög belastning?
 
Jaha! Du har bara tätat bågkanalens söm (på insidan då antar jag).

Ja den tanken har slagit mig också men jag funderar på att sy en flärp på insidan som täcker dragkedjan och tar hand om eventuellt vatten som trots allt, kanske, läcker in men det är kanske lite väl seriöst?

//Peter
 
Det står:
"Many Swedish backpackers do not believe that anything but a double wall hoop or tunnel tent will keep them alive in the summer mountains. "
Varför förstöra en testrapport med ett sådant påstående? Varför återkommer alltid denna typ av påståenden på fjäderlätt?
Vad finns det för belägg för att påståendet stämmer? Jag kan tänka mig att många i likhet med mig anser att komforten blir bättre med ett innertält utan att för den skull anse att komforthöjningen är livsavgörande.
Det står att tältet inte testats i storm. Har det testats i kuling på kalfjället??? Krävs det storm för att ett tält ska utsättas för hög belastning?

Till fjäderlättarnas försvar ska sägas att den typen av uppmålande av nidbilder i deras artiklar har faktiskt minskat rejält på senare tid. Tycker tonen över lag har blivit betydligt mer sansad. Väljer därför att se meningen som ett misstag i arbetet. Det är inte lätt att producera underhållande artiklar om man bara ska hålla sig till fakta.
 
Det står:
"Many Swedish backpackers do not believe that anything but a double wall hoop or tunnel tent will keep them alive in the summer mountains. "
Varför förstöra en testrapport med ett sådant påstående? Varför återkommer alltid denna typ av påståenden på fjäderlätt?
Vad finns det för belägg för att påståendet stämmer? Jag kan tänka mig att många i likhet med mig anser att komforten blir bättre med ett innertält utan att för den skull anse att komforthöjningen är livsavgörande.
Det står att tältet inte testats i storm. Har det testats i kuling på kalfjället??? Krävs det storm för att ett tält ska utsättas för hög belastning?

Det kan förstås tyckas lite tröttsamt, men samtidigt upplever jag att det är så. Eller det är naturligtvis tillspetsad med "överleva", men inte så mycket. Vad jag vill lyfta fram är att det går alldeles utmärkt att vandra i fjällen sommartid utan ett vintertält. Men varje gång man lyfter fram ett alternativ till alla bombsäkra expeditionstält så är det någon som frågar: Tål det en storm på kalfjället?

Jag har vandrat ganska mycket i fjällen och aldrig vad jag vet upplevt en storm på kalfjället under sommartid (däremot vintertid). Det vill säga 24,5 m/s eller mer, då träd slits upp med rötterna och människor blåser omkull. Jag är övertygad om att det finns de här på Utsidan som gjort det, men faktum kvarstår att det är ovanligt.

Jag har vid ett tillfälle packat ihop ett tarptent för att det blåste så mycket att det var omöjligt att sova pga ljudet. Jag tror inte att det blåste storm då, men det var inte speciellt märkvärdigt att gå några timmar i regn till närmaste rastskydd. Så om man provar tält och inte bor i vindutsatta områden krävs det ganska mycket (o)tur för att man skall kunna testa det i hård vind eller storm. Det är anledningen till att just jag inte kan uttala mig om detta för Laser Photon. Men det finns andra som har goda erfarenheter av Terra Novas lätta tält i hård vind (som skrivit om det här på Utsidan) och de verkar fungera bra.

Personligen tycker jag att det är bättre komfort i enkelväggiga tarptält än i dubbla tält, men det beror nog mindre på väggarna och mer på att det är enklare att få bra ventilation i tarptälten. Jag vet inte vilka enkelväggiga tält du har erfarenhet av.

Eftersom ambitionen med mitt skrivande är att få andra fjällvandrare att också upptäcka att det kan vara lättare att gå i fjällen än jag tidigare trodde, att klara sig med lättare utrustning och ändå ha det bekvämt och säkert, så lär jag fortsätta att utmana en del föreställningar. Framförallt föreställningar som jag upplever bygger mer på ett slentrianmässigt tänkande än på egna erfarenheter av olika typer av utrustning. Jag tycker vi har en tendens att skrämma bort många potentiella vandrare genom att framställa fjällvandring som något stort, farligt och skrämmande. Något som kräver fruktansvärt stadiga grejor från hjässan till fotabjället och jätteryggsäckar som får många att baxna och stanna i TV-soffan.

Det vill jag gärna ändra på och då ramlar det ner en och annan kommentar som naturligtvis kan upplevas som tendentiös. Men det är för att jag vill att fler människor skall kunna vandra på fjället; både börja tidigare och kunna sluta senare i livet.

Jörgen
 
Jag spenderade helgen som var i ett Laser Photon Elite (+6 grader) och har bara gott att säga om det. Ventilation och kondensbildning är givetvis en faktor men den visste jag om sedan tidigare.
Genom att höja yttertältet i ändarna så löste det sig bra.

Det skiljer en del i format mellan Laser Photon (som har samma mått som det tyngre Laser Competition). Absiden är lite smalare och tältet är lite lägre

Jag hade faktiskt beställt ett Laser Photon men fick felaktigt ett Laser Photon Elite skickat till mig. För mina behov hade det extra utrymmet varit ett plus men nu fick jag mindre att bära på istället.

Laser Competition / Photon
43LC_G500.jpg



Laser Photon Elite
43LPE_G500.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...