GPS armband vs handhållen?

I din första fråga pratade du om kartor. Det är en väldigt fördyrande funktion. Avancerade och större pekskärmar är en annan faktor.

Jo men det är en bonus men inget krav och som Du säger det kräver större skärm och dyrare så det skippar jag utan problem, aktuell fart, tot distans, min/max fart och medelfart är vad jag behöver/vill ha så kanske det blir lite annat.
 
Jag har en regulär handhållen gps, mobil och har använt klocka, här är mitt resonemang:

Jag inbillar mig att handhållen har lite starkare mottagare än varken sig mobil eller klocka, å andra sidan, är det måttligt tröttsamt med hur snabbt en handhållen slukar batteri.
Där vinner såväl mobil och klocka.

Lite modernare klockor kan faktiskt leva med logg i iaf 2 dygn eller mer, konstant påslagen, jämförelsevis med en handhållen som inte för sällan håller mindre än 20h.
Samma sak med mobilen som också lever längre tid.

Garmin,TomTom och Suunto tycker jag fungerar likvärdigt. Suunto tycker jag (har fått testa dessa märken men inte ägt själv) hade bäst batteri tid men Garmin hade bäst täckning. Alla dessa använder sig av appar men jag vet att Garmin kan användas helt utan mobil inblandning.

En annan fördel med mobil och klockor är att dessa är ganska lätta att ladda med tex en powerbank samt att de laddar ganska fort, jämförelsevis med handhållen usb-laddande.

Handhållen har dock en kostnadsmässigt bättre värde: flera år senare håller din handhållen GPS medan klockorna eller mobilen börjar sacka efter eller ge upp. Klockorna kostar desto mer, även i begagnat skick.

Få mobiler har riktigt GPS utan det är en nätverksbaserad triangulering vad jag förstår, vilket innebär, inget mobilt nät=där slutar det logga.
Jag loggar nästan alltid mina ruttar med mobilen och märker detta ofta när den tappar nät och kartan ser aningen lustigt ut då.


I slutändan:
Din budget kan vara den mest avgörande faktor.
Pratar vi enkelhet, så ja, klockorna är överlägsna i alla fronter.
De lider sällan heller av kyla/värme problem.
Dock pallar inte alla modeller med för mycket väta (vid simning tex).
Mobilen är bra backup men det finns INGEN, kanske kanske möjligen märket CATerpillar som jag är osäker på om de har riktig GPS läsare i några av deras roys roys modeller.
 
I slutändan:
Din budget kan vara den mest avgörande faktor.
Pratar vi enkelhet, så ja, klockorna är överlägsna i alla fronter.
De lider sällan heller av kyla/värme problem.
Dock pallar inte alla modeller med för mycket väta (vid simning tex).
Mobilen är bra backup men det finns INGEN, kanske kanske möjligen märket CATerpillar som jag är osäker på om de har riktig GPS läsare i några av deras roys roys modeller.

Nej, jag håller inte med.
Klockor kräver att du laddar dom när batteriet är slut.
En bärbar GPS eller armburen byter du batteri i. Valfritt att använda uppladdningsbara eller lätta Lithiumbatterier.
En GPS enligt ovan lider inte av kyla, särskilt inte med Lithiumbatterier i.
Väljer man en träningsklocka med GPS så är väl de flesta väl tätade, kanske inte för simning men väl för ett dopp.
Jag är lite osäker på vad du menar i sista meningen? Menar du att det är ont om tåliga mobiler? Kolla då på t ex Sony. De flesta tillverkare har tåliga mobiler i programmet, men ett bra skal kostar inte mycket.
Om det är mobilers GPS du menar så har "alla" riktigt bra GPS idag, inkl Glonass, Galileo, WAAS, EGNOS. "Alla" kan dessutom hantera kartappar, gratis eller för småpengar.
Men, jag håller fortfarande en Foretrex som bästa allround för TS behov enligt trådstarten.
"Hållbar, konstruerad enligt militärstandarder (MIL-STD-810G); kompatibel med glasögon för mörkerseende
Fungerar med GPS-, GLONASS- och Galileo-satellitsystemen för att ge exakt positionering
Du vet var du befinner dig tack vare navigeringssensorer, t.ex. 3-axlad accelerometer, 3-axlad kompass och en barometrisk höjdmätare. Smartaviseringar möjliggör att enheten tar emot e-post, sms och meddelanden
Batteritiden överstiger 48 timmar i navigeringsläge, är upp till en vecka i UltraTrac-läge och upp till en månad i klockläge"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...